google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

E-Mobility by PSA: De Elektrische Peugeot e-Expert, Citroën Jumpy En Opel Vivaro-e Bestelbusjes

Geschreven op 22-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 17 december 2020: De Citroën e-Jumpy, de Opel Vivaro-e en de Peugeot e-Expert zijn samen de International Van of the Year 2021.

Juryvoorzitter Jarlath Sweeney maakte de winnaar van de 30ste IVOTY-verkiezing bekend via een online videoboodschap op de website van de Van of the Year jury.

Citroën, Opel en Peugeot vallen onder Groupe PSA. Zij hebben de winnende auto, voor de tweede keer in de historie van de IVOTY-award met elektrische aandrijving, samen ontwikkeld.

De PSA e-besteller scoorde bijzonder sterk bij de 24-koppige jury, met in totaal 131 punten. Mercedes pakte de tweede en ook de derde plaats, met de eSprinter (55 punten) en de nieuwe Vito (36 punten). Ford sluit de rij met de nieuwe Transit Active & Trail modellen.

22 oktober 2019: De PSA Groep zal volgend jaar een tweetal nieuwe aandrijflijnen toevoegen aan de bestaande compacte bestelbussen. Het gaat hierbij dan om de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en de Opel Vivaro.

De klant kan uiteindelijk kiezen uit een tweetal verschillende accupakketten. De keuze zal dan mede afhankelijk zijn van de afstand die dagelijks wordt gereden met de compacte bestelbussen.

Met de komst van de twee compleet elektrische aandrijflijnen geeft PSA gehoor aan verschillende vragen vanuit het bedrijfsleven. Het was dan ook niet de vraag of de bestelbussen als volledig elektrisch beschikbaar zouden komen. Het was enkel de vraag wanneer ze er zouden komen. Deze vraag heeft PSA vandaag beantwoord.

Vanaf volgend jaar kan er bij de Peugeot Expert, Citroën Jumpy of Opel Vivaro gekozen worden uit een accupakket van 50 kWh of 75 kWh. Bij het eerste accupakket is er een actieradius van 200 kilometer te behalen. Bij het grotere accupakket ligt deze afstand op 300 kilometer. Welke adviesprijzen er aan de nieuwe aandrijflijnen worden gekoppeld is nog niet bekend.

Bij Peugeot is de Partner al als elektrische variant beschikbaar. In 2021 kunnen wij echter nog de Peugeot Boxer met een dergelijke aandrijflijn verwachten. De versies voor het personenvervoer zullen in 2021 ook over deze aandrijflijn kunnen beschikken. Bij Citroën kennen wij al een elektrische Berlingo. Hier komt volgend jaar de Jumpy bij en het jaar daarop zal de grotere Jumper aan de beurt zijn.

Bij Opel was er tot op heden nog geen enkele bestelbus met een accupakket leverbaar. De Opel Vivaro zal volgend jaar hierin het startschot geven. De compacte Combi en de grotere Movano zullen dan het jaar daarop volgen.

Momenteel bezit PSA ruim 24,7% van het marktaandeel als het gaat om de compacte bestelwagens. Met de komst van de elektrische varianten wil PSA die positie verder versterken en waar mogelijk nog verder uitbreiden. Het elektrificeren van de populaire bestelbussen is een belangrijke beslissing voor PSA om dit martkaandeel te kunnen behouden. Of het marktaandeel daadwerkelijk zal stijgen of gelijk zal blijven zal pas volgend jaar merkbaar zijn. Dan komen de elektrische bestelbussen beschikbaar.

Zie ook: De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen met een Bereik van 400 km by Opel – Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotor by Thermo King – De Elektrische Citroën Ami One Concept: Experience Of The Urban Mobility by Citroën

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    16 januari 2021 om 14:58 | Permalink

    PSA Sold 120,000 Electrified Models Throughout 2020

    The PSA Group recorded around 120,000 new registrations for electrified models in 2020, one reason it met the European CO2 targets. At the same time, the French company’s total sales slumped 27.8% to 2.51 million cars in the crisis year compared to 2019.

    PSA does not specify how sales of electrified models have developed compared to 2019. We can compare the published number of 120,000 new registrations with the figures published yesterday by domestic competitor Renault.

    The latter doubled its electric car sales in Europe to 115,888 units, while total sales also declined (- 21.3 per cent). However, these are all-electric models. Added to this are a further 30,000 sales of plug-in hybrid and full hybrid vehicles under Renault’s E-TECH designation. PSA is therefore behind Renault in terms of sales of electrified vehicles.

    Unlike Renault, PSA met the European CO2 targets in 2020. “Being compliant towards European CO2 targets from Day One is on the basis of our ethical commitment. Before starting the new journey with Stellantis, I’d like to congratulate all of the teams for these achievements,” expressed Carlos Tavares, CEO of Groupe PSA. The French car group is planning a merger with Fiat Chrysler under the name Stellantis. Stallantis probably wants to fall back on three electric car platforms, as emerged in September from a report by the portal clubalfa.it. In addition to the already known eCMP and eVMP platforms, they will add a base developed by FCA for larger electric cars. Currently, the PSA Group offers 17 electrified models, with six more to be added this year.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (689)
  • Agenda (3.296)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (878)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.407)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.623)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (404)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.713)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (780)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.610)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Wijkpark Cromvliet In Molenwijk Den Haag: Van Ongezellig Stenen Plein Naar Gezellig Park
  • Saint Laurent Stopt Eindelijk Met Bont In Modecollectie
  • Mercedes, Total En Stellantis: Samen Accu’s Elektrische Auto’s Produceren by ACC
  • Tips Om Je Internationale Webshop Te Laten Slagen: Kies Voor Een Professioneel Vertaalbureau
  • Drie Keer Zoveel Laadpalen In Vlaanderen in 2022: Op Weg Naar 35.000 Laadpalen In 2025
  • Voedselbos Vierhoven In Roosendaal: 200 Soorten En 16.000 Bomen En Struiken Aanplanten
  • Gasunie Start Proef Met Opslag Groene Waterstof In Ondergrondse Zoutlagen In Groningen
  • Europa Vraagt Nederland Om Ambitieuzer Klimaatdoel Voor 2030 Vast Te Stellen by PBL
  • Towards Two Billion Trees Planting In Australia In Ten Years by WWF Australia
  • Het World Food Day Film Festival: Vier Foodfilms Met Een Stevige Bite
  • Hydrogen Delta Network NL: Zeeuws Waterstofnetwerk by Gasunie En North Sea Port
  • Provincie Drenthe Lanceert Samen Met Inwoners Campagne Voor Energiebesparing
  • Provincie Flevoland Windconferentie: Windenergie In De Provincie Flevoland
  • 23 September Uitgeroepen Tot EU Organic Day
  • Provincie Zuid-Holland Subsidie Voor Restauratie En Herbestemming Van Rijksmonumenten
  • Wat Gaan We Eten? Sitopia: Hoe Goed Eten De Wereld Kan Redden by Carolyn Steel
  • Elektrische Drijvende Zandzuiger Rotterdam 55 Aangesloten Op Groene Stroom by Dekker Groep
  • Green Deal Koffiepads En Theezakjes Bij Het GFT: Composteerbare Theezakjes En Koffiepads
  • Green Deal Duurzaam GWW (DGWW2030) Krijgt Vervolg En Andere Aanpak: Verduurzamen GWW
  • HotelSummit: Hét Jaarcongres Voor Hoge Hotelmanagement – Een Nieuw Begin
  • Links

    Milieunet op..