Anders Bekeken

Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen

Geschreven op 11-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

21 december 2018: Ik ontving zojuist de volgende reactie van de RET: Geachte heer van Erne,
Hierbij reageren wij op uw bericht van 11 december waarin u aangeeft dat u het een onbegrijpelijk besluit vindt dat de RET hybride/diesel bussen heeft besteld, naast de 55 elektrische bussen.

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. De RET neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029.  Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.

Mooie reactie die ik ook helemaal snap. Dit gaat over de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren. Helaas geen verklaring waarom er nu hybride en diesel bussen worden aangeschaft in plaats van elektrische bussen. Blijft dus nog steeds een voor mij onbegrijpelijk besluit. Daar verandert de planning voor de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren helaas niets aan. Wel goed om te horen dat de RET kiest voor elektrische bussen voor de komende jaren.

11 december 2018: RET zet volgende stap naar zero emissie. Dat bericht ontving ik enige tijd geleden en ik dacht gelijk: zo, die zijn goed bezig. Eerder dit jaar schafte het Rotterdamse vervoerbedrijf RET al 55 elektrische bussen met bijbehorende laadpalen aan.

Zie: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach

De RET heeft de volgende stap gezet naar zero emissie met de aanschaf van 143 energiezuinige bussen, zo las ik en dat klonk nog steeds erg goed, maar daarna nam het bericht een merkwaardige wending

Tot mijn verbazing las ik verder: Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf en VDL Bus & Coach BV hebben een contract getekend voor de levering van 103 volhybride bussen en veertig dieselbussen. De volhybride bussen combineren elektrisch rijden met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste veertig dieselbussen aangeschaft. Het grootste deel van de nieuwe bussen moeten eind 2019 gaan rijden.

Nou neem dat maar een volgende stap naar verduurzaming. Is natuurlijk voor helemaal niemand te volgen behalve dan voor de mensen die dit besluit hebben genomen.

Alle dieselbussen moeten in 2030 uit het straatbeeld verdwenen zijn. Honderd procent zero emission bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een volledige elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt.

Logisch dus om nu hybride dieselbussen en 100% dieselbussen aan te schaffen.

Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting tien tot twintig procent zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot veertig procent. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

Tja, zo kun je het ook bekijken natuurlijk, maar wat mij betreft was er maar één logische vervolgstap: de aanschaf van 100% elektrische bussen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (598)
  • Agenda (3.059)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (772)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (477)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.232)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.209)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.630)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (714)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.196)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Isolatie Uitdaging: Utrechtse Woningcorporaties Op Zoek Naar Beste Gevelisolatie
  • De Club Van 49: Organisaties Gaan CO2-Uitstoot Met 49% Verminderen by SmartTrackers
  • RVV Verduurzaming Voor Verhuurders: Investeren In Verduurzaming Huurwoningen
  • Sustainability Career Event: Nationale Carrière Evenement Voor Studentenen Starters by Sustainalize
  • Dress for Success: Goed Gekleed Naar Een Baan
  • Nationaal Energiebespaarfonds: Lening Voor Verduurzaming Door Woningeigenaren En VvE’s
  • Herinrichting Apeldoornseweg In Arnhem: Hergebruik Asfalt En Andere Bouwmaterialen
  • VPRO Tegenlicht Meetup Blue City Rotterdam: Deltaplan Waterstof by VPRO Tegenlicht
  • Derde Food Thema-Avond: De Hamvraag: Plastic Er Maar In! by BlueCity
  • Energiebeheer Nederland (EBN) Presenteert Nieuwe Infographic Energie In Nederland by EBN
  • Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen
  • Nature Today Go: Natuurinformatie Platform Met Alle Data Over Nederlandse Natuur
  • Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal
  • De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019
  • Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic
  • De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM
  • Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s
  • De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming
  • The Electric Atlis XT Pick Up Truck
  • The Electric Ford F 150 Pick Up Truck
  • Links

    Milieunet op..