google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Geen Elektrische Bussen Voor RET Rotterdam Maar Hybride En Diesel Bussen: Nieuwe Elektrische Bussen Besteld

Geschreven op 11-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 20 november 2020: De RET in Rotterdam heeft tussen de 35 en 50 nieuwe elektrische bussen en laadinfrastructuur besteld. Het is een volgende stap om in 2030 alleen nog maar met zero emissie-voertuigen te rijden. De vervoerder heeft gekozen om in fases over te stappen op een vloot zonder bussen met uitstoot.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”

Door stapsgewijs nieuwe bussen aan te schaffen worden de kosten gespreid en wil de vervoerder optimaal gebruikmaken van de technologische ontwikkelingen. De voertuigen die nu zijn gekocht, hebben al een groter accupakket dan de eerder gekochte voertuigen. Hierdoor hebben deze bussen een grotere actieradius, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft.

21 december 2018: Ik ontving zojuist de volgende reactie van de RET: Geachte heer van Erne,

Hierbij reageren wij op uw bericht van 11 december waarin u aangeeft dat u het een onbegrijpelijk besluit vindt dat de RET hybride/diesel bussen heeft besteld, naast de 55 elektrische bussen.

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt.

De RET neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029.  Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.

Mooie reactie die ik ook helemaal snap. Dit gaat over de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren. Helaas geen verklaring waarom er nu hybride en diesel bussen worden aangeschaft in plaats van elektrische bussen. Blijft dus nog steeds een voor mij onbegrijpelijk besluit. Daar verandert de planning voor de aanschaf van elektrische bussen in de komende jaren helaas niets aan. Wel goed om te horen dat de RET kiest voor elektrische bussen voor de komende jaren.

11 december 2018: RET zet volgende stap naar zero emissie. Dat bericht ontving ik enige tijd geleden en ik dacht gelijk: zo, die zijn goed bezig. Eerder dit jaar schafte het Rotterdamse vervoerbedrijf RET al 55 elektrische bussen met bijbehorende laadpalen aan.

Zie: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach

De RET heeft de volgende stap gezet naar zero emissie met de aanschaf van 143 energiezuinige bussen, zo las ik en dat klonk nog steeds erg goed, maar daarna nam het bericht een merkwaardige wending.

Tot mijn verbazing las ik verder: Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf en VDL Bus & Coach BV hebben een contract getekend voor de levering van 103 volhybride bussen en veertig dieselbussen. De volhybride bussen combineren elektrisch rijden met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste veertig dieselbussen aangeschaft. Het grootste deel van de nieuwe bussen moeten eind 2019 gaan rijden.

Nou neem dat maar een volgende stap naar verduurzaming. Is natuurlijk voor helemaal niemand te volgen behalve dan voor de mensen die dit besluit hebben genomen.

Alle dieselbussen moeten in 2030 uit het straatbeeld verdwenen zijn. Honderd procent zero emission bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een volledige elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt.

Logisch dus om nu hybride dieselbussen en 100% dieselbussen aan te schaffen.

Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting tien tot twintig procent zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot veertig procent. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

Tja, zo kun je het ook bekijken natuurlijk, maar wat mij betreft was er maar één logische vervolgstap: de aanschaf van 100% elektrische bussen.

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    1 juli 2019 om 14:49 | Permalink

    RET Zoekt Nieuwe Duurzame Energie Leverancier Voor De Komende Tien Jaar

    De Rotterdamse stadsvervoerder RET zoekt een energieleverancier die een opwekcapaciteit van 120 miljoen kWh per jaar aan groene stroom bijbouwt in Nederland. Ook moet de leverancier zonnepanelen aanbrengen op diverse RET-gebouwen. De RET zet hiervoor een aanbesteding in de markt.

    Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, zegt hierover: “We zoeken een leverancier die voor het leveren van onze stroom in Nederland nieuwe duurzame opwekcapaciteit bijbouwt. Groene stroom hebben we al, maar met het nieuwe contract neemt de productie van zonne- en/of windenergie in Nederland toe. Zo dragen wij als vervoerder ons steentje bij aan de energietransitie waar we voor staan.”

    De zonne- en/of windparken moeten nog gebouwd worden. Daarom duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom uit deze bronnen kan gebruiken. In de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt RET duurzame elektriciteit in die voor 100 procent afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa.

    Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag, in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de overgang naar een uitstootvrije busvloot. In december gaan de eerste zero emissie bussen de weg op, evenals 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 ZE-bussen bij, in 2024 50 en in 2029 de laatste 110. In 2018 liet de Rotterdamse stadsvervoerder al zonnepanelen leggen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven.

  2. Erik van Erne zegt:

    2 oktober 2019 om 16:01 | Permalink

    RET Krijgt Europese Lening Van 115 miljoen Voor Elektrische Bussen

    De Europese Investeringsbank leent 115 miljoen euro aan de RET en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Daarmee kunnen tweehonderd nieuwe elektrische en diesel-hybride bussen worden gekocht. Ook komen er nieuwe oplaadpunten en wordt een aantal tram- en metrosporen vernieuwd. De lening heeft een looptijd van vijftien jaar.

    De RET wil Rotterdam versneld laten voldoen aan de Nederlandse doelstelling dat in 2030 alle bussen emissieloos rijden.

