Elektrische Ebusco 2.2 Bussen Voor Berlijn, Frankfurt, Kopenhagen En Munchen by Ebusco
Geschreven op 22-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 12 januari 2022: Ebusco heeft een vervolgorder ontvangen van Stadtwerke München voor de levering van nog eens 14 Ebusco 2.2 18-meter bussen. De levering staat gepland voor eerste helft 2023.
Redenen om voor Ebusco te kiezen waren onder andere de superieure batterijcapaciteit, het lage verbruik en de daarmee samenhangende concurrerende commerciële propositie.
Stadtwerke München heeft al ruime ervaring met de bussen van Ebusco. Er rijden momenteel 12 Ebusco 2.2 12 meter bussen in de binnenstad van München en zeer recent zijn daar twee Ebusco 3.0 bussen, die in München hun wereldprimeur beleefden, bijgekomen.
22 december 2021: Ebusco gaat volgend jaar 90 elektrische bussen aan Berlijn, 12 aan Frankfurt en 13 aan Kopenhagen leveren. De Europese vervoersbedrijven bestelden de 2.2-versie van de bussen, die een actieradius heeft van 350 kilometer.
Ebusco breidt zijn elektrische vloot uit naar andere landen binnen Europa. In totaal rijden er inmiddels meer dan 300 elektrische Ebusco-bussen in zeven landen in Europa, waaronder Nederland, Beglië en Frankrijk.
Nu verkoopt het in het Brabantse Deurne gevestigde Ebusco nog eens extra bussen aan het grootste openbaarvervoersbedrijf BVG in Berlijn, Transdev in Frankfurt en busvervoersgroep Nobina in Kopenhagen.
Eerder deze maand lanceerde Ebusco een vernieuwde versie van de elektrische bus: de Ebusco 3.0. Deze heeft een actieradius van 575 kilometer en is gemaakt van composiet. Daardoor zijn de bussen een stuk minder zwaar en energie-efficiënter.
In oktober ging Ebusco naar de beurs en haalde daar 300 miljoen euro op. Het bedrijf investeert het geld in de internationale uitbreiding. Na 2023 verwacht het elektrische bussenbedrijf opnieuw geld nodig te hebben. De ambitie is om dan 3.000 bussen per jaar te leveren en te blijven groeien. Nu levert Ebusco zo’n 1.000 bussen per jaar, waarvan er 250 bussen in Deurne worden gemaakt. De rest komt uit China.
In Nederland verkoopt Ebusco zijn bussen aan onder andere Qbuzz. In België aan Multibus en in Frankrijk aan Transdev.
Ebusco, pionier en koploper in de ontwikkeling van elektrische bussen en oplaadsystemen, heeft op 17 december de eerste twee Ebusco 3.0 bussen geleverd aan haar klant Stadtwerke München. De bussen, geproduceerd in Deurne, Nederland, zullen gaan rijden op lijn 100 in de binnenstad van München. De Ebusco 3.0 bus levert per gereden kilometer circa één kilo CO2 reductie op.
De Ebusco 3.0 is een revolutionair model in de industrie. De bus heeft een casco van koolstofvezelcomposiet, een lichtgewicht materiaal dat is ontwikkeld op basis van luchtvaartechnologie. Het composiet is lichter en sterker waardoor de bus een substantieel langere, single-charge, actieradius tot 575 kilometer bereikt en een langere geschatte gemiddelde levensduur heeft. Door het lage energieverbruik van de Ebusco 3.0 en het daarmee samenhangende hoge bereik, is tussentijds opladen gedurende de dag, in de meeste gevallen, niet meer nodig. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten die gemaakt moeten worden qua laadinfrastructuur en oplaadtijd.
Er rijden al 12 Ebusco 2.2 bussen in München en daar komen nu twee Ebusco 3.0 bussen van de volgende generatie bij.
De Ebusco 3.0-bus heeft een lichtgewicht composieten carrosserie op basis van lucht- en ruimtevaarttechnologie. Hij is aanzienlijk lichter, haalt een aanzienlijk langere actieradius met één lading tot 575 kilometer en heeft een verlengde geschatte gemiddelde levensduur van 25 jaar.
