Anders Bekeken

EU: Europa wil verbod op Tweetakt-Motoren in Brommers, Scooters, Quads en Grasmachines

Geschreven op 7-2-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

1128425001Als het van Europa afhangt zullen voertuigen met tweetakt-motoren volledig uit het straatbeeld verdwijnen.

Volgens Europa is het onaanvaardbaar dat er gesproken wordt over de uitstoot van fijn stof bij vrachtwagens en auto’s, terwijl de scooters en brommers ongemoeid worden gelaten.

Bovendien zijn er al lang elektrische (en andere) alternatieven voor de klassieke scooter beschikbaar. Europa hoopt al in de eerste plaats dat de vervuilende tweetaktmotoren worden vervangen door “’schonere” viertaktmotoren.

Het verbod zou trouwens niet alleen gelden voor lawaaierige scooters, maar ook grasmaaiers en Er wordt ook sterk overwogen om een verbod op Quads te laten invoeren en zelfs een verbod op grote energieverslindende terreinwagens.

Goed plan lijkt mij. Het is inderdaad zo dat brommers en scooters voor veel luchtvervuiling verantwoordelijk zijn. In de grote steden is dat goed merkbaar. Zie ook: Luchtpost voor minister Jacqueline Cramer en de Milieuzone in Utrecht – Meer parkeerbelasting voor vuile auto’s in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, e.a.

6 Reacties

  1. J.H.LANGEVOORT zegt:

    21 juli 2010 om 09:16 | Permalink

    HET E.E.A. KAN REDELIJK BINNEN DE GRENZEN GEHOUDEN WORDEN MET EEN
    DIRECTE INJECTIE (TT OLIE), TECHNISCH VOORDEEL KLEINE TT MOTOREN
    INDIEN GEWENST LEVEREN MEER VERMOGEN.

  2. Stephan zegt:

    28 september 2010 om 21:16 | Permalink

    het slaat helemaal nergens op het enige voordeel van 4takt is dat het een lager rendement heeft, maar je blijft toch de euro 95 verbranden

  3. rutger zegt:

    28 september 2010 om 21:35 | Permalink

    dat verbod slaat nergens op , mag ik strax niet meer legaal met me honda mt tje de weg op? , 4tact zie je vanzelf steeds meer, hoeven ze geen 2tact voor te gaan verbieden…….

  4. Stephan zegt:

    28 september 2010 om 21:40 | Permalink

    en ze maken ook het brommerrijbewijs al zo godsduur dat bijna geen jongen van 16 t meer betalen kan.. en als ze t kunnen betalen kunnen ze geen 4taktbrommer kopen want die zijn ook veel duurder dan 2yakt het is gewoon een slecht bezuinigingsplan het gaat allemaal om geld het milieu heeft er amper wat mee te maken

  5. marco zegt:

    3 november 2010 om 20:10 | Permalink

    de enige reden van de hoge heren is net als gewoonlijk alleen een geldkwestie want als men een bromfietstweetakt gaat vergelijken met trucks en ander dikke wagens dan is de uitstoot toch minder ivm slagvolume ongeacht meer toeren draaien en met een goede afstelling (lees optimalisatie) en goede uitlaatdemper is het helemaal te verwaarlozen

  6. Wartburg en Trabantrijder zegt:

    15 juni 2014 om 21:14 | Permalink

    Pfff, wat een gezeik weer…halve waarheden en regelrechte leugens!
    Een goed onderhouden tweetakt vervuilt niets meer dan een viertakt, als ik mijn Trabants of Wartburgs aan de 4gas tester in de garage hang, staat de meter op 0,5 CO.
    Als er een verbod op komt kunnen ze van mij de klere krijgen, ik rijdt gewoon door met mijn oldtimers, die dingen zijn perfect onderhouden, apk gekeurd en verzekerd, het is klaar nu met het grote jatten door de staat en de EUSSR!
    Al die moderne plastic troep vervuilt veel meer, de kwaliteit is allerbelabberdst en het zullen nooit oldtimers worden, punt uit! BAH!

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (597)
  • Agenda (3.053)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (771)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (475)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.229)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.203)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (315)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.629)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (713)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.191)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Investeringen In Hernieuwbare Energie In 2018 Voor Vijfde Jaar Op Rij Meer Dan 300 Miljard Dollar
  • Our Oceans’ Last Chance: Protect the High Seas
  • Green Deal Sea Ranger Service: Life Below Water
  • Green Deal Natuurinclusieve Landbouw In Groen Onderwijs
  • Aldi Opent Duurzaamste Distributiecentrum Van België In Turnhout Met 4.000 Zonnepanelen
  • Grootste Windturbine Ter Wereld, De GE 12 Megawatt Haliade-X Wordt Getest in Rotterdam by SIF
  • Omwenteling Van Mensen, Organisaties En Samenleving by Jan Rotmans
  • The Electric Rivian R1T: The First Electric Pick Up Truck In The World An Electric Adventure Vehicle
  • Paprikateler NH Paprika In Glastuingebied Alton Heerhugowaard Aangesloten Op Warmtenet HVC
  • Solar Energy in Morocco Renewable Energy Documentary by DW Documentary
  • Oudejaarconferentie Vaarwel 2018 by Sjaak Bral
  • Uitbreiding En Repowering Windparken Oosterscheldekering by RVB
  • Zonnepark De Lichtkiem Aan De Asserwijk In Assen Met 13.800 Zonnepanelen
  • De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS
  • The Electric Nissan IMs: An Elevated Sports Sedan by Nissan Intelligent Mobility
  • Land Art Generator Initiative: LAGI 2019 Masdar City, Abu Dhabi – Return To The Source
  • 24th World Energy Congress 2019 In Abu Dhabi: Energy For Prosperity by World Energy Council
  • Suikerunie Zet In Op Vergroening En Energieneutraal: Grote ZonneWeide in Puttershoek In 2020
  • Duurzaam Verwarmd 2019: Innovatieplatform Voor Duurzame HVAC Techniek by Good!
  • Green Deal België Circulair Bouwen: Bouw Ook Mee
  • Links

    Milieunet op..