Anders Bekeken

Groene Energie Langs het Spoor: Zonnetunnel Peerdsbos tussen Brasschaat en Schoten by Infrabel

Geschreven op 28-7-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

ThalysDe Thalys hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik zal tegen het einde van het jaar hernieuwbare energie gaan leveren. Op de 3,4 kilometer lange treintunnel tussen Brasschaat en Schoten worden 16.000 zonnepanelen geplaatst.

De hogesnelheidslijn die Amsterdam via Brussel met Parijs in een recordtempo verbindt, beschikt ter hoogte van het natuurgebied Peerdsbos in Schoten en Brasschaat over een bijzondere tunnel. Over een lengte van 3,4km gebouwd, werd deze aanvankelijk opgericht om de impact op het omliggende natuurgebied maximaal tebe perken.

De tunnel die nu ook Zonnetunnel wordt genoemd zal binnenkort over een bijkomende functie beschikken. De totale oppervlakte van het dak van de spoorwegtunnel dat 50.000m2 bedraagt, zal worden gebruikt om 16.000 zonnepanelen te plaatsen en de spoorwegen zo op een innoverende wijze van hernieuwbare energie te voorzien.

Dit vernieuwende project dat zijn oorsprong kent bij privébedrijf Solar Power Systems en sinds het begin op de actieve medewerking van de gemeentebesturen van Schoten en Brasschaat heeft kunnen rekenen, wordt vandaag volledig gedragen door een aantal ambitieuze aandeelhouders. Enfinity, een internationaal actief bedrijf in hernieuwbare energie, de financieringsintercommunales Finea en Ika, Solar en Infrabel zorgen voor het nodige kapitaal om dit project tot stand te brengen. Om dit waar te maken genieten de aandeelhouders tevens van groenestroomcertificaten en premies die door het Vlaams Gewest worden toegekend. Op die manier slaat dit groen project de weg in van een succesvol duurzaamheidsverhaal. Bron: Infrabel

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 september 2010 om 04:36 | Permalink

    Trein rijdt straks op zonne-energie

    Bij Infrabel, de Belgische beheerder van het spoor bij onze zuiderburen, spreken ze al van de ‘zonnetrein’. Gedoeld wordt op 16.000 zonnepanelen die momenteel over een lengte van 3,5 kilometer op het dak van de spoorwegtunnel bij Brassschaat, direct langs de E19, worden gelegd.

    Door deze tunnel rijdt onder andere de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Brussel en Parijs.

    De panelen gaan vanaf volgend jaar 4 megawatt aan stroom opwekken, vergelijkbaar met de electriciteit die duizend gezinnen per jaar verbruiken. De groene stroom gaat echter niet naar de huishoudens, maar wordt als extra voeding gebruikt om de treinen te laten rijden, waaronder de Thalys. Lees verder bij BN DeStem

  2. Erik van Erne zegt:

    29 september 2010 om 04:48 | Permalink

    Infrabel laat de treinen op wind rijden vanaf 2010 2011 of 2012: Project Zeiltrein

    Toch maar een nagevraagd bij Infrabel hoe het met dit project zit. De aankondiging in 2008 klonk mooi, maar het is opmerkelijk stil anno 2010. Bericht van Infrabel is duidelijk. Er is nog niet eens gestart met het project, dus voor die windmolens er staan wordt wel 2011 of 2012. Zoals wel vaker: mooi plan, haperende uitvoering.

    Voor het project Zeiltrein zitten we momenteel in de fase van de vergunningsaanvragen en verwervingen. Die moet eerst afgerond zijn vooraleer er met de werkzaamheden kan worden begonnen. Afhankelijk hiervan zouden de werken in 2011 kunnen starten. Ik stel voor dat u voor meer info best even Electrabel contacteert aangezien zij de ‘leader’ zijn van dit windmolenproject.”, Mvg, Frédéric, Infrabel

    Het project “De zeiltrein” bestaat uit de installatie van een windmolenpark dat de energie aan de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik (Ans) zal leveren. Het spoor is al het meest milieuvriendelijke transportmiddel maar Infrabel zal dankzij dit project het efficiënte energieverbruik van het spoorverkeer nog optimaliseren in samenwerking met Electrabel (Suez Groep) en de betrokken gemeentes. De geproduceerde energie zal door het windmolenpark immers rechtstreeks naar het spoorwegnet stromen. Behalve de hogesnelheidslijn Leuven – Luik, zal het windmolenpark ook instaan voor de stroomvoorziening van de spoorlijnen Tienen – Voroux en Landen – Hasselt.

    Dit windmolenpark bestaat uit 20 windturbines met elk een vermogen van 2 tot 2,5 Megawatt en het zal langs de autosnelweg E40 en de hogesnelheidslijn ter hoogte van Landen, Gingelom en Hannuit komen. Deze milieuvriendelijke energiebron vertegenwoordigt een jaarlijkse energieproductie van ongeveer 100 Gigawatt-uur. Volgens het meest gunstige scenario (voldoende wind en gemiddeld verbruik van het spoorwegnet) kunnen de treinen op dit deel van het netwerk, waaronder de HST, volledig worden gevoed met windenergie en rijden door de kracht van de wind.

    Gemiddeld een derde van de geproduceerde energie van het windmolenpark gaat rechtstreeks naar het Belgische netwerk en de overige energie wordt afgeleid naar het openbare net. Het spoorwegnet zal op elk moment over voldoende energie beschikken, ook tijdens periodes van beperkte productie van het windmolenpark, dankzij een permanent en automatisch evenwicht met het “klassieke” elektriciteitsnet.

    De windmolens zullen worden verbonden met het elektriciteitsnet via een tractie-onderstation van Infrabel in Avernas. Een tractie-onderstation maakt deel uit van de spoorinfrastructuur en zet de energie die onder hoogspanning wordt geleverd om naar een gepaste spanning voor de bovenleidingen. Deze spoorinstallatie, waarvoor reeds uitbreidingswerken waren gepland, zal worden aangepast door Infrabel. De investering hiervoor is 3,7 miljoen euro.

    De aanleg van het windmolenpark zal worden gefinancierd door het consortium dat bestaat uit Infrabel, Electrabel (Suez Groep) en de betrokken gemeentes (Hannuit, Gingelom, Sint-Truiden, Hélécine, Landen en Lincent). De totale investering voor dit project bedraagt ongeveer 65 miljoen euro.

  3. Erik van Erne zegt:

    20 juli 2017 om 16:19 | Permalink

    Solar Powered High-Speed Trains

    With Trains using partial Solar power and other renewable sources the future of European rail Travel could become complete sustainable. With trains mostly moving during day time the possibilities for Solar Power Train Travel are Very bright. Since the Trains are of course attached to the main energy lines they will no suffer from cloudy or rainy days but simply shift to other power sources. The first Test Run between Belgium and Holland could revolutionize this industry.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (626)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (148)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (725)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.268)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Londen Bestelt 20 Elektrische Streetdeck Fuell Cell Double Decker Bussen by TfL
  • Groepsaankoop Herbruikbare Bekers: Inschrijven Tot En Met 30 Juni 2019 by Herne Rabarber’t
  • Gemeente Zoeterwoude Start Boerenkaas Fietsroute: Ontdek Zouterwoude
  • De Elektrische Opel Corsa-e (Zesde Generatie Corsa) Met Een Actieradius Van 330 Km by Opel
  • De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km
  • Busmaatschappij Nobina Uit Zweden Bestelt 20 Extra Elektrische Bussen by BYD
  • Vijftien Elektrische Bussen Voor TUBASA In Badajoz, Spanje by BYD
  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Links

    Milieunet op..