google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Elektrische Heftruck Met Loodzuur Of Lithium-Ion Accu: Wat Is Het Verschil? by Jungheinrich

Geschreven op 4-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Bij Jungheinrich zijn vrijwel alle heftrucks beschikbaar voor gebruik met loodzuur accu’s of lithium-ion accu’s. Wat zijn nu de verschillen en wanneer kies je wat? We zetten de verschillen en voordelen op een rij.

Al jaren is de loodzuur accu een vaste waarde voor elektrisch aangedreven intern transport. Dankzij het chemische proces in de cellen ontstaat er elektrische energie en dat gebruiken we voor het rijden en alle hydraulische functies. Een loodzuur accu heeft doorgaans een fors formaat en is altijd gebonden aan vaste afmetingen die vaak ook mede het ontwerp van de machine bepalen.

Een loodzuur accu heeft een levensduur van zo’n 5 jaar of 1.250 laadcycli, mits de accu goed wordt behandeld. Dat wil zeggen: niet te vroeg wordt geladen, niet te diep wordt ontladen of zeker niet wordt gebruikt met te weinig accuzuur in de cellen. Daarnaast is het zaak de loodzuur accu schoon te houden en te controleren of alle cellen correct functioneren. Onjuist gebruik of onvoldoende zorg van de loodzuur accu kan de levensduur halveren.

Een lithium-ion accu kent een ander chemisch proces en heeft een gesloten structuur. Daardoor is een lithium-ion accu onderhoudsvrij. De celstructuur van een lithium-ion accu is totaal anders van opbouw waardoor een complete accu andere vormen kan krijgen. Een lithium-ion accu is vaak kleiner van formaat en heeft een lager eigen gewicht. Een lithium-ion accu kan kortstondig tussentijds worden bijgeladen zonder dat dit ten koste gaat van het aantal cycli. Het laden gebeurt met een hoger vermogen waardoor je in korte tijd, bijvoorbeeld in een koffiepauze, al substantieel energie kunt bijtanken. Een lithium-ion accu telt daarbij meer laadcycli dan een loodzuur accu. Een vuistregel is dat ze tot 3x langer mee gaan. Het vermogen van de lithium-ion accu in combinatie met de lader bepaalt de inzetduur van de machine voor 1 of meerdere shifts.

De aanschafkosten voor lithium-ion techniek zijn op dit moment hoger dan die voor loodzuur techniek. Een lithium-ion accu kan alleen goed en veilig functioneren met een goed Batterij Management Systeem. Ook de techniek van de laders is daarop afgestemd. Samen met de duurdere grondstoffen en opbouw van de accu leidt dat tot een hogere kostprijs.

De loodzuur accu is een goede keuze, zelfs bij een intensieve en tweeploegeninzet. Dat komt vooral door de initiële kostenfactor, maar ook door de mogelijkheid van het wisselen van de loodzuur accu. Je vervangt een lege accu door een volle en je kunt doorwerken.

Zie ook: De Elektrische Vorkheftruck Wiggens Yard eBull by XL Lifts

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (7)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.804)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (451)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.842)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Duurzaam De Toekomst In Met Een Duurzame Leefomgeving
  • Jouw Huis Verduurzamen? Zo Betaal Je Dat!
  • Zero Emissie Truck Debat: De Transitie Naar Zero-Emission In De Trucksector
  • Mobiliteitsbeeld 2022: Actualisatie Verkenning Gebruik Openbaar Vervoer 2022-2026 by KiM
  • Koningin Máxima Op Werkbezoek Bij Stichting Petje Af
  • Tony Chocolonely: Eerlijike, Heerlijke Chocoladerepen Met Een Verhaal by Greengiving
  • Koning Willem-Alexander Opent Internationaal Elaad Testlab Voor Elektrische Voertuigen In Arnhem
  • De 200ste Windmolen Bij Unilin Insulation in Seneffe by ENGIE
  • De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
  • Essay: Interacties Tussen De Netwerken Voor Energie, Mobiliteit En ICT by KiM
  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • Links

    Milieunet op..