Anders Bekeken

FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s

Geschreven op 11-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Hyundai wil niet alleen vooroplopen met batterij-elektrisch aangedreven auto’s, maar ook een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie.

Om dat te realiseren streeft Hyundai ernaar rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen – personenauto’s en bedrijfswagens– te produceren.

De plannen daarvoor staan beschreven in het onlangs gepubliceerde FCEV Vision 2030.

Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcel systemen de komende jaren drastisch toenemen. Hyundai wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden.

Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De HydrogenCouncil doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.

Hyundai beschouwt elektrisch rijden – zowel batterij-aangedreven als waterstof-aangedreven auto’s – al geruime tijd als dé oplossing voor emissieloze mobiliteit. Al sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van een waterstof-elektrisch aangedreven auto. Dat resulteerde in de Hyundai ix35 Fuel Cell, waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die de volledig schone auto met brandstofcel commercieel inzette.

Onlangs introduceerde Hyundai de Hyundai NEXO. Deze nieuwste generatie waterstof-elektrisch aangedreven auto is onder andere 20 procent lichter en 10 procent efficiënter dan zijn voorganger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De Hyundai NEXO kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle accu. De enige uitstoot is water.

Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn. Met de volledig elektrische Hyundai KONA Electric en Hyundai IONIQ Electric en de
Hyundai NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. Deze zero-emissie auto’s vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige bijtellingscategorie van 4 %. 

Dit is echter nog maar het begin van de groene ambities van Hyundai. Aan de hand van ‘FCEV Vision 2030’ (FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle) wil Hyundai zijn vooraanstaande rol op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uitbreiden. Daarbij kijkt Hyundai verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen.

‘Hyundai kennen we vooral als de wereldwijde pionier van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen’, aldus Euisun Chung, ExecutiveVice Chairman van Hyundai Motor Group. ‘Daarmee hebben we al een flinke stap gezet naar de realisatie van een waterstofmaatschappij waarin onder meer bussen en auto’s rijden op energie uit brandstofcellen. Nu willen we onze leidende rol op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uitbreiden en een centrale rol spelen in de transitie naar een mondiale samenleving waarin we schone energie halen uit waterstof.’

Nederland is een van de zogenoemde prioriteitslanden voor waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Tot nu toe is de waterstoftank infrastructuur vrij beperkt en telt Nederland vier openbare vulpunten voorwaterstof-elektrisch aangedreven auto’s: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In april 2019 wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend en er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen,Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn.

Behalve deze officiële waterstoftankstations verrijzen er op diverse plaatsen in Nederland ook kleinschalige waterstof tankvoorzieningen bij taxiondernemingen en groene bedrijven. Deze ondernemers zien toekomst in elektrische mobiliteit op waterstof en hebben private vulpunten laten bouwen. Deze voorzieningen leveren 700 bar. De auto profiteert daarmee van de volledige range, al duurt het iets langer om waterstof te tanken.

Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcel systeemfabriek in Chungju,Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (623)
  • Agenda (3.092)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (783)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.253)
  • Educatie (344)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.261)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.257)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Toekomst Van Duurzaam Verpakken In Zeventien Brancheplannen by KIDV
  • Stop De Miljarden Subsidie Voor Biomassacentrales In Nederland: Teken De Petitie Nu
  • Hoe Lang Is De Lont by Robert Long
  • Huiseigenaren Wachten Op De Overheid Met Verduurzamen Van Hun Huizen by Nibud
  • Green Deal Aquathermie: Warmte En Kou (Thermische Energie) Uit Verschillende Waterbronnen
  • $10,000 Off-The-Grid Tiny House With Huge Solar System in Melbourne, Victoria
  • Albert Heijn Gaat Minder Plastic Om Groente En Fruit Gebruiken Na Succesvolle Test
  • Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam
  • Bedrijfsvoering Rijk 2018: Duurzamer, Extra Aandacht Voor Diversiteit En ICT
  • Green Deal Groene Daken Legacy: Verder Als Nationaal Daken Plan
  • Schotland Gaat Statiegeld Invoeren Op Plastic, Glas En Blikjes by Zero Waste Scotland
  • Sluiting Drie Kolencentrales Eemshaven, Maasvlakte en Rotterdam In 2020 Mogelijk En Betaalbaar
  • Broeikasgasvoetafdruk Van Nederlander Licht Toegenomen In 2018 by CBS
  • This Ultra Modern Tiny House On Wheels Will Blow Your Mind
  • Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
  • CO2-Uitstoot Eerste Kwartaal 2019 Dankzij Warme Weer Iets Lager Dan In 2018 by CBS
  • Nationale Dag voor Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs: Voed De Toekomst
  • Hyundai Nieuwe Mobiliteitspartner Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB)
  • AB InBev Koopt 660.000 Herbruikbare Bekers In Plaats Van 18 Miljoen Plastic Wegwerpbekers
  • TenneT Gaat Biodiversiteit Op Alle 462 Hoogspanningssations In Nederland Verbeteren
  • Links

    Milieunet op..