  3. Erik van Erne zegt:

    22 januari 2020 om 10:14 | Permalink

    RET en Eneco Samen Op Weg Naar Energiepositief OV In Rotterdam

    Eneco en de RET gaan vanaf 1 januari 2020 samenwerken om het openbaar vervoer in de regio Rotterdam nog duurzamer te maken. Als onderdeel van de samenwerking levert Eneco vanaf volgend jaar groene stroom uit Nederland.

    Het Rotterdamse OV-bedrijf zette eerder dit jaar een aanbesteding in de markt waarin als eis was opgenomen dat de leverancier nieuwe, duurzame opwekcapaciteit in Nederland zou bijbouwen. Vandaag tekenden de twee bedrijven een contract voor de komende tien jaar.

    Eneco gaat jaarlijks 135 miljoen kWh leveren aan de RET – het equivalent van het verbruik van circa 43.000 huishoudens.

    Het nieuwe contract sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van de RET. Algemeen Directeur Maurice Unck: “Een rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als bedrijf een stap extra zetten. Met dit nieuwe contract doen we dat, omdat we hiermee zorgen dat er in Nederland duurzame opwekcapaciteit wordt bijgebouwd. We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog duurzamere reis kunnen aanbieden.” Onderdeel van het contract is bovendien dat Eneco zonnepanelen legt op minimaal één en mogelijk meer RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Daarbij wordt ook gekeken of de omgeving een deel van de opgewekte elektriciteit kan betrekken.

    Uiteindelijk hebben de bedrijven de gezamenlijke ambitie om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan de RET verbruikt: een energiepositief OV. Dat dragen ze ook uit naar de eindgebruiker: samen werken de RET en Eneco aan het vergroten van de beleving en het bewustzijn van reizigers van het OV als duurzame vervoersoptie. De bedrijven laten zien hoe zij invulling geven aan de maatschappelijke vergroening.

    Een andere pijler van het duurzaamheidsbeleid van de RET is de overgang naar zero emissie busvervoer. In 2030 is de gehele busvloot emissievrij en op 15 december gaat de eerste batch van 55 zero emissie bussen rijden. Verder liet de RET, met subsidie van MRDH, in 2018 al zonnepanelen installeren op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven en zet het vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark, energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie. Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert.

    Hans Peters, Chief Customer Officer bij Eneco: “We zijn erg trots op het feit dat we de trams, metro’s, stations en kantoren van de RET gaan omschakelen naar duurzame energie uit Nederland. Daarmee wordt het openbare vervoer in de Rotterdamse regio, waar ook veel Eneco-collega’s dagelijks gebruik van maken, nog schoner. Tegelijkertijd helpt de RET ons om te investeren in nieuwe duurzame projecten, zoals windparken op land en zee. Daarmee draagt zij ook daadwerkelijk bij aan de groei van duurzame energie in Nederland.”

    RET vervoert elke dag zo’n 650.000 reizigers in de regio Rotterdam-Den Haag. Met circa 3.500 medewerkers verzorgt het bedrijf zo’n 900 miljoen reizigerskilometers per jaar, en dat aantal groeit nog elk jaar met drie tot vijf procent. Daarvoor zet het 167 metro’s en 112 trams in, plus 270 stads- en streekbussen. Half december 2019 verving RET 55 bussen met dieselmotor door moderne elektrische bussen; in de komende jaren worden ook de andere tweehonderd bussen emissievrij. Al die voertuigen, stations, kantoren, werkplaatsen en remises verbruiken veel stroom: jaarlijks 135 miljoen kWh. Dat is vergelijkbaar met het verbruik van 43.000 huishoudens. En dat wordt nog meer, als ook alle bussen op termijn elektrisch zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (689)
  • Agenda (3.293)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (877)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.404)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.619)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (403)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (777)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.608)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Drijvende Zandzuiger Rotterdam 55 Aangesloten Op Groene Stroom by Dekker Groep
  • Green Deal Koffiepads En Theezakjes Bij Het GFT: Composteerbare Theezakjes En Koffiepads
  • Green Deal Duurzaam GWW (DGWW2030) Krijgt Vervolg En Andere Aanpak: Verduurzamen GWW
  • HotelSummit: Hét Jaarcongres Voor Hoge Hotelmanagement – Een Nieuw Begin
  • De Bewuste Visweek: Een Goed Verhaal Op Je Bord. Kies Duurzame Vis by MSC En ASC
  • Leonardo DiCaprio Investeert In Nederlands Kweekvleesbedrijf Mosa Meat
  • National Drive Electric Week 2021: A Nationwide Celebration To Raise Awareness
  • Climate Action Hub: Klimaatcentrum in Wijnhavengebouw Den Haag by TU Delft
  • Environment+Energy Leader E+E100: Top 100 Leaders And Environment + Energy Leader Awards
  • Waterstof, Onze Nieuwe Energie? Documentaire Van Anic van Damme by National Geographic
  • Monumentaal Gemaal Halfweg Uit 1937 In Giethoorn Klaar Voor De Toekomst
  • Every Six Seconds The Planet Loses A Football Pitch Worth Of Tropical Rainforest by WEF
  • Sustainable Development Impact Summit 2021 The 15-Minute City by World Economic Forum
  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen – Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Links

    Milieunet op..