Met de Ebusco 3.0 bus heeft Ebusco het concept van de lage vloer tot het uiterste kunnen doorvoeren. Door te kiezen voor twee kleinere elektromotoren dicht bij de wielen, is er veel ruimte voor de aandrijflijn. Hierdoor is er ook meer ruimte voor de passagiers rond de achteras, maar beter nog, een volledig vlakke vloer van de bestuurder tot de achterbank. De lichtgewicht carrosserie maakt het mogelijk om de achteras te voorzien van enkele wielen in plaats van de gebruikelijke dubbele wielen. Naast een lagere rolweerstand biedt dit meer ruimte voor de passagiers.
De vormvrijheid van composiet heeft het mogelijk gemaakt om de bus enigszins bol te maken. Naast een uniek design van de bus heeft dat een positief effect op het ruimtelijk gevoel in de bus.
Zie ook: Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco – Nederlandse primeur: 39 volledig composieten, elektrische bussen van Ebusco gaan rijden in Gooi en Vechtstreek – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 (U-OV) in Utrecht – Dordrecht Tweede Stad In Nederland Met Uitsluitend Elektrische Ebusco 2.2 Stadsbussen – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 (U-OV) in Utrecht – De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Elektrische Bussen in Nederland – Ebusco 3.0 Lichtgewicht Elektrische Stadsbus Winnaar Automotive Innovation Award – Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Fabriekshal Van Ebusco In Deurne – Nieuwe elektrische bussen by Ebusco
Erik van Erne zegt:
22 december 2021 om 15:17 | Permalink
Nederlandse primeur: 39 volledig composieten, elektrische bussen van Ebusco gaan rijden in Gooi en Vechtstreek
Onlangs ging de nieuwe concessie van Gooi en Vechtstreek officieel van start. Tijdens dit feestelijk moment tekenden Transdev Nederland en Ebusco voor deze unieke order. Op de foto Manu Lageirse, CEO Transdev Nederland en Peter Bijvelds, CEO Ebusco.
Transdev Nederland heeft voor deze aanbesteding gekozen om, vanaf april 2022, met 39 innovatieve, lichtgewicht elektrische stads- en streekbussen van Ebusco te gaan rijden. Deze bussen zullen gemiddeld 110.000 kilometer per jaar rijden en dit op basis van plug-in laden.
Het programma van eisen liet ruimte voor inschrijvende partijen om te komen met innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van volledig zero emission openbaar vervoer. Transdev Nederland heeft deze ruimte aangegrepen door voor het grootse deel van de concessie in te schrijven met de Ebusco 3.0; 100% duurzaam en ultiem innovatief doordat deze bus gemaakt wordt van composiet in plaats van staal. Daardoor is deze configuratie 25% lichter dan reguliere stads- en streekbussen. Belangrijkste voordeel daarvan is dat het energieverbruik veel lager is en met eenzelfde accupakket veel meer kilometers kunnen worden gereden. Daarnaast heeft composiet als voordeel dat het enorm sterk is en daardoor een veel langere levensduur heeft, waardoor deze splinternieuwe bussen jaren langer inzetbaar kunnen zijn.
Met deze bussen levert Transdev een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen. Ebusco is verheugd hier voor Transdev wederom een belangrijke partner in te zijn en zo samen een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. De elektrische bussen van Ebusco dragen bij aan de stikstofproblematiek: deze bussen stoten geen CO? of stikstof uit. Per bus levert dit ongeveer 1 kg CO? reductie op per gereden kilometer. Uitgaande van deze order levert dit over de totale contractperiode meer dan 30 miljoen kg CO? reductie op.
Een multifunctioneel team van key experts die hun sporen hebben verdiend in de luchtvaart, automotive en elektronica heeft jarenlang gewerkt aan de ontwikkeling van deze innovatieve game changer. De bus is uniek in haar soort en heeft naast haar composieten body vele innovaties in zich: zo liggen de accu’s in de vloer (waardoor de bus veel stabieler en comfortabeler rijdt) en zijn de bussen uitgerust met camera’s in plaats van spiegels (wat de bus veel veiliger maakt). Uiteraard ontbreekt in de bus niets aan luxe voor zowel de buschauffeur als passagiers: de bus is ruimer van opzet, overal in de bus zijn USB-poorten en de bus heeft airco en wifi.
De Ebusco 3.0 wordt volledig in Nederland geproduceerd; in Deurne. De Ebusco 3.0 (prototype) is in oktober 2019 geïntroduceerd en Ebusco is er uitermate trots op dat Transdev Nederland deze Ebusco 3.0 als eerste op de weg gaat zetten in het thuisland: Nederland!
