Elektrische Zero Emission Bierboot In De Vaart Genomen in Utrecht
Geschreven op 14-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVGeweldig. Eindelijk een nieuwe elektrische bierboot in de Utrechtse Grachten.
Helaas blijkt het niet om een vervanging van de oude vieze stinkende bierboot te gaan, die al sinds 1996 in de vaart is om het verkeer en de monumentale bruggen en wegen bij de grachten te ontzien van zwaar vrachtverkeer.
Door de stijgende vraag naar transport over het water is in 2008 besloten met een tweede bierboot te gaan varen.
De Delftse Scheepswerf Bocxe heeft de opdracht hiervoor gekregen. De tweede bierboot wordt het eerste elektrisch aangedreven schip van Nederland waarvan ook de overslag elektrisch zal gaan.
Een elektrische kraan hevelt zware goederen zoals fusten bier van het schip naar de kade en vice versa. De boot levert in vergelijking met vrachtverkeer een CO2-uitstoot besparing op van 16,5 ton op jaarbasis. Dat staat gelijk aan elf voetbalvelden bosaanplant. Overigens is niet helemaal duidelijk met welke vrachtauto de vergelijking is gedaan.
Maakt niet uit want het is so-wie-so een stuk schoner omdat er ook geen andere broeikasgassen worden uitgestoten. Goed voor het milieu en goed voor de luchtkwaliteit. Zie ook: Gemeente Utrecht wint Award Stedelijke Distributie 2009 en Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij
De elektrische bierboot wordt opgeladen met groene stroom en kan per keer acht à negen uur helemaal zero-emission varen. Nu nog heel snel nog zo’n boot laten bouwen als vervanging van die oude boot en als het even kan ook graag een elektrische vuilnisboot. Ook die is ouderwets en braakt veel vieze uitlaatgassen de lucht in. Zie ook: Luchtpost voor minister Jacqueline Cramer en de Milieuzone in Utrecht
De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten – De Elektrische Zero-Emission Ecoboot in Utrecht Moet Organisch Afval Gescheiden Ophalen – ZOEV City: De Eerste Elektrische Sleep-/Duwboot Voor Stadsdistributie in Amsterdam by ZOEV City – De Elektrische CityBarg Bouwboot Van Bouwbedrijf Van Zoelen By Cityport of Utrecht
Paul van der Sar zegt:
15 januari 2010 om 12:16 | Permalink
5 á 6 procent in Nederland is groene stroom. Niet genoeg dus. Mensen denk even na
Op een windstille dag is er geen groene stroom dan starten de gasturbines om
aan de stroomvraag te voldoen en verbranden dus fossiele brandstof.
Van die 16,5 ton CO2 besparing blijft er misschien 1 ton over, nog maar een half voetbalveldje. En wat bespaar je met het maken van millieu-onvriendelijke accu’s?
Dit soort dingen draaien op subsidies en niet op groene stroom !!!