google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Zonne-Energie Voor Haagse Trams Randstadrail Van HTM by Energie van Hollandsche Bodem

Geschreven op 23-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM wil zijn drukst bezette tramlijnen laten rijden op zonne-energie die is opgewekt vlakbij de tramsporen. Daarnaast wil HTM zonne-energie opslaan in accu’s die stroom leveren aan de trams als er geen of weinig daglicht is.

HTM en de zonprojectontwikkelaar Energie van Hollandsche bodem tekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst voor het realiseren van deze groene stroomvoorziening.

Het gaat om een uniek project omdat de zonnepanelen hun energie direct leveren aan de bovenleiding van de trams, waardoor geen energie verloren gaat.

Dagelijks reizen ruim 85 duizend mensen tussen Zoetermeer en Den Haag met de HTM tramlijnen 3 en 4 van de Randstadrail. Een deel van dit lightrail traject voert langs een braakliggend terrein in de Haagse wijk Mariahoeve, tussen de haltes Laan van Nieuw Oost-Indië en Voorburg ’t Loo. Hier willen HTM en de zonprojectontwikkelaar zonnepanelen en accu’s plaatsen, dicht in de buurt van de tramsporen.

Het nieuw te bouwen zonnepark en de energieopslag leveren per jaar circa 1,4 Gigawattuur aan groene stroom. Dit is vergelijkbaar met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van zo’n 500 huishoudens. Het zonnepark en de opslag voorzien in 13 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes. Het zonnepark krijgt een oppervlakte van circa vier voetbalvelden en wordt daarmee het grootste van Den Haag.

Trams rijden op gelijkstroom en zonnepanelen produceren gelijkstroom. Normaal wordt deze gelijkstroom omgevormd naar wisselstroom en geleverd aan energiebedrijven. Zij transporteren de wisselstroom via hun netwerk. Door het omvormen en transporteren ontstaat echter verlies van energie. HTM en Energie van Hollandsche bodem bedachten daarom een innovatieve oplossing om dit energieverlies te voorkomen.

Door de zonnepanelen zo dicht mogelijk bij de bovenleiding te plaatsen wordt de zonne-energie maximaal benut. Omdat beide systemen met gelijkstroom werken is er geen verlies in omvorming. De accusystemen van het zonnepark slaan bovendien overtollig geproduceerde zonne-energie op. Die leveren die hun gelijkstroom ook direct aan de bovenleiding als er geen of weinig daglicht is. Hiermee is HTM één van de eerste openbaar vervoerbedrijven ter wereld die op deze manier zonne-energie aansluit op de bovenleiding.

HTM en Energie van Hollandsche bodem zijn sterk afhankelijk van procedures voor het verkrijgen van vergunningen. Niet alleen van de gemeente Den Haag, maar ook van andere overheidsinstanties die de unieke koppeling van opgewekte gelijkstroom uit zonnepanelen aan de bovenleiding van de trams technisch en juridisch moeten beoordelen. Wanneer alles zonder tegenslagen verloopt verwachten de initiatiefnemers het zonnepark en de energie-opslag vanaf 2019 te realiseren.

Zie ook: Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Acht Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Zonnepark Korenstreep: 8.000 Zonnepanelen Bij A50 Veghel by Energie van Hollandsche Bodem – Zonnepark Ketelsteeg Zaltbommel met 14.454 Zonnepanelen by Energie van Hollandsche Bodem – Zonnedak Blomboogerd op Waterschap Rivierenland by Energie van Hollandsche Bodem

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..