Groen Licht Voor De Waterstof Trein
Geschreven op 6-5-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVGebruik van waterstof maakt de bovenleiding voor treinen overbodig. Waterstof wordt gebruikt als brandstof voor het opwekken van elektriciteit. Deze elektriciteit drijft de elektromotoren aan, waardoor de trein niet langer afhankelijk is van de stroom van de bovenleiding.
Als de bovenleiding verdwijnt, levert dat naast een verbetering van het landschap, ook lagere investerings- en onderhoudskosten op. Met het gebruik van waterstof wordt bovendien 12% efficiëntiewinst en 23% CO2-reductie behaald. Waterstof wordt ter plekke naast het station geproduceerd. Treinen tanken op het spoor, op de bestaande infrastructuur. Defecte bovenleidingen zijn dus van de baan.
Groen licht voor de waterstoftrein is één van de van de acht genomineerde en uitgewerkte innovaties van de ProRail Publieksprijsvraag 08/09 Hoe bereikt u Kyoto tussen Den Haag en Utrecht? Bron en afbeelding: ProRail
Zie ook: De draadloze Bombardier Primove tram met inductie techniek – De Interstate Hydrogen Superhighway in Michigan – De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland – The Breeze Fuel Cell Train by Alstom And Eversholt Rail: De Waterstoftrein In De UK – Solar Powered Trains Will be Here Sooner You Might Think by WEF – Groen Licht Voor De Waterstof Trein – De Solar-Train: Elektrische Trein Op Zonne-Energie In Australië by Byron Bay Railroad Company – Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System – Vloot Van Tien Elektrische Waterstoftreinen Voor De VK by Alsom En Eversholt Rail