FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
Geschreven op 11-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVHyundai wil niet alleen vooroplopen met batterij-elektrisch aangedreven auto’s, maar ook een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie.
Om dat te realiseren streeft Hyundai ernaar rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen – personenauto’s en bedrijfswagens– te produceren.
De plannen daarvoor staan beschreven in het onlangs gepubliceerde FCEV Vision 2030.
Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcel systemen de komende jaren drastisch toenemen. Hyundai wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden.
Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De HydrogenCouncil doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.
Hyundai beschouwt elektrisch rijden – zowel batterij-aangedreven als waterstof-aangedreven auto’s – al geruime tijd als dé oplossing voor emissieloze mobiliteit. Al sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van een waterstof-elektrisch aangedreven auto. Dat resulteerde in de Hyundai ix35 Fuel Cell, waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die de volledig schone auto met brandstofcel commercieel inzette.
Onlangs introduceerde Hyundai de Hyundai NEXO. Deze nieuwste generatie waterstof-elektrisch aangedreven auto is onder andere 20 procent lichter en 10 procent efficiënter dan zijn voorganger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De Hyundai NEXO kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle accu. De enige uitstoot is water.
Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn. Met de volledig elektrische Hyundai KONA Electric en Hyundai IONIQ Electric en de Hyundai NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. Deze zero-emissie auto’s vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige bijtellingscategorie van 4 %.
Dit is echter nog maar het begin van de groene ambities van Hyundai. Aan de hand van ‘FCEV Vision 2030’ (FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle) wil Hyundai zijn vooraanstaande rol op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uitbreiden. Daarbij kijkt Hyundai verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen.
‘Hyundai kennen we vooral als de wereldwijde pionier van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen’, aldus Euisun Chung, ExecutiveVice Chairman van Hyundai Motor Group. ‘Daarmee hebben we al een flinke stap gezet naar de realisatie van een waterstofmaatschappij waarin onder meer bussen en auto’s rijden op energie uit brandstofcellen. Nu willen we onze leidende rol op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uitbreiden en een centrale rol spelen in de transitie naar een mondiale samenleving waarin we schone energie halen uit waterstof.’
Nederland is een van de zogenoemde prioriteitslanden voor waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Tot nu toe is de waterstoftank infrastructuur vrij beperkt en telt Nederland vier openbare vulpunten voorwaterstof-elektrisch aangedreven auto’s: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In april 2019 wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend en er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen,Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn.
Behalve deze officiële waterstoftankstations verrijzen er op diverse plaatsen in Nederland ook kleinschalige waterstof tankvoorzieningen bij taxiondernemingen en groene bedrijven. Deze ondernemers zien toekomst in elektrische mobiliteit op waterstof en hebben private vulpunten laten bouwen. Deze voorzieningen leveren 700 bar. De auto profiteert daarmee van de volledige range, al duurt het iets langer om waterstof te tanken.
Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcel systeemfabriek in Chungju,Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen.
Zie ook: Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service
Erik van Erne zegt:
3 januari 2020 om 14:34 | Permalink
Hyundai Investeert 87 Miljard dollar In Ambitieuze Toekomstplannen En Innovatieve Mobiliteitsoplossingen
Executive Vice Chairman Euisun Chung van de Hyundai Motor Group heeft ambitieuze plannen voor de komende jaren gepresenteerd. Het concern verhoogt de investeringen in en inspanningen voor duurzame en innovatieve mobiliteit. 87 miljard dollar spendeert Hyundai Motor Group tot en met 2025 in talrijke nieuwe ontwikkelingen.
Chung stelde in zijn nieuwjaarstoespraak dat Hyundai in de komende jaren een game changer zal zijn en moet uitgroeien tot marktleider en toonaangevende partner in industriële vernieuwing. Samenwerking met andere sectoren past in die strategie. Bovenal zijn mobiliteitswensen en mobiliteitsbehoeften van klanten nog meer het uitgangspunt.
Hyundai focust op een leidende positie in elektrificatie van al zijn modellen, op uitbreiding van zijn activiteiten in de waterstofindustrie en op het in de markt zetten van technologie voor zelfrijdende auto’s. Ook het aanboren van nieuwe mobiliteitsdiensten staat centraal in de aanpak voor de komende jaren.
Chung: ‘Om onze toonaangevende rol in elektrificatie vast te houden, willen we tot aan 2025 naar 44 geëlektrificeerde modellen, waaronder 13 hybride-, 6 plug-in hybride-, 23 batterij-elektrische en 2 waterstofauto’s voor de gehele Hyundai Motor Group.’
Hyundai is momenteel succesvol met de elektrische Hyundai KONA en Hyundai IONIQ. De introductie van het eerstvolgende compleet nieuwe batterij-elektrische model staat gepland voor 2021. Een nieuwe EV-architectuur moet in 2024 de basis vormen voor een hele range nieuwe batterij-elektrische voertuigen. Deze bouwwijze leidt tot lagere kosten. ‘Met onze waterstof-elektrische voertuigtechnologie willen we evenzeer toonaangevend blijven.
Daarbij focussen we niet alleen op toepassing van brandstoftechnologie in de automotive-industrie, maar ook in andere sectoren’, aldus Chung. ‘Tegelijk willen we bijdragen aan de opzet en uitbouw van een waterstof-ecosysteem en de benodigde infrastructuur door samenwerking met diverse partners wereldwijd.’
In 2019 ondertekende Hyundai een overeenkomst met Cummins om de brandstofceltechnologie van Hyundai te koppelen aan de elektrische aandrijflijnen van deze Amerikaanse producent. Dit jaar komen deze brandstofcel-elektrische aandrijvingen in de Verenigde Staten op de markt, en daarna ook in Europa. Het plan is om brandstofcelsystemen te integreren in de transportsector, zoals in trucks, schepen, treinstellen en vorkheftrucks. Hyundai mikt op de levering van 200.000 brandstofcelsystemen per jaar in 2030 en zet tegelijk alle kaarten op de productie van 500.000 brandstofcel-elektrische FCEV-voertuigen per jaar.
Hyundai schakelt op met de ontwikkeling van software voor autonoom rijdende voertuigen Level 4 en Level 5. Na de ontwikkeling van een platform voor een autonoom rijdende auto in 2022 wil Hyundai in 2023 dergelijke voertuigen in de praktijk testen om de weg naar commerciële productie in 2024 te plaveien. Ook wordt gekeken naar nieuwe technologieën en business voor toekomstige mobiliteitsoplossingen. Het gaat om concepten met op afroep beschikbare voertuigen die volledig autonoom mensen kunnen vervoeren – met de daarbij behorende onlinemogelijkheden om deze diensten gebruiksvriendelijk te maken. De mens staat centraal in deze nieuwe mobiliteitsconcepten die Hyundai op 6 januari 2020 zal presenteren op de International Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, een van de grootste technologiebeurzen ter wereld.