Elektrische Bakfietsen en Kleine Elektrische Voertuigen Voor Postbezorging in Utrecht by Post NL
Geschreven op 14-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVZeist is de eerste Nederlandse gemeente waar PostNL alle post voortaan elektrisch bezorgt.
De 48 postbezorgers die elke dag de post bezorgen, hebben de primeur. Zij bezorgen alle post voortaan met een elektrische (bak)fiets.
Doordat er minder post is, worden de wijken die de postbezorgers belopen of befietsen groter. Dit vraagt om een andere benadering en organisatie van de manier waarop de bezorging plaatsvindt. Met de inzet van de elektrische (bak)fietsen helpt PostNL zijn postbezorgers om hun werk efficiënter en duurzaam te kunnen doen.
PostNL maakt nu in Zeist elke dag 110 autokilometers minder: er hoeft nog maar 1 depot met de auto bevoorraad te worden. Op jaarbasis gaat dit om 27.000 kilometer.
PostNL is van plan om de post in heel Nederland elektrisch te gaan bezorgen. Het bedrijf verwacht dit over een periode van 2 jaar te realiseren. Dit zou betekenen dat ze van 2.300 naar minder dan 1.000 depots gaan. En dat PostNL dan met duizenden elektrische fietsen en elektrische bakfietsen de post in Nederland bezorgt.
Zeist is na Ede, Alphen aan den Rijn en Rotterdam de vierde locatie waar de bezorging met elektrische (bak)fietsen wordt getest. En dus de eerste gemeente waar alle post elektrisch bezorgd wordt. Eerder had Leeuwarden al de primeur om als eerste een binnenstad te hebben waar elektrisch bezorgd wordt door PostNL. Zie ook: Start Uitstootvrije Pakketbezorging In Amersfoort by PostNL
14 augustus 2018: PostNL vervangt in Utrecht dagelijks 20 autoritten met dieselbestelauto’s door duurzamere bezorging met elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen.
Hiermee bezorgt Post NL zakelijke post bij bedrijven en worden ruim 150 brievenbussen in de stad geleegd.
In de avond wordt een deel van de pakketten bezorgd met de elektrische bakfiets. PostNL wil hiermee bijdragen aan een schone binnenstad en het verbeteren van de bereikbaarheid.
PostNL kiest voor de elektrisch bakfiets omdat het bedrijf zijn vervoersbewegingen wil vergroenen. De elektrische bakfiets rijdt uitstootvrij en is in drukke binnensteden vaak sneller dan de auto. Door de inzet van elektrische bakfietsen vervangt PostNL dagelijks 20 autoritten. Dit betekent 560 uitstootvrije bezorgkilometers per dag en een vermindering van circa 35.000 kg CO2 uitstoot per jaar. In de binnenstad van Utrecht is een speciaal fietsoverslagpunt gerealiseerd waar vanuit wordt bezorgd.
Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Bij het legen van de brievenbussen en het halen en brengen van grote aantallen zakelijke post zet PostNL bestelauto’s in. In 2016 is in het centrum van Amsterdam getest om deze bestelauto’s te vervangen door elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen (Stints). In 2017 is PostNL met 60 elektrische bakfietsen gaan bezorgen. Daarmee zijn dagelijks 100 autoritten vervangen in de hoofdstad.
In de binnenstad van Leeuwarden bezorgt PostNL zowel post als pakketten geheel uitstootvrij met elektrische auto’s en kleine elektrische voertuigen.
Na Utrecht en Leeuwarden en Amsterdam wil PostNL in 2018 in ongeveer tien steden elektrische bakfietsen inzetten. Ook worden pakketten steeds vaker bezorgd met groengas en elektrische auto’s. Als groot logistiek e-commerce bedrijf heeft PostNL de ambitie in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen. Hiervoor ondertekende PostNL samen met verschillende overheden en andere bedrijven de Green Deal Zero Emissie stadslogistiek.
