Anders Bekeken

Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag

Geschreven op 7-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

14 januari 2019: Haagse bedrijven en de gemeente Den Haag kiezen voor elektrisch taxivervoer. 

AFAS Circustheater, Apollo Crown Plaza, COMM. De Bijenkorf, De Uithof, de gemeente Den Haag, Het Nationale Theater, Madurodam, Nederlands Danstheater, The New World Campus, Total, Shell, Siemens en Zootz hebben hun handtekening gezet onder de verklaring Schoon Taxivervoer Den Haag.

Vier taxibedrijven hebben zich eerder aangesloten bij de verklaring. Het aantal elektrische taxi’s neemt alleen maar toe zodat ze ook kunnen voldoen aan de vraag van de klanten.

Daarmee ondersteunen ze het streven om de lucht in Den Haag steeds schoner te krijgen. Stiller, schoner, dus gezonder en beter voor het klimaat. Inmiddels hebben 30 organisaties zich aangesloten bij de verklaring. Om schoon taxivervoer in Den Haag nog een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo TEXI. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat gemakkelijk te herkennen. Klanten kunnen zo gemakkelijker kiezen voor schoon en comfortabel taxivervoer.

Naast de lancering van TEXI gaat de gemeente Den Haag het taxivervoer aanbesteden. Het gaat om de taxiritten die de gemeente zelf nodig heeft. De gemeente wil daarbij een contract sluiten met een of meerdere partijen die taxivervoer aan kunnen bieden zonder schadelijke uitstoot, zoals elektrische taxi’s.

20 december 2018: 19 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondertekenden op 19 december de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: ze willen in 2025 hun binnensteden zoveel mogelijk uitstootvrij bevoorraden.

De gemeenten Delft, Rotterdam en Den Haag hadden de Green Deal ZES al getekend. Nu sluiten 19 gemeenten in de regio zich hier bij aan. De 23 gemeenten hebben afgesproken om uiterlijk in 2025 30 procent minder CO2-uitstoot in het verkeer te realiseren. Door de binnenstedelijke logistiek te verduurzamen kan hiervan 1/5 worden gehaald. Met de ondertekening van de Greendeal Zero Emission Stadslogistiek (GDZES) zetten de gemeenten de verdere stappen om dit doel te behalen.

7 maart 2018:Den Haag wil de luchtkwaliteit verder verbeteren. De groei van de stad, van 530.000 inwoners in 2017 naar circa 600.000 inwoners in 2040, vraagt om slimme en innovatieve oplossingen om de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden. Meer inwoners betekent ook meer mobiliteit in de stad. Het verkeer wordt drukker en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser.

Verkeer en vervoer moeten aangepast worden aan de veranderende stad. Dat geldt ook voor de stedelijke distributie. De gemeente Den Haag heeft zich aangesloten bij de Green Deal Zero-emission Stadslogistiek om hierin samen op te trekken met bedrijfsleven en andere overheden.

De convenant partijen werken nauw samen om zo te komen tot de meest (kosten)effectieve maatregelen voor een zero-emissie stedelijke distributie in 2025.

Voor de bevoorrading van winkels, horeca en kantoren en pakketbezorging bij particulieren en bedrijven zijn slimme en innovatieve oplossingen nodig om er voor te zorgen dat inwoners en bezoekers gezond blijven en de stad leefbaar is en blijft. Voor de economische ontwikkeling van de
stad is het tegelijkertijd belangrijk dat de stad goed bereikbaar blijft, het winkelgebied aantrekkelijk is en dat de bevoorrading snel en efficiënt kan plaatsvinden.

In Den Haag werken de gemeente en marktpartijen samen aan een duurzame en efficiënte stedelijke distributie en zorgen er voor dat Den Haag een aantrekkelijke, bereikbare, groene en gezonde stad is én blijft om te wonen, werken en recreëren.

In het convenant Stedelijke distributie Den Haag (PDF) worden de onderwerpen genoemd die in samenwerking met de ondertekenende partijen verder uitgewerkt gaan worden in concrete activiteiten.

Op weg naar dat doel zoeken de ondertekenende partijen samen naar de meest (kosten)effectieve maatregelen. Door samen te werken worden maatregelen gecoördineerd en op elkaars wensen en mogelijkheden afgestemd, zo leveren ze meer op dan als de afzonderlijke partijen allemaal hun eigen maatregelen nemen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad.

Stedelijke distributie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijfsleven (producenten, vervoerders, verladers en ontvangers) en decentrale overheden, in het bijzonder de gemeenten. Met elkaar hebben zij de zorg voor voldoende mogelijkheden voor stedelijke distributie en regionaal goederenvervoer. Bundeling van goederenstromen, uniformiteit in voertuigeisen, regionale samenhang in venstertijden en samenwerking bij ontvangende partijen zijn hierbij de uitgangspunten. Op lokaal en regionaal niveau vindt hierover afstemming plaats tussen genoemde partijen wat leidt tot onderling bindende afspraken.

Zie ook: Green Deal Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 –  De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020 – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal – Green Collecting Haarlem: Samenwerking Zorgt Voor 50% Minder Ritten Bedrijfsafvalwagens

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (665)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.417)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (320)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.675)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.424)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • FrieslandCampina Stopt Met Plastic Rietjes En Stapt Over Op Duurzame Papieren Rietjes
  • Invest-NL En Regionale Energiefondsen Gaan Energietransitie Financieren
  • Maaslijn Wordt Elektrisch: Spoorlijn Roermond-Nijmegen Wordt In 2024 Geëlektrificeerd by Arriva
  • De Eerste Elektrische Subaru: De Subaru Viziv Komt Er Aan In 2025
  • De Sustainaball: De Duurzame Tennisbal Van Gerecyclede Oude Tennisballen by ABN AMRO
  • Groter Dan Ik by Froukje Veenstra
  • Electric Harley Scooter And Harley E-Bike: De Elektrische Scooter En Fiets by Harley-Davidson
  • Symposium Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste by Green  Business Club Nederland
  • Energie Besparen Is Geld besparen: 101 Tips Om Thuis Energie Te Besparen by Energievergelijk
  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Links

    Milieunet op..