google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Elektrische Bussen GVB Amsterdam: 32 Elektrische Bussen – Optie 69 Elektrische Bussen by VDL

Geschreven op 6-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 22 december 2020: De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft 32 nieuwe elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur besteld.

De Vervoerregio Amsterdam stelt hiervoor 30 miljoen euro beschikbaar uit het eerder aangekondigde coronapakket. 

De investering zorgt ervoor dat GVB op schema blijft om voor 2025 alle dieselbussen te hebben vervangen zero emissievoertuigen.

De regioraad gaf eerder deze week goedkeuring voor het coronapakket, waarmee onder meer geld is vrijgemaakt voor de transitie naar volledig emissievrij busvervoer.

Er komen twee laadpalen op de IJzijde bij Amsterdam Centraal en ook in twee stallingen van GVB. De vervanging van de 32 bussen stond al langer gepland en zou aanvankelijk gezamenlijk worden bekostigd door de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam.

De bussen worden begin 2022 geleverd door fabrikant VDL. Het aantal elektrische bussen van GVB bedraagt vanaf dan 75. In april van dit jaar nam de vervoerder de eerste elektrische bus op in de dienstregeling.

“Wij zijn blij met dit bereikte akkoord zodat wij onze duurzaamheidsambities kunnen voortzetten. We kunnen op schema blijven om voor 2025 alle dieselbussen te vervangen voor elektrische bussen en zo bij te dragen aan schone lucht in de regio”, aldus Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB. “De dieselbussen zijn met hun 14 jaar aan het eind van hun levensduur en zijn hard toe aan vervanging.”

15 december 2018: GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam en VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep, hebben een contract getekend voor de levering van 31 elektrische Citea’s getekend, met een optievor nog eens 69 elektrische bussen.

VDL Bus & Coach is tevens verantwoordelijk voor de implementatie van de laadinfrastructuur. De 31 voertuigen worden ingezet in het stadsvervoer van Amsterdam.

Het project is tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener, de gemeente Amsterdam, GVB en VDL Bus & Coach.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, ongeveer 200 voertuigen, door zero emissie bussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.”

Vanaf 2020 gaan de elektrische Citea’s rijden op de lijnen 15, 22 en 36, alle met begin- en eindpunt Station Sloterdijk. Zij vervangen een deel van de huidige dieselvloot. De serie van 31 elektrische bussen bestaat uit 9 Citea’s SLF-120 Electric en 22 gelede Citea’s SLFA-180 Electric. Beide type voertuigen zijn qua uitvoering op elkaar afgestemd en voldoen aan de eisen die GVB stelt aan een efficiënte busoperatie in de binnenstad.

De elektrische Citea’s voor GVB worden voorzien van een pantograaf op het dak en uitgevoerd met de nieuwste batterijtechnologie. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationele beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De gelede voertuigen, de Citea’s SLFA-180, worden voorzien van een 288 kWh batterijsysteem en de Citea’s SLF-120 krijgen een batterijpakket van 216 kWh. In de dienstregeling worden de bussen middels 7 snelladers op station Sloterdijk tussentijds bijgeladen. Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.

GVB gaat 100% groene stroom gebruiken om de bussen te laden waardoor de elektrische Citea’s volledig emissieloos rijden. Zie ook: GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall

6 februari 2018: Het openbaar vervoerbedrijf GVB in Amsterdam gaat inzetten op elektrische bussen. Er is een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de levering van 31 elektrische bussen met een optie tot nog eens 69 elektrische bussen, inclusief bijbehorende laadinfrastructuur.

In 2020 moeten de eerste elektrische bussen van het GVB gaan rondrijden op de lijnen 15, 22 en 36 in Amsterdam. De elektrische bussen vervangen de capaciteit van 28 Citaro dieselbussen

De elektrische bussen worden opgeladen door middel van Opportunity Charging (stilstaand opladen). De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB zetten hiermee een belangrijke stap op weg naar uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam en schonere lucht voor bewoners en bezoekers van de stad.

Voor Amsterdam zijn twee systemen onderzocht die inpasbaar en haalbaar lijken. In Motion Charging (IMC) en Opportunity Charging (OC). Voor deze eerste lichting volledige uitstootvrije (zero-emissie) bussen is gekozen voor de techniek van Opportunity Charging. Bussen met deze techniek laden hun batterijen stilstaand op in de garage, en worden tussentijds bijgeladen via een laadhub. Deze techniek is voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam. Dit wil niet zeggen dat OC de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.

De nieuwe elektrische bussen worden ingezet op lijnen 15, 22 en 36 (eindpunt Sloterdijk). Station Sloterdijk wordt de laadhub waarbij het batterijpakket van de bussen door middel van een snellader bijgeladen wordt. GVB Garage West fungeert als nachtstalling waarbij het batterijpakket door middel van een langzaamlader geladen wordt. Door met deze lijnen te rijden, kan gebruik gemaakt worden van één laadhub, en daarnaast rijdt lijn 22 over de Prins Hendrikkade. Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden. Bron: GVB

Zie ook: Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol –  Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Regio Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch: De 220XPress – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    14 maart 2018 om 10:46 | Permalink

    Contant Geld Verdwijnt 26 maart 2018 Uit Openbaar Vervoer Amsterdam

    Het GVB in Amsterdam maakt vanaf 26 maart de trams, bussen en veren vrij van contant geld. Reizigers kunnen vanaf dat moment alleen nog inchecken met een OV-chipkaart of betalen met hun pinpas. Daarnaast is het ook mogelijk vooraf een kaartje te kopen bij een verkooppunt.

  2. Erik van Erne zegt:

    1 januari 2021 om 01:43 | Permalink

    Mercedes-Benz eCitaro G Articulated Electric bus

    Een korte proefrit met de nieuwe Mercedes-Benz eCitaro G, de gelede versie van de eCitaro bij de Nederlandse importeur EVObus. Bij het hier gepresenteerde exemplaar werden de middelste- en achteras beide aangedreven door twee elektromotoren op de wielnaven. De meeste accu’s bevinden zich op het dak. Een speciale balansregeling zorgt ervoor dat de bus ook in bochten stabiel blijft. Tijdens een korte rit viel op hoe stil de bus is. Laat de bestuurder het stroompedaal los rolt de bus geruisloos soepel verder. Remmen gebeurt op de motor waarbij de remenergie weer omgezet wordt in elektriciteit. Een realistische actieradius zou ongeveer 250 km zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.769)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (431)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Links

    Milieunet op..