google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Elektrische Bussen GVB Amsterdam: 84 Elektrische Bussen – Optie 130 Elektrische Bussen by VDL

Geschreven op 6-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Met 84 nieuwe generatie VDL Citea’s breidt GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam, haar elektrische vloot verder uit. Deze voertuigen, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, worden vanaf 2023 ingezet.

In het raamcontract is een optie opgenomen voor nog eens 130 nieuwe VDL Citea’s, die de komende jaren bijdragen aan het verder reduceren van de CO2-uitstoot.

VDL Bus & Coach gaat 30 gelede nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181 en 54 VDL Citea’s LF-122 leveren. Voor de uitbreiding van de GVB-vloot is VDL Bus & Coach ook verantwoordelijk voor de implementatie van de laadinfrastructuur. GVB rijdt sinds eind 2019 met elektrische bussen: momenteel rijden er al 44 en in de zomerperiode stromen er 31 extra in, waardoor het totaal aantal elektrische bussen uitkomt op 75 in 2022.

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Met de ontwikkeling van de nieuwe generatie VDL Citea hebben wij een veelzijdig mobiliteitsplatform ontwikkeld dat aansluit bij de duurzaamheidsambities van onze klanten. Dat geldt ook voor GVB. Op deze manier blijven wij vooroplopen in de openbaar vervoer markt, waar wij op basis van onze ruim 150 miljoen elektrische kilometers toonaangevend zijn in Europa. Met het ondertekenen van dit contract leveren wij vanuit onze kracht door samenwerking een belangrijke bijdrage om van Amsterdam een nog schonere stad te maken voor inwoners en bezoekers. We zijn er trots op dat wij opnieuw bussen mogen leveren aan onze hoofdstad. GVB en VDL werken langjarig samen. Dat deze samenwerking wordt gecontinueerd, is een teken dat deze succesvol is.”

22 december 2020: De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft 32 nieuwe elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur besteld.

De Vervoerregio Amsterdam stelt hiervoor 30 miljoen euro beschikbaar uit het eerder aangekondigde coronapakket.

De investering zorgt ervoor dat GVB op schema blijft om voor 2025 alle dieselbussen te hebben vervangen zero emissievoertuigen.

De regioraad gaf eerder deze week goedkeuring voor het coronapakket, waarmee onder meer geld is vrijgemaakt voor de transitie naar volledig emissievrij busvervoer.

Er komen twee laadpalen op de IJzijde bij Amsterdam Centraal en ook in twee stallingen van GVB. De vervanging van de 32 bussen stond al langer gepland en zou aanvankelijk gezamenlijk worden bekostigd door de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam.

De bussen worden begin 2022 geleverd door fabrikant VDL. Het aantal elektrische bussen van GVB bedraagt vanaf dan 75. In april van dit jaar nam de vervoerder de eerste elektrische bus op in de dienstregeling.

“Wij zijn blij met dit bereikte akkoord zodat wij onze duurzaamheidsambities kunnen voortzetten. We kunnen op schema blijven om voor 2025 alle dieselbussen te vervangen voor elektrische bussen en zo bij te dragen aan schone lucht in de regio”, aldus Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB. “De dieselbussen zijn met hun 14 jaar aan het eind van hun levensduur en zijn hard toe aan vervanging.”

15 december 2018: GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam en VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep, hebben een contract getekend voor de levering van 31 elektrische Citea’s getekend, met een optievor nog eens 69 elektrische bussen.

VDL Bus & Coach is tevens verantwoordelijk voor de implementatie van de laadinfrastructuur. De 31 voertuigen worden ingezet in het stadsvervoer van Amsterdam.

Het project is tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener, de gemeente Amsterdam, GVB en VDL Bus & Coach.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, ongeveer 200 voertuigen, door zero emissie bussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.”

Vanaf 2020 gaan de elektrische Citea’s rijden op de lijnen 15, 22 en 36, alle met begin- en eindpunt Station Sloterdijk. Zij vervangen een deel van de huidige dieselvloot. De serie van 31 elektrische bussen bestaat uit 9 Citea’s SLF-120 Electric en 22 gelede Citea’s SLFA-180 Electric. Beide type voertuigen zijn qua uitvoering op elkaar afgestemd en voldoen aan de eisen die GVB stelt aan een efficiënte busoperatie in de binnenstad.

De elektrische Citea’s voor GVB worden voorzien van een pantograaf op het dak en uitgevoerd met de nieuwste batterijtechnologie. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationele beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De gelede voertuigen, de Citea’s SLFA-180, worden voorzien van een 288 kWh batterijsysteem en de Citea’s SLF-120 krijgen een batterijpakket van 216 kWh. In de dienstregeling worden de bussen middels 7 snelladers op station Sloterdijk tussentijds bijgeladen. Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.

GVB gaat 100% groene stroom gebruiken om de bussen te laden waardoor de elektrische Citea’s volledig emissieloos rijden. Zie ook: GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall

6 februari 2018: Het openbaar vervoerbedrijf GVB in Amsterdam gaat inzetten op elektrische bussen. Er is een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de levering van 31 elektrische bussen met een optie tot nog eens 69 elektrische bussen, inclusief bijbehorende laadinfrastructuur.

In 2020 moeten de eerste elektrische bussen van het GVB gaan rondrijden op de lijnen 15, 22 en 36 in Amsterdam. De elektrische bussen vervangen de capaciteit van 28 Citaro dieselbussen

De elektrische bussen worden opgeladen door middel van Opportunity Charging (stilstaand opladen). De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB zetten hiermee een belangrijke stap op weg naar uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam en schonere lucht voor bewoners en bezoekers van de stad.

Voor Amsterdam zijn twee systemen onderzocht die inpasbaar en haalbaar lijken. In Motion Charging (IMC) en Opportunity Charging (OC). Voor deze eerste lichting volledige uitstootvrije (zero-emissie) bussen is gekozen voor de techniek van Opportunity Charging. Bussen met deze techniek laden hun batterijen stilstaand op in de garage, en worden tussentijds bijgeladen via een laadhub. Deze techniek is voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam. Dit wil niet zeggen dat OC de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.

De nieuwe elektrische bussen worden ingezet op lijnen 15, 22 en 36 (eindpunt Sloterdijk). Station Sloterdijk wordt de laadhub waarbij het batterijpakket van de bussen door middel van een snellader bijgeladen wordt. GVB Garage West fungeert als nachtstalling waarbij het batterijpakket door middel van een langzaamlader geladen wordt. Door met deze lijnen te rijden, kan gebruik gemaakt worden van één laadhub, en daarnaast rijdt lijn 22 over de Prins Hendrikkade. Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden. Bron: GVB

Zie ook: Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol –  Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Regio Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch: De 220XPress – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    14 maart 2018 om 10:46 | Permalink

    Contant Geld Verdwijnt 26 maart 2018 Uit Openbaar Vervoer Amsterdam

    Het GVB in Amsterdam maakt vanaf 26 maart de trams, bussen en veren vrij van contant geld. Reizigers kunnen vanaf dat moment alleen nog inchecken met een OV-chipkaart of betalen met hun pinpas. Daarnaast is het ook mogelijk vooraf een kaartje te kopen bij een verkooppunt.

  2. Erik van Erne zegt:

    1 januari 2021 om 01:43 | Permalink

    Mercedes-Benz eCitaro G Articulated Electric bus

    Een korte proefrit met de nieuwe Mercedes-Benz eCitaro G, de gelede versie van de eCitaro bij de Nederlandse importeur EVObus. Bij het hier gepresenteerde exemplaar werden de middelste- en achteras beide aangedreven door twee elektromotoren op de wielnaven. De meeste accu’s bevinden zich op het dak. Een speciale balansregeling zorgt ervoor dat de bus ook in bochten stabiel blijft. Tijdens een korte rit viel op hoe stil de bus is. Laat de bestuurder het stroompedaal los rolt de bus geruisloos soepel verder. Remmen gebeurt op de motor waarbij de remenergie weer omgezet wordt in elektriciteit. Een realistische actieradius zou ongeveer 250 km zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (7)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.804)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (451)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.842)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Duurzaam De Toekomst In Met Een Duurzame Leefomgeving
  • Jouw Huis Verduurzamen? Zo Betaal Je Dat!
  • Zero Emissie Truck Debat: De Transitie Naar Zero-Emission In De Trucksector
  • Mobiliteitsbeeld 2022: Actualisatie Verkenning Gebruik Openbaar Vervoer 2022-2026 by KiM
  • Koningin Máxima Op Werkbezoek Bij Stichting Petje Af
  • Tony Chocolonely: Eerlijike, Heerlijke Chocoladerepen Met Een Verhaal by Greengiving
  • Koning Willem-Alexander Opent Internationaal Elaad Testlab Voor Elektrische Voertuigen In Arnhem
  • De 200ste Windmolen Bij Unilin Insulation in Seneffe by ENGIE
  • De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
  • Essay: Interacties Tussen De Netwerken Voor Energie, Mobiliteit En ICT by KiM
  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • Links

    Milieunet op..