Het elektrische vaartuig is onderdeel van het Deense project Natura, dat zich richt op milieuvriendelijk transport. De Europese Unie financierde de ontwikkeling van de elektrische veerboot via het Horizon 2020-programma en het Innovatie Programma.

De veerboot maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde lithium-ion batterij van het Zwitserse bedrijf Leclanché. “Met een capaciteit van 4,3 megawattuur is de E-ferry een nieuwe mijlpaal in de commerciële scheepsaandrijving”, stelt CEO Anil Srivastava.

Naast 2.000 ton CO2 moet de elektrische veerboot 42 ton stikstof en 1,4 ton zwaveldioxide besparen. “Dit project laat zien dat we aandrijving met fossiele brandstoffen vandaag kunnen vervangen door schone energie. Zo dragen we bij aan de strijd tegen de opwarming van de aarde en vervuiling, voor het welzijn van onze gemeenschappen”, zegt Srivastava.

In de scheepvaart wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische aandrijving. In 2017 werd in de Chinese stad Guangzhou het eerste elektrische vrachtschip ter wereld te water gelaten. Guangzhou Shipyard International Company ontwikkelde het emissievrije schip, dat een accupakket bevat van 2,4 megawattuur.

Zie ook: China Launched Its Frst All-Electric Cargo Ship Powered by A 2,400-Kilowatt-Hour Battery – De Ampere: ‘s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in NoorwegenDe Elfrida: ‘s Werelds Eerste Elektrich Aangedreven Werkschip voor Visteelt in Noorwegen – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group – Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line – Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen