Frisian Sea Containership Met 2 eConowind VentiFoil Zeilen by Boomsma Shipping En eConowind
Geschreven op 2-2-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVBoomsma Shipping heeft de eerste twee eConowind VentiFoil windondersteunde voortstuwingseenheden geïnstalleerd.
Beide bedrijven werkten nauw samen om de installatie te beheren tijdens een havenbezoek in Harlingen.
De onder Nederlandse vlag varende Frisian Sea, een 6.477 ton stukgoedschip, heeft zijn eerste reis gemaakt naar Vasteras, Zweden met de VentiFoils in bedrijf, waarbij eConowind de opstarttests heeft uitgevoerd.
De komende maand zal worden gebruikt om het systeem en de operaties te optimaliseren en de bemanning op te leiden.
Het schip, dat volgeladen 6.477 ton weegt, kreeg de zeilen bij Harlingen geïnstalleerd en voer vervolgens naar Vasteras in Zweden. De zeilen komen van het bedrijf Econowind. Het zijn metalen cilinders die de wind opvangen en via ingewikkelde aerodynamica omzetten in stuwkracht.
Het ging om een eerste proef met het opzetten van de zeilen. Dat ging gesmeerd, aldus Boosma: de zeilen komen in een container aan, kunnen met standaardmateriaal op het schip worden gezet en zijn met slecht weer ook makkelijk weer neer te laten. In de komende maand testen Econowind en Boosma de zeilen om te kijken of ze goed blijven werken. Het idee is dat de zeilen de boot een zetje geven waardoor de motor minder brandstof verbruikt. Dat scheelt geld en CO2-uitstoot. Econowind verwacht dat er 10 procent minder brandstof nodig is.
De VentiFoils (Wind Assisted Ship Propulsion Units) van eConowind zijn ontworpen als optimale compacte (niet-roterende) vleugelprofielen, die een superieure stuwkracht creëren door middel van het principe van grenslaag-zuiging, waarvoor ventilatoren in de VentiFoils zijn gemonteerd.
Vanwege de gegenereerde stuwkracht door de eConowind-eenheid, kan de stuwkracht van de propeller worden verminderd om dezelfde snelheid te behouden, wat leidt tot brandstofbesparing en emissiereducties. Het nieuwe Flatrack-ontwerp heeft de flexibiliteit van een container, verplaatsbaar door de luikenwagen, heeft een beperkte installatietijd nodig en is geschikt voor gebruik op meerdere schepen. Met dit systeem kunnen de units vlak voor de bovenbouw worden geplaatst tijdens het laden etc.
Het systeem draait nu dus proef op een schip van Boomsma, maar is volgens de makers op allerlei soorten schepen te installeren. Ook kunnen er mogelijk meer zeilen per schip geplaatst worden om nog meer brandstof te besparen.
Zeilen en andere constructies die windkracht gebruiken kunnen de scheepvaart duurzamer maken. Op dit moment hikt deze sector tegen hetzelfde probleem aan als de luchtvaart: er is eigenlijk geen enkele economisch haalbare manier om over te stappen van fossiele brandstof naar duurzame alternatieven. Door de wind te gebruiken kan het brandstofverbruik omlaag en kan de scheepvaart toch voldoen aan de doelen die het zelf stelde: in 2030 40 procent minder CO2 uitstoten dan in 2008.
Zie ook: The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% - Renault Partners With NEOLINE: Cargo Sailing Ships To Cut Emissions On Trans-Atlantic Routes - The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship - The Oceanbird: World’s Largest Wind-Powered Vessel by Wallenius Marine – De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels - Is Wind Power The Future of Shipping? - The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 - Nederlands Vrachtschip MV Ankie Met Windhulp Zeilsysteem Ventifoil by eConowind - The Drive Green Highway Car-Carrier Vessel With Solar Powered LED Lighting by K Line