Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s
Geschreven op 25-6-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV29 maart 2021: Eerste Nederlandse Toyota Mirai: Nieuwe Dienstauto Voor Gemeentebestuur Groningen
16 oktober 2018: De gemeente Groningen neemt deze week drie nieuwe waterstof-bedrijfswagens in gebruik. Het gaat om twee afvalwagens en een service-auto. De wat kleinere afvalwagen op waterstof is nieuw voor ons land.
De wagens worden ingezet bij handhavingstaken en bij het opruimen van zwerfvuil en ander afval. Daarnaast gaat de waterstofvuilnisauto, waarmee ondergrondse afvalcontainers worden geleegd, nu de weg op. Daarmee komt het aantal waterstofauto’s van de gemeente Groningen op zeven.
25 juni 2017: Met de dagelijkse inzet van een afvalwagen en een veegwagen op waterstof heeft de gemeente Groningen, voor zover bekend, een Europese primeur te pakken. De uitbreiding van het materieel met de waterstofvoertuigen past bij het streven van de gemeente Groningen om in 2035 volledig energieneutraal te werken.
In een waterstofauto produceert een brandstofcel elektriciteit op basis van waterstof. Deze elektriciteit drijft de elektrische motor aan. Een vrachtwagen op waterstof stoot geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Er komen alleen waterdruppels uit de uitlaat.
De gemeente Groningen neemt ook twee personenauto’s op waterstof in gebruik. Deze wagens kunnen de weg op dankzij de aanschaf van een nieuw mobiel waterstof-vulpunt. Met energie, opgewekt door zonnecollectoren en windmolens, wordt waterstof (H2) gevormd uit water (H2O). Een compressor vult het mobiele vulstation onder druk met waterstof. Er is dan genoeg waterstof aan boord voor ongeveer vijf tankbeurten voor een vrachtwagen of veegmachine én voor zo’n tien tankbeurten voor een personenwagen.
Als in 2018 op bedrijventerrein Westpoort een tankstation voor waterstof opent, wordt het mobiele vulstation ingezet op plekken waar behoeft is aan een dergelijke voorziening. Het tanken van waterstof gaat sneller dan het laden van een elektrische auto. In maximaal tien minuten is de tank gevuld. Ook kan er na één tankbeurt verder gereden en langer gewerkt worden met een voertuig of machine op waterstof.
De afvalwagen op waterstof is geschikt voor het legen van ondergrondse afvalcontainers en wordt vooral in de binnenstad ingezet. Met een volle batterij en 7 tot 12 kg waterstof kan er 12 tot 16 uur met de afvalwagen gewerkt worden. De firma Holthausen uit Hoogezand bouwde een diesel aangedreven Ravo-veegmachine om tot een wagen die elektrisch veegt, zuigt en rijdt. Met 7 tot 10 kg waterstof kan deze machine anderhalve dag vooruit. Hyundai motor Nederland leverde de personenauto’s op waterstof. Na een tankbeurt van 5 à 6 kg waterstof rijdt deze waterstofauto 500 tot 600 km.
Zie ook: De LI-ON Power Pro: De Elektrische Huisvuilwagen by GeesinkNorba - Amsterdam Gaat Hybride Vuilniswagens Inzetten voor Schonere en Gezondere Lucht – De Eerste Elektrische Vuilniswagen van Nederland in Rotterdam, Den Haag, Groningen en Zutphen – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, De Elektrische Vuilniswagen Binkie – De Mitsubishi FUSA Canter Eco D: De elektrische vuilniswagen van de toekomst – All-Electric SITA Trash Truck Cleans Up a Dirty Job in Paris – Hytruck C8HE: Het eerste volledigenergieneutrale (nul-emissie) transportvoertuig
Erik van Erne zegt:
26 oktober 2021 om 16:50 | Permalink
Eerste Nederlandse Toyota Mirai: Nieuwe Dienstauto Voor Gemeentebestuur Groningen
De gemeente Groningen heeft onlangs de nieuwe Toyota Mirai aan zijn wagenpark toegevoegd. Burgemeester en wethouders gaan de waterstof-elektrische Mirai gebruiken als dienstauto. Zij zijn hiermee de eerste gebruikers van de nieuwe Toyota Mirai in Nederland.
De gemeente beschikt over één dienstvoertuig dat gedeeld wordt voor dienstreizen over langere afstanden. Met een bereik tot ongeveer 650 kilometer (WLTP), kan de Mirai gebruikt worden voor dienstreizen door het hele land. In eerste instantie gaat het om een proef van drie maanden. Na die periode bestaat het voornemen om – bij positieve ervaring – over te gaan tot aanschaf van de auto. De inzet wordt verzorgd door Toyota dealer Louwman Groningen.
De gemeente beschikt over één dienstvoertuig dat gedeeld wordt voor dienstreizen over langere afstanden. Met een bereik tot ongeveer 650 kilometer (WLTP), kan de Mirai gebruikt worden voor dienstreizen door het hele land. In eerste instantie gaat het om een proef van drie maanden. Na die periode bestaat het voornemen om – bij positieve ervaring – over te gaan tot aanschaf van de auto. De inzet wordt verzorgd door Toyota dealer Louwman Groningen.
Koen Schuiling, burgemeester van Groningen: “De gemeente Groningen ziet veel potentie in de waterstofeconomie. En onderstreept dit met de ambitie voor een emissieloos gemeentelijke wagenpark. Het gebruik van dit nieuwe dienstvoertuig past hier volledig bij. De Toyota Mirai is inmiddels ons vijftiende voertuig aangedreven door groene waterstof.”
Erwin Jongh, programmamanager Zero Emission bij Toyota importeur Louwman & Parqui: “We zijn blij om de allereerste nieuwe Toyota Mirai van Nederland in te kunnen zetten bij de gemeente Groningen. Het thema waterstof is groot in dit deel van Nederland en de stad Groningen in het bijzonder. Ontwikkelingen volgen zich hier snel op. Bij deze voortrekkersrol is de levering van Nederlands eerste nieuwe Toyota Mirai een uitstekende match.”
De nieuwe Toyota Mirai is niet het enige voertuig van de gemeente Groningen dat op waterstof rijdt. Er rijden op dit moment al veertien veeg- en vuilniswagens in Groningen op waterstof. Aan het einde van dit jaar wil de gemeente zo’n 40 voertuigen en machines op waterstof hebben rondrijden. Deze vloot moet met name gaan rijden op groen geproduceerde waterstof, die lokaal wordt geproduceerd in de stad.
Toyota’s revolutionaire waterstof-elektrische auto is deze maand geïntroduceerd in Nederland. De naam van de auto is hetzelfde gebleven, maar het design is compleet anders. Met meer vermogen, een betere efficiency en meer ruimte voor de opslag van waterstof, brengt de nieuwe Toyota Mirai FCEV-technologie op een nog hoger plan. De grotere actieradius tot ongeveer 650 kilometer (WLTP), een toename van 30 procent in vergelijking tot de eerste generatie Toyota Mirai, maakt de auto ideaal voor het afleggen van grote afstanden zonder op te laden en schadelijke emissies.
Zie ook: Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s