google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Drijvende Tunnel Om Vliegveld In Zee Met Vasteland Te Verbinden by Bas Jonkman TU Delft

Geschreven op 30-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Een drijvende tunnel is een goede optie om een eventueel vliegveld in de Noordzee te verbinden met het vasteland.

Dat stelt Bas Jonkman, hoogleraar Waterbouw aan de TU Delft, in een reactie op de nieuwe plannen voor de aanleg van een vliegveld in de Noordzee.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheid gaat onderzoeken om Schiphol op termijn te verplaatsen naar een locatie in de Noordzee.

Bas Jonkman benadrukt dat er in het verleden al vaker plannen zijn geweest om een vliegveld in de Noordzee aan te leggen. “Daarom lijkt het mij een goed idee om eerst eens te kijken wat er toen allemaal is uitgezocht. En wat we daar nu van kunnen leren.” De aanleg van een vliegveld in de Noordzee heeft volgens hem verschillende waterbouwkundige aspecten. “Een eiland kun je op meerdere manieren aanleggen. Bijvoorbeeld door zand op te spuiten, een ringdijk aan te leggen en een polder te creëren of, zoals in Japan, een drijvend eiland aan te leggen. Maar als eerste moet een geschikte plaats in de Noordzee worden gekozen.”

De hoogleraar vindt het verder een goed idee om de plannen voor een vliegveld te combineren met de voornemens om een energie-eiland in de Noordzee bij de Doggersbank aan te leggen. Het initiatief komt van vier elektriciteits-en gasnetbeheerders, waaronder Tennet en de Gasunie. Doel is om er duizenden windmolens te plaatsen die stroom aan het vasteland leveren.

Daarnaast moeten de plannenmakers volgens hem nadenken over de wijze waarop ze de eilanden tegen golven willen beschermen. Bijvoorbeeld door de aanleg van een sterke zeedijk. Voor de verbinding van de eilanden met het vasteland ziet Jonkman twee mogelijkheden. “Een drijvende tunnel is er een van als diepe delen van de Noordzee worden gekruist. De TU Delft onderzoekt deze optie nu in China. Daarin zou een treinverbinding kunnen worden aangelegd. De andere mogelijkheid is een tunnel op de zeebodem.” Tot slot pleit Jonkman ervoor om bij de aanleg ook natuurontwikkeling mee te nemen als onderdeel van de aanleg.

Zie ook:  Een Nieuw Nederlands Vliegveld in Zee by Royal Haskoning – Bartels Design Contest 2010: Een Drijvend Olympisch Dorp met Olympisch Stadion – Energie-Eiland Voor Schaalvergroting Windenergie op Nederlandse Noordzee by TenneT –Energie Eiland op de Doggersbank in de Noordzee: Het Hub en Spoke Concept by TenneT – De Gebroeders Robbert en Rudolf Das: Het Energie Eiland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.769)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (431)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Links

    Milieunet op..