Anders Bekeken

Geen Elektrische Bussen Voor RET Rotterdam Maar Hybride En Diesel Bussen

Geschreven op 11-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

21 december 2018: Ik ontving zojuist de volgende reactie van de RET: Geachte heer van Erne,

Hierbij reageren wij op uw bericht van 11 december waarin u aangeeft dat u het een onbegrijpelijk besluit vindt dat de RET hybride/diesel bussen heeft besteld, naast de 55 elektrische bussen.

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt.

De RET neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029.  Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.

Mooie reactie die ik ook helemaal snap. Dit gaat over de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren. Helaas geen verklaring waarom er nu hybride en diesel bussen worden aangeschaft in plaats van elektrische bussen. Blijft dus nog steeds een voor mij onbegrijpelijk besluit. Daar verandert de planning voor de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren helaas niets aan. Wel goed om te horen dat de RET kiest voor elektrische bussen voor de komende jaren.

11 december 2018: RET zet volgende stap naar zero emissie. Dat bericht ontving ik enige tijd geleden en ik dacht gelijk: zo, die zijn goed bezig. Eerder dit jaar schafte het Rotterdamse vervoerbedrijf RET al 55 elektrische bussen met bijbehorende laadpalen aan.

Zie: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach

De RET heeft de volgende stap gezet naar zero emissie met de aanschaf van 143 energiezuinige bussen, zo las ik en dat klonk nog steeds erg goed, maar daarna nam het bericht een merkwaardige wending.

Tot mijn verbazing las ik verder: Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf en VDL Bus & Coach BV hebben een contract getekend voor de levering van 103 volhybride bussen en veertig dieselbussen. De volhybride bussen combineren elektrisch rijden met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste veertig dieselbussen aangeschaft. Het grootste deel van de nieuwe bussen moeten eind 2019 gaan rijden.

Nou neem dat maar een volgende stap naar verduurzaming. Is natuurlijk voor helemaal niemand te volgen behalve dan voor de mensen die dit besluit hebben genomen.

Alle dieselbussen moeten in 2030 uit het straatbeeld verdwenen zijn. Honderd procent zero emission bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een volledige elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt.

Logisch dus om nu hybride dieselbussen en 100% dieselbussen aan te schaffen.

Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting tien tot twintig procent zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot veertig procent. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

Tja, zo kun je het ook bekijken natuurlijk, maar wat mij betreft was er maar één logische vervolgstap: de aanschaf van 100% elektrische bussen.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    1 juli 2019 om 14:49 | Permalink

    RET Zoekt Nieuwe Duurzame Energie Leverancier Voor De Komende Tien Jaar

    De Rotterdamse stadsvervoerder RET zoekt een energieleverancier die een opwekcapaciteit van 120 miljoen kWh per jaar aan groene stroom bijbouwt in Nederland. Ook moet de leverancier zonnepanelen aanbrengen op diverse RET-gebouwen. De RET zet hiervoor een aanbesteding in de markt.

    Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, zegt hierover: “We zoeken een leverancier die voor het leveren van onze stroom in Nederland nieuwe duurzame opwekcapaciteit bijbouwt. Groene stroom hebben we al, maar met het nieuwe contract neemt de productie van zonne- en/of windenergie in Nederland toe. Zo dragen wij als vervoerder ons steentje bij aan de energietransitie waar we voor staan.”

    De zonne- en/of windparken moeten nog gebouwd worden. Daarom duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom uit deze bronnen kan gebruiken. In de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt RET duurzame elektriciteit in die voor 100 procent afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa.

    Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag, in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de overgang naar een uitstootvrije busvloot. In december gaan de eerste zero emissie bussen de weg op, evenals 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 ZE-bussen bij, in 2024 50 en in 2029 de laatste 110. In 2018 liet de Rotterdamse stadsvervoerder al zonnepanelen leggen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.136)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..