Anders Bekeken

Groene Energie Langs het Spoor: Zonnetunnel Peerdsbos tussen Brasschaat en Schoten by Infrabel

Geschreven op 28-7-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

ThalysDe Thalys hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik zal tegen het einde van het jaar hernieuwbare energie gaan leveren. Op de 3,4 kilometer lange treintunnel tussen Brasschaat en Schoten worden 16.000 zonnepanelen geplaatst.

De hogesnelheidslijn die Amsterdam via Brussel met Parijs in een recordtempo verbindt, beschikt ter hoogte van het natuurgebied Peerdsbos in Schoten en Brasschaat over een bijzondere tunnel. Over een lengte van 3,4km gebouwd, werd deze aanvankelijk opgericht om de impact op het omliggende natuurgebied maximaal tebe perken.

De tunnel die nu ook Zonnetunnel wordt genoemd zal binnenkort over een bijkomende functie beschikken. De totale oppervlakte van het dak van de spoorwegtunnel dat 50.000m2 bedraagt, zal worden gebruikt om 16.000 zonnepanelen te plaatsen en de spoorwegen zo op een innoverende wijze van hernieuwbare energie te voorzien.

Dit vernieuwende project dat zijn oorsprong kent bij privébedrijf Solar Power Systems en sinds het begin op de actieve medewerking van de gemeentebesturen van Schoten en Brasschaat heeft kunnen rekenen, wordt vandaag volledig gedragen door een aantal ambitieuze aandeelhouders. Enfinity, een internationaal actief bedrijf in hernieuwbare energie, de financieringsintercommunales Finea en Ika, Solar en Infrabel zorgen voor het nodige kapitaal om dit project tot stand te brengen. Om dit waar te maken genieten de aandeelhouders tevens van groenestroomcertificaten en premies die door het Vlaams Gewest worden toegekend. Op die manier slaat dit groen project de weg in van een succesvol duurzaamheidsverhaal. Bron: Infrabel

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 september 2010 om 04:36 | Permalink

    Trein rijdt straks op zonne-energie

    Bij Infrabel, de Belgische beheerder van het spoor bij onze zuiderburen, spreken ze al van de ‘zonnetrein’. Gedoeld wordt op 16.000 zonnepanelen die momenteel over een lengte van 3,5 kilometer op het dak van de spoorwegtunnel bij Brassschaat, direct langs de E19, worden gelegd.

    Door deze tunnel rijdt onder andere de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Brussel en Parijs.

    De panelen gaan vanaf volgend jaar 4 megawatt aan stroom opwekken, vergelijkbaar met de electriciteit die duizend gezinnen per jaar verbruiken. De groene stroom gaat echter niet naar de huishoudens, maar wordt als extra voeding gebruikt om de treinen te laten rijden, waaronder de Thalys. Lees verder bij BN DeStem

  2. Erik van Erne zegt:

    29 september 2010 om 04:48 | Permalink

    Infrabel laat de treinen op wind rijden vanaf 2010 2011 of 2012: Project Zeiltrein

    Toch maar een nagevraagd bij Infrabel hoe het met dit project zit. De aankondiging in 2008 klonk mooi, maar het is opmerkelijk stil anno 2010. Bericht van Infrabel is duidelijk. Er is nog niet eens gestart met het project, dus voor die windmolens er staan wordt wel 2011 of 2012. Zoals wel vaker: mooi plan, haperende uitvoering.

    Voor het project Zeiltrein zitten we momenteel in de fase van de vergunningsaanvragen en verwervingen. Die moet eerst afgerond zijn vooraleer er met de werkzaamheden kan worden begonnen. Afhankelijk hiervan zouden de werken in 2011 kunnen starten. Ik stel voor dat u voor meer info best even Electrabel contacteert aangezien zij de ‘leader’ zijn van dit windmolenproject.”, Mvg, Frédéric, Infrabel

    Het project “De zeiltrein” bestaat uit de installatie van een windmolenpark dat de energie aan de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik (Ans) zal leveren. Het spoor is al het meest milieuvriendelijke transportmiddel maar Infrabel zal dankzij dit project het efficiënte energieverbruik van het spoorverkeer nog optimaliseren in samenwerking met Electrabel (Suez Groep) en de betrokken gemeentes. De geproduceerde energie zal door het windmolenpark immers rechtstreeks naar het spoorwegnet stromen. Behalve de hogesnelheidslijn Leuven – Luik, zal het windmolenpark ook instaan voor de stroomvoorziening van de spoorlijnen Tienen – Voroux en Landen – Hasselt.

    Dit windmolenpark bestaat uit 20 windturbines met elk een vermogen van 2 tot 2,5 Megawatt en het zal langs de autosnelweg E40 en de hogesnelheidslijn ter hoogte van Landen, Gingelom en Hannuit komen. Deze milieuvriendelijke energiebron vertegenwoordigt een jaarlijkse energieproductie van ongeveer 100 Gigawatt-uur. Volgens het meest gunstige scenario (voldoende wind en gemiddeld verbruik van het spoorwegnet) kunnen de treinen op dit deel van het netwerk, waaronder de HST, volledig worden gevoed met windenergie en rijden door de kracht van de wind.

    Gemiddeld een derde van de geproduceerde energie van het windmolenpark gaat rechtstreeks naar het Belgische netwerk en de overige energie wordt afgeleid naar het openbare net. Het spoorwegnet zal op elk moment over voldoende energie beschikken, ook tijdens periodes van beperkte productie van het windmolenpark, dankzij een permanent en automatisch evenwicht met het “klassieke” elektriciteitsnet.

    De windmolens zullen worden verbonden met het elektriciteitsnet via een tractie-onderstation van Infrabel in Avernas. Een tractie-onderstation maakt deel uit van de spoorinfrastructuur en zet de energie die onder hoogspanning wordt geleverd om naar een gepaste spanning voor de bovenleidingen. Deze spoorinstallatie, waarvoor reeds uitbreidingswerken waren gepland, zal worden aangepast door Infrabel. De investering hiervoor is 3,7 miljoen euro.

    De aanleg van het windmolenpark zal worden gefinancierd door het consortium dat bestaat uit Infrabel, Electrabel (Suez Groep) en de betrokken gemeentes (Hannuit, Gingelom, Sint-Truiden, Hélécine, Landen en Lincent). De totale investering voor dit project bedraagt ongeveer 65 miljoen euro.

  3. Erik van Erne zegt:

    20 juli 2017 om 16:19 | Permalink

    Solar Powered High-Speed Trains

    With Trains using partial Solar power and other renewable sources the future of European rail Travel could become complete sustainable. With trains mostly moving during day time the possibilities for Solar Power Train Travel are Very bright. Since the Trains are of course attached to the main energy lines they will no suffer from cloudy or rainy days but simply shift to other power sources. The first Test Run between Belgium and Holland could revolutionize this industry.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..