Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
Geschreven op 11-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien. Over de eerste 10 maanden van 2019 was 14,7 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch (6.407 stuks).
In 2018 lag over dezelfde periode het totale aandeel elektrisch in de nieuwverkopen nog op 9,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG.
BOVAG en RAI Vereniging juichen de overgang naar zero emissie toe. De elektrificatie past in de visie van de branche, waarbij versneld wordt ingezet op schonere motoren en nieuwe snorfietsen vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch zijn aangedreven.
Steeds meer gebruikers kiezen bij de aanschaf van een nieuwe brom- of snorfiets voor een elektrische variant. Inmiddels is van alle nieuw verkochte snorfietsen dit jaar 15,1 procent elektrisch (4.321 stuks). Voor bromfietsen ligt dit aandeel in 2019 op 13,9 procent (2.086 stuks). In totaal is nu 14,7 procent van alle nieuwe brom- en snorfietsen uit 2019 elektrisch. De sector elektrificeert hiermee zelfs sneller dan de autobranche die momenteel op 9 procent marktaandeel in nieuw verkopen uitkomt.
In Amsterdam is dit jaar ruim een kwart (27,1 procent) van alle nieuwe scooters elektrisch aangedreven en dat komt mede door de introductie van een milieuzone voor oude benzinescooters in 2017. In de andere grote steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt dit aandeel momenteel op respectievelijk 9,8 procent, 7,9 procent en 12,4 procent.
RAI Vereniging en BOVAG zien tot hun tevredenheid dat niet alleen het aanbod toeneemt, maar ook de kwaliteit. Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af. Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks is het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak.”
Zie ook: De 100% Elektrische Scooter is Hot, Hip en Happening - Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – De Elektrische Scooter Is Niet Meer Weg Te Denken… – Subsidie Elektrische Scooter in Venlo, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen en Maastricht – De Elektrische Designmotorfiets en -Cruiser uit Nederland: De Orphiro – BMW Motorrad City Commuter: The BMW Concept C – De 100% elektrische e-Solex en de e-Solex 2.0 - De Elektrische AppScooter Met Internet Verbinding Geproduceerd in Emmen by Etergo
De 100% Elektrische Scooter: De Ebretti 518 Electric en de Ebretti 318 Electric – De 100% Elektrische Scooters van Scooterplan: De What One en What Two – De 100% Elektrische Scooters van Noveco: De Novox C10, Novox C20 en Novox C50 – De 100% Elektrische Scooters van Emco: De Emco Novette, Novette Twin, Novum en Novax – De 100% Elektrische Scooter van Tomos: De Tomos E-Lite – De 100% Elektrische Scooters van Kreidler: De Hiker 2.0 Electro en Galactica 2.0 Electro – De 100% Elektrische Scooters van QWIC: De StreetCity, Emoto, Emoto Light en Emoto Duo – De 100% Elektrische Scooters van Moteon: De Firenze, Genova, Roma, Napoli en Milano – Suzuki Full Electric Scooter: The e-Let with Electric Drive System by Sanyo – The MINI Scooter E – BMW C1-E All-Electric Scooter Study – Smart All-Electric E-Scooter Concept – The Honda EV-Neo Electric Scooter – Video: First Hybrid Scooter in The World by Piaggio – De Elektrische Scooter met een Bio-based Frame van Hennep: De Be.e by Van.Eko – De Elektrische Vespa Elettrica Scooter by Piaggio Komt in 2018 op de Markt
Erik van Erne zegt:
3 februari 2020 om 13:43 | Permalink
Toename Elektrische Scooters Door Verhoging Ethanol in Euro 95 Benzine by Fast & Furious
“De elektrische scooter is inmiddels zeer populair geworden. De opkomst van elektrische scooters is deels te verklaren door de recente verhoging van ethanol in benzine, waardoor scooters op benzine allerlei problemen ervaren.
Om deze problemen voor te zijn, kunnen consumenten beter een elektrische variant kiezen”, stelt Jack Walker, directeur van Fast & Furious scooter special shop in Alphen aan den Rijn.
Een e-scooter is vooral in de stad waar al veel luchtvervuiling aanwezig is een uitkomst. Ze zijn voordelig in gebruik, beter voor het milieu en hebben minder onderhoud nodig dan scooters die rijden op benzine. Volgens Walker wordt 2020 het jaar van de elektrische scooter.
“Enkele jaren geleden waren er al e-scooters op de markt. Ze waren doorgaans niet mooi en erg duur. Daarnaast kon er slechts een geringe afstand afgelegd worden door de beperkte accu. Bovendien was de laadtijd enorm lang en waren accu’s erg zwaar. Voorheen waren er niet voldoende redenen om over te stappen op een elektrisch vervoersmiddel, maar dat is nu veranderd door de verbeteringen in design en technologie en toevoeging van 5% extra ethanol aan benzine, waardoor benzinescooters problemen ondervinden. De verkoop van elektrische scooters is de afgelopen maanden mede om deze reden flink toegenomen”, aldus Jack walker.
Vanaf 1 oktober 2019 kun je bijna alleen nog maar Euro95 E10 tanken. E10 is de vervanger van Euro95 E5. “De vervanger bevat 10% ethanol i.p.v. 5% en daardoor zal het CO2 gehalte in de lucht afnemen. De keerzijde van de medaille is dat het hogere percentage ethanol minder zuinig is dan Euro 95 E5 en technische problemen veroorzaken aan scooters. Het hogere percentage ethanol kan oudere kunststof en rubberen delen oplossen, en bepaalde metalen kunnen gaan oxideren. Om deze problemen voor te zijn, kunnen consumenten beter een elektrische scooter kiezen”, stelt scooter-expert Jack Walker.
Elektrische scooters zijn voordelig in gebruik, beter voor het milieu en hebben minder onderhoud nodig dan scooters die rijden op benzine. Walker licht de voordelen toe: “E-scooters zijn tegenwoordig niet meer te onderscheiden van de benzine varianten. Ze zitten ingenieus in elkaar en zijn voorzien van technische snufjes, zoals een digitaal instrumentenpaneel, alarm, optie om te rijden zonder sleutel, complete LED verlichting en een energie terugwinsysteem waarbij de remmen energie terugwinnen en de accu weer opladen. In dat geval tank je elektriciteit en dat is tevens zes keer goedkoper dan benzine.”?
Een e-scooter beschikt over een accu die opgeladen kan worden. Opladen kan thuis, maar ook op de plaats van bestemming. Postema: “De eerste 75% opladen gaat erg snel en neemt niet meer dan drie uur tijd in beslag. Wil je de accu helemaal vol laden dan moet je rekenen op een totale laadtijd van 5 tot 8 uur. Als het accupakket uitneembaar is dan hoef je geen stopcontact in de buurt te hebben, en daardoor kun je de accu ook op je werk eenvoudig opladen terwijl je scooter in de fietsenstalling staat.” Tegenwoordig halen e-scooters al een actieradius van meer dan 200 km zelf thuisbezorgd scooter zijn steeds vaker elektrisch scooters . Dit kom daar de verbeterde Bosch motor en lithium merken accu’s zoals LG en Samsung.