Harbour Air Canada Maakt Eerste Commerciële Vlucht Met Elektrisch Watervliegtuig (ePlane)
Geschreven op 6-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV12 december 2019: Mooi, dat gaat snel. Harbour Air heeft in de Canadese plaats Richmond een eerste vlucht gemaakt met een compleet elektrisch aangedreven vliegtuig.
Een omgebouwde Havilland Canada DHC-2 Beaver watervliegtuig met ruimte voor zes passagiers, maakte een vlucht van drie minuten in de haven van Richmond en landde op de Fraser River.
Het is daarmee het eerste commerciële vliegtuig ooit dat op elektriciteit vliegt.
De ePlane is een 62-jaar oud toestel dat is omgebouwd en nu is uitgerust met een elektromotor die 750 pk kan leveren. Daarmee kan het vliegtuig ongeveer 160 kilometer vliegen voordat de accu opnieuw moet worden opgeladen.
Harbour Air is de grootste operator van watervliegtuigen van Noord-Amerika. Het bedrijf voert jaarlijks 30.000 commerciële lijnvluchten uit op twaalf routes, onder meer naar Seattle en Vancouver, maar ook naar afgelegen bestemmingen in de natuur. Jaarlijks reizen ruim een half miljoen mensen met de maatschappij. De maatschappij biedt vrijwel uitsluitend korte vluchten aan. Voor langere vluchten is een elektrische motor nog geen optie, aangezien de benodigde batterij dan veel te groot en zwaar zou zijn.
6 mei 12019: De Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air gaat de volledige vloot elektrificeren. Ze gaat daarvoor samenwerken met het Amerikaans-Australische magniX, dat elektrische motoren voor de luchtvaart ontwikkelt en produceert.
Harbour Air is de grootste operator van watervliegtuigen van Noord-Amerika. Het bedrijf voert jaarlijks 30.000 commerciële lijnvluchten uit op twaalf routes, onder meer naar Seattle en Vancouver, maar ook naar afgelegen bestemmingen in de natuur. Jaarlijks reizen ruim een half miljoen mensen met de maatschappij. De maatschappij biedt vrijwel uitsluitend korte vluchten aan. Voor langere vluchten is een elektrische motor nog geen optie, aangezien de benodigde batterij dan veel te groot en zwaar zou zijn.
Dit jaar worden de eerste toestellen van de maatschappij uitgerust met volledig elektrische aandrijving. De nieuwe motor van magniX beschikt over een vermogen van 560 kilowatt (750 pk).
In plaats van nieuwe toestellen aan te schaffen, kiest Harbour Air ervoor de huidige vloot om te bouwen. De kerosinetank en de Pratt & Whitneymotoren gaan eruit. Daarvoor in de plaats komen een ion-lithiumbatterij en een magni500-motor. Op één batterij moet het toestel een vlucht van 160 kilometer kunnen uitvoeren.
Het ombouwen van de vloot kost niet meer dan wat normaal groot onderhoud zou kosten, zei magniX-topman Roei Ganzarski tegen techwebsite IEEE Spectrum. Per saldo, stelt de voormalige Boeing-bestuurder, wordt het vliegen zelfs voordeliger. De onderhoudskosten van een elektrisch vliegtuig liggen lager dan die van een conventioneel toestel en bovendien is er geen kostbare kerosine meer nodig.
Het eerste toestel dat van een nieuwe motor wordt voorzien is een DHC-2 de Havilland Beaver, geschikt voor zes passagiers. Voor het eind van het jaar zullen de eerste testvluchten plaatsvinden.
Zie ook: Solarplane Zephyr S HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite) Vliegt 26 Dagen Non-Stop by Airbus - Solar Impulse HB-SIA Flying on Solar: International Flight Le Bourget Paris – Payerne Switzerland – The Full Electric Battery Powered Plane by EasyJet and Wright Electric – Dutch PAL-V Liberty Flying Car: The World’s First Flying Car Production Model by Pal-V – Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht – The Alpha Electric (Prototype WATTsUP): An All-Electric Two-Seater Airplane by Pipestrel Slovenia – Zero-Emission Airplane: The Antares DLR-H2 by DLR – The Centenary E-Race 2019 – The Great Air Race: Electric Planes to Race from London to Darwin
Erik van Erne zegt:
12 december 2019 om 13:25 | Permalink
E-plane eFusion Takes Off With Siemens Drive System
Siemens develops hybrid electric propulsion systems for aircraft. Cooperations with several partner companies help to develop and test electric propulsion systems for small airplanes and passenger aircraft too. The all-electric airplane Magnus eFusion has made its maiden flight at the Matkópuszta airfield in Kecskemet, Hungary on April 11, 2016. Siemens has developed the electric drive system.
Erik van Erne zegt:
12 december 2019 om 13:32 | Permalink
Quit Flight With Sun Flyer E-Plane
Run on lithium-ion batteries, the all electric Sun Flyer aircraft—a two-seater prototype developed by Aero Electric Aircraft and CEO George Bye —is super clean with zero emissions.
It’s also super quiet compared to its noisy, combustible cousins. This bodes well for national parks, where hundreds of thousands of air tours take place each year. Quiet flights over parks are better for humans as well as wildlife.
Erik van Erne zegt:
12 december 2019 om 13:34 | Permalink
Bye Aerospace SunFlyer 4 E-Plane: Pushing The Electric Airplane Concept
A four-place all-electric airplane is the next innovation from Sun Flyer. The company announced plans for the airplane at AirVenture 2017 in July.
Sun Flyer CEO, George Bye, told Aero-News editor Tom Patton at the show that, like Sun Flyer 2, Sun Flyer 4 will run completely on batteries. As a result, the four-seat airplane will have operating costs five times lower than costs associated with similar combustion-engine aircraft. With four hours of flying time, the versatile Sun Flyer 4 will appeal to both flight schools and pilot-owners.
Sun Flyer is intended to be the first FAA-certified, U.S.-sponsored, practical, all-electric airplane to serve the flight training and general aviation markets. It features a low operating cost, low aircraft unit cost, low noise and the elimination of exhaust pollutants. Electric energy, or “fuel,” cost for Sun Flyer is multiples lower compared to the per-hour cost for piston-engine leaded avgas.
Spartan College, which holds 25 deposits for production Sun Flyer 2s, is the first flight school to hold a deposit for a Sun Flyer 4. Spartan will develop a complete training system for the Sun Flyer family of aircraft, including a course syllabus for airframe and powerplant (A&P) technicians to receive specialized electric maintenance training.
Aero-TV is a production of the Internationally syndicated Aero-News Network. Seen worldwide by hundreds of thousands of aviators and aviation adherents, ANN’s Aero-TV has produced over 3500 aviation and feature programs, including well over 1000 episodes of our daily aviation news program, AIRBORNE UNLIMITED, hosted by Bri Cross, Laura Hutson, and Christopher C. Odom. Now in its third decade of operation, parent company Aero-News Network, has the most aggressive and intensive editorial profile of any aviation news organization and has published over 360,000 news and feature stories since its inception — having pioneered the online 24/7 aviation new-media model that so many have emulated.
Erik van Erne zegt:
12 december 2019 om 13:38 | Permalink
Awesome All-Electric Airplane Alpha Electro You Can Buy Now by Future Lab
Here is the first Fully Electric-Powered Airplane that is in mass production now and available to buy. It has a price tag lower than Tesla Model S (P100D) and 10x cheaper to run than its gasoline equivalent.
See also: The Alpha Electric (Prototype WATTsUP): An All-Electric Two-Seater Airplane by Pipestrel Slovenia