google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Elektrische Heftruck Met Loodzuur Of Lithium-Ion Accu: Wat Is Het Verschil? by Jungheinrich

Geschreven op 4-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Bij Jungheinrich zijn vrijwel alle heftrucks beschikbaar voor gebruik met loodzuur accu’s of lithium-ion accu’s. Wat zijn nu de verschillen en wanneer kies je wat? We zetten de verschillen en voordelen op een rij.

Al jaren is de loodzuur accu een vaste waarde voor elektrisch aangedreven intern transport. Dankzij het chemische proces in de cellen ontstaat er elektrische energie en dat gebruiken we voor het rijden en alle hydraulische functies. Een loodzuur accu heeft doorgaans een fors formaat en is altijd gebonden aan vaste afmetingen die vaak ook mede het ontwerp van de machine bepalen.

Een loodzuur accu heeft een levensduur van zo’n 5 jaar of 1.250 laadcycli, mits de accu goed wordt behandeld. Dat wil zeggen: niet te vroeg wordt geladen, niet te diep wordt ontladen of zeker niet wordt gebruikt met te weinig accuzuur in de cellen. Daarnaast is het zaak de loodzuur accu schoon te houden en te controleren of alle cellen correct functioneren. Onjuist gebruik of onvoldoende zorg van de loodzuur accu kan de levensduur halveren.

Een lithium-ion accu kent een ander chemisch proces en heeft een gesloten structuur. Daardoor is een lithium-ion accu onderhoudsvrij. De celstructuur van een lithium-ion accu is totaal anders van opbouw waardoor een complete accu andere vormen kan krijgen. Een lithium-ion accu is vaak kleiner van formaat en heeft een lager eigen gewicht. Een lithium-ion accu kan kortstondig tussentijds worden bijgeladen zonder dat dit ten koste gaat van het aantal cycli. Het laden gebeurt met een hoger vermogen waardoor je in korte tijd, bijvoorbeeld in een koffiepauze, al substantieel energie kunt bijtanken. Een lithium-ion accu telt daarbij meer laadcycli dan een loodzuur accu. Een vuistregel is dat ze tot 3x langer mee gaan. Het vermogen van de lithium-ion accu in combinatie met de lader bepaalt de inzetduur van de machine voor 1 of meerdere shifts.

De aanschafkosten voor lithium-ion techniek zijn op dit moment hoger dan die voor loodzuur techniek. Een lithium-ion accu kan alleen goed en veilig functioneren met een goed Batterij Management Systeem. Ook de techniek van de laders is daarop afgestemd. Samen met de duurdere grondstoffen en opbouw van de accu leidt dat tot een hogere kostprijs.

De loodzuur accu is een goede keuze, zelfs bij een intensieve en tweeploegeninzet. Dat komt vooral door de initiële kostenfactor, maar ook door de mogelijkheid van het wisselen van de loodzuur accu. Je vervangt een lege accu door een volle en je kunt doorwerken.

Zie ook: De Elektrische Vorkheftruck Wiggens Yard eBull by XL Lifts

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.419)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.477)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.773)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (337)
  • Iets anders (434)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.744)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (811)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.797)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Nederlandse Glastuinbouw Slaat Alarm: Energietransitie In Gevaar
  • Nieuwe CAO Met Klimaatbudget Van 2.500 Euro Voor Medewerkers Achmea
  • ShiftLimburg: Nieuw Plat­form Voor Duur­zaam En In­no­va­tief On­der­ne­men In Limburg
  • Gered Gereedschap 40 Jaar: Een Tweede Leven Voor Gered Gereedschap
  • Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed: Willem de Zwijgerschool In Den Haag
  • Five Inventions And Technologies That Will Change The World by Innovative Techs
  • The CityTree: Improve Air Quality With Moss by Green City Solutions
  • Rotterdam Is Groener Geworden: Voorbeelden Van Nieuw Groen In Rotterdam
  • The Powerpod Small Scale Windturbine: Safe, Innovative Wind Energy by Halcium
  • Project Roboat: An Autonomous Robotic Electric Boat Transportation System For Amsterdam
  • The WindTree With Biomorphic Aeroleafs: by New World Wind
  • Anders Werken, Anders Reizen En Anders Inkopen by Ministerie Van Binnenlandse Zaken (BZK)
  • IKEA Plaatst 1.584 Zonnepanelen Op Carports IKEA Eindhoven Son en Breugel
  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Links

    Milieunet op..