Door het lage energieverbruik van de Ebusco 3.0 en het daarmee samenhangende hoge bereik, is tussentijds opladen in de meeste gevallen niet meer nodig. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten die gemaakt moeten worden qua laadinfrastructuur en oplaadtijd. “We hebben als bedrijf inmiddels ruim 9 jaar ervaring opgedaan met elektrische bussen en laders en weten dus hoe we met dit bijltje moeten hakken” aldus Peter Bijvelds, CEO Ebusco. “Wij geloven dat LFP-technologiebatterij in deze bussen de beste en veiligste batterij die er op de markt is. Door de combinaties van alle innovaties die we toepassen kunnen deze bussen tot 575 km rijden op één lading; wat echt uniek is voor een bus”.
Erik van Erne zegt:
24 december 2021 om 11:52 | Permalink
Drie Ebusco 2.2 elektrische Bussen Voor Infra Fürth Verkehr
Als aanbieder van vervoersdiensten voor de regio Fürth is Infra Fürth sinds het begin pionier op het gebied van mobiliteit. Infra Furth is de regionale partner voor alle energievraagstukken en diensten die verband houden met het leven in de stad Fürth, waaronder ook het openbaar busvervoer.
De aankoop van 3 nieuwe elektrische 18-meter bussen past naadloos bij het verantwoordelijkheidsgevoel van Infra Fürth voor de stad Fürth en de mensen die er wonen. Ook het comfort van de passagiers worden niet vergeten, de bussen beschikken onder andere over USB-poorten en er is wifi aanwezig in de bus.
Het is de eerste Duitse order voor de variant van 18 meter, aldus Ebusco.
De levering aan Infra Fürth Verkehr is voorzien aan het einde van 2022.
Erik van Erne zegt:
19 januari 2022 om 17:39 | Permalink
Ebusco Kijgt Opdracht Voor Levering Van Tien Elektrusche Ebusco 2.2 Bussen Van Duitse SWEG
Met Südwestdeutsche Landesverkehrs als nieuwe klant breidt Ebusco zijn klantenbestand in Duitsland verder uit. De bussen zullen worden ingezet in de regio Baden-Württemberg.
“Opnieuw heeft er een gerenommeerde partij in Duitsland voor ons gekozen”, zei CEO Peter Bijvelds.
Het gaat om tien bussen van het model 2.2 en 10 chargers van 100 kW.
Erik van Erne zegt:
8 februari 2022 om 12:01 | Permalink
Order Voor Maximaal 4 Elektrische Ebusco 2.2 Bussen En 76 Elektrische Ebusco 3.0 Bussen Voor Metropole Rouen Normandië In Frankrijk
Métropole Rouen Normandie (stadsgewest Rouen) is, als PTA (Public Transport Authority), verantwoordelijk voor de aanschaf van de bussen. Het contract omvat vier Ebusco 2.2 bussen van 18 meter. Bovendien omvat het contract een optie op de aankoop van 76 Ebusco 3.0 bussen van 18 meter, de eerste bestelling van 18 m Ebusco 3.0 bussen.
Frankrijk is een grote markt wat aantal bussen betreft en heeft momenteel nog een relatief lage penetratiegraad van elektrische bussen. Daarom is Frankrijk een van de belangrijkste doelmarkten in de internationale expansiestrategie van Ebusco.
Peter Bijvelds, CEO van Ebusco licht toe: “Wij zijn zeer verheugd over dit nieuwe contract. Dit is een belangrijke stap in onze internationale expansie. Niet alleen versterken we onze positie op de Franse markt aanzienlijk, het is ook de grootste order voor onze revolutionaire 3.0 bussen tot nu toe. Het verlengde leveringsschema, over een periode van vier jaar, ondersteunt ook de planbaarheid in de productiecapaciteit. Ebusco en Metropole Rouen Normandie zijn vastbesloten hun krachten te bundelen om in Frankrijk de voordelen van een volledig elektrisch vervoersnetwerk te promoten.”
De hoge capaciteit van de batterijen in combinatie met de concurrerende total cost of ownership (TCO) waren voor Metropole Rouen Normandië belangrijke overwegingen om voor Ebusco te kiezen.
Nicolas Mayer-Rossignol President van Metropole Rouen Normandie zegt hierover: “We zetten een grote stap op weg naar een klimaatneutrale toekomst. De elektrificatie van onze busvloot is van groot belang om onze klimaatdoelstellingen te halen.”