Drie Elektrische Bussen voor De Lijn in Brugge: 6o Elektrische Bussen by VDL En Van Hool
Geschreven op 20-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 3 december 2021: De Vlaamse overheidsvervoerder De Lijn heeft 24 elektrische bussen besteld bij VDL en 36 stuks bij Van Hool.
Daarnaast installeren Heliox en Spie-Ekoenergetyka de bijbehorende laadinfrastructuur.
De totale bestelling kost 28 miljoen euro en de bussen moeten eind 2022 instromen.
“Dit is de eerst echte vergoeningsstap van De Lijn”, vertelt mobiliteitsminister Lydia Peeters. In Vlaanderen moeten vanaf 2035 de gehele busvloot en de bijbehorend infrastructuur emissievrij zijn, als gevolg van een ambitieus klimaatplan dat de Vlaamse regering begin november aannam. Hierin wordt een CO2-reductie met 40 procent gevraagd tegen 2030, ten opzichte van 2005.
Het ov speelt daarin een belangrijke rol, aldus Peeters. “Om de klimaatdoelstellingen waar te maken, moeten we in Vlaanderen volop de kaart van duurzame verplaatsingen trekken. We moeten werk maken van een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker vervoersysteem.”
Volgens Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, haalt de vervoerder met deze bestelling de laatste technieken in huis. “Deze bestellingen tonen aan dat het De Lijn menens is om samen resoluut te vernieuwen. Met de vrijgemaakte middelen kunnen we al een eerste grote stap zetten in de vergroening.” Anders dan in Nederland zijn ook e-hybride bussen welkom in Vlaanderen.
20 oktober 2015: De Vlaamse busmaatschappij De Lijn heeft in Brugge drie elektrisch aangedreven stadsbussen op de weg gebracht. De bussen laden de accu’s via inductie in slechts 12 minuten op.
Na een laadbeurt kan de bus op een volle accu 45 minuten rijden. De drie elektrische stadsbussen bieden ruimte aan 44 reizigers en leggen in Brugge een traject af van 3,2 kilometer. Volgens De Lijn zijn de bussen veel stiller dan dieselbussen. Bovendien gebruikt de organisatie alleen groene stroom om de stadsbussen op te laden.
Met de drie elektrische bussen willen De Lijn en de Vlaamse overheid in het 3-jarige proefproject EVTecLab ervaring opdoen met elektrische aandrijving. Ook een waterstofbus maakt deel uit van het project.
Tien Vlaamse bedrijven en onderzoeksinstellingen hebben het consortium EV Technologisch Laboratorium (EVTecLab) opgericht. De coördinatie van dit consortium werd toevertrouwd aan het bedrijf Punch Powertrain uit Sint-Truiden.
EVTecLab bouwt vijftig bestelwagens, twee vrachtwagens en vier bussen om met een aandrijving op elektriciteit. De voertuigen worden ingezet voor goederentransport bij gemeentebesturen, in het iMove-platform en voor openbaar vervoer. De testen van een aantal aandrijftechnologieën vinden dus plaats in reële gecontroleerde gebruiksomstandigheden. EVTecLab wil op deze manier bijdragen tot de introductie van elektrische voertuigen en duurzame mobiliteit.
Bushokjes van De Lijn in België krijgen LED-Verlichting met Zonnepanelen – Belgische busmaatschappij De Lijn moet roetuitstoot beperken
Ferdi zegt:
30 november 2017 om 14:43 | Permalink
Niks elektrische bussen. De Vlaamse busmaatschappij De Lijn heeft een bestelling van 66 VDL Citea’s SLE hybrid en 55 VDL Citea’s SLE in dieseluitvoering bij VDL Bus & Coach geplaatst.
Alle voertuigen worden geleverd in 2018 en begin 2019 en zullen op diverse lijnen in Vlaanderen worden ingezet.