Zie ook: Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 – De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020 – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag – Green Collecting Haarlem: Samenwerking Zorgt Voor 50% Minder Ritten Bedrijfsafvalwagens
PostNL Bezorgt Emissievrij in Leeuwarden - DHL CityHub: Emissieloze Stadsdistributie Met Cubicycles in Groningen en Tilburg by DHL Express - CoolblueFiets: Coolblue Gaat Kleine Pakketjes Per Pakfiets Bezorgen - Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic -De Elektrische Babboe Bakfiets: De Babboe E-Power en Babboe E-Curve – De Urban Arrow Elektrische Transportfiets: Hét Alternatief Voor Transport in de Stad –De Vrachtfiets by Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx – De Johnny Loco Elektrische Bakfiets: De Cargo E-Bike Johnny Loco – The Full Electric TRIPL Urban Cargo E-Scooter: Zero-Emission Delivery in the City – De Groene Pakketdienst in Rotterdam by Snowball Johnny
Erik van Erne zegt:
20 juni 2018 om 16:44 | Permalink
PostNL Bezorgt Emissievrij in Leeuwarden
PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden uitstootvrij te bezorgen. Leeuwarden is de eerste binnenstad in Nederland waar PostNL post en pakketten uitstootvrij gaat bezorgen. Alle pakketten in het centrum van de Friese hoofdstad worden vanaf 2018 elektrisch bezorgd.
Wethouder Friso Douwstra nam vandaag in het kader van de Friese Elfwegentocht het eerste elektrisch bezorgde pakket in ontvangst van Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek PostNL.
Dit jaar gaat PostNL alle voertuigen in de binnenstad Leeuwarden vervangen door elektrische bestelbussen en kleine elektrische voertuigen (Stints). Pakketten worden met elektrische voertuigen bezorgd vanaf een centraal overslagpunt in de stad. Brieven werden in Leeuwarden altijd al op de fiets of lopend en dus uitstootvrij bezorgd.
PostNL wil in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij bezorgen. Hiervoor werd samen met verschillende overheden en andere bedrijven de Green Deal Zero Emissie stadslogistiek (ZES) ondertekend. Als onderdeel daarvan verving PostNL in 2017 meer dan 60 autoritten in Amsterdam door elektrische bakfietsen.
Zie ook: Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag - De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 - De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal - Elektrische Bakfietsen en Kleine Elektrische Voertuigen Voor Postbezorging in Utrecht by Post NL
Erik van Erne zegt:
9 november 2018 om 16:32 | Permalink
PostNL Zet Elektrische Bakfietsen In Voor Bezorging Arnhemse Post En Pakketten
Na succesvolle introductie in andere steden, worden nu ook in de binnenstad van Arnhem bestelbussen vervangen door elektrische bakfietsen om zakelijke post duurzaam te bezorgen. Doel: een schone, duurzame en leefbare binnenstad en verbeteren van de bereikbaarheid.
Monique Nijhuis, Manager Innovatie & Ontwikkeling van PostNL: “Op dit moment maken we in Arnhem door de inzet van elektrische bakfietsen al 345 uitstootvrije bezorgkilometers per dag, goed voor een vermindering van 21.500 kg CO2-uitstoot per jaar.”
In 2025 wil PostNL álle post en pakketten in 25 grote Nederlandse binnensteden volledig uitstootvrij bezorgen.
Erik van Erne zegt:
15 november 2018 om 14:15 | Permalink
Elektrische Bakfiets PostNL Nu Ook In Rotterdam
Ook in Rotterdam gaat PostNL bestelauto’s stapsgewijs vervangen door elektrische bakfietsen om zakelijke post en pakketten duurzaam en emissieloos te bezorgen. De ambitie is om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen.
In 2017 is PostNL al begonnen om in Amsterdam meer dan honderd autoritten te vervangen door elektrische bakfietsen. Recent startte het bedrijf nog een speciale twee-uursservice op met bol.com ook met elektrisch fietstransport. In 2018 kwam de uitbreiding naar in totaal tien binnensteden, waar PostNL stappen zet om post en pakketten uitstootvrij met elektrische bakfietsen te bezorgen, waaronder nu dus ook Rotterdam. Daarmee komt het pakketbedrijf tegemoet aan de doelstellingen van de Green Deal Zero Emissie stadslogistiek, waar verschillende overheden en bedrijven samen optrekken.