google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Dordrecht Tweede Stad In Nederland Met Uitsluitend Elektrische Ebusco 2.2 Stadsbussen

Geschreven op 8-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 5 oktober 2021: De elektrische bussen van Qbuzz die eerder dit jaar in Dordrecht vanwege een waslijst aan problemen uit bedrijf werden genomen, komen vanaf deze week weer terug naar de stad.

De 37 elektrische bussen van de stadsdienst werden in maart van dit jaar teruggestuurd naar fabrikant Ebusco, nadat vakbond FNV een brandbrief aan het bedrijf stuurde, omdat chauffeurs tijdens de kou van afgelopen winter verkleumden. Nadat de rechter bepaalde dat de fabrikant verantwoordelijk is voor de problemen en die dus ook moet herstellen, werden de bussen teruggestuurd.

Sindsdien worden in Dordrecht dieselbussen uit Utrecht, waar Qbuzz het openbaar vervoer eveneens in handen heeft, ingezet. Daar komt nu dus een eind aan. Vanaf eind deze week komen de elektrische bussen mondjesmaat terug naar de stad om de diesels te vervangen. Elke week komen er een paar, waarna het de bedoeling is dat ze eind oktober alle 37 weer ingezet kunnen worden.

8 mei 2019: Mooi hoor. Dordrecht is na Venlo de tweede stad in Nederland waar uitsluitend elektrische bussen rondrijden. Er rijden inmiddels 37 elektrische stadsbussen soepel hun route over de Dordtse wegen, met zijpaadjes naar Papendrecht en Zwijndrecht.

Op lijn 10 rijden de oudere centrum-busjes, die nog door Arriva aangeschaft waren. Op de andere lijnen van de stadsdienst Drechtsteden, met nummers onder de tien, rijden de nieuwe Ebusco 2.2 bussen.

Vanaf eind maart 2019 rijden de EBUSCO 2.2 bussen in Dordrecht op de stadsdienst. Hiermee heeft Qbuzz de primeur voor dit nieuwe EBUSCO model. De 37 bussen zijn in opdracht van EBUSCO in China gebouwd door BCI (Bus and Coach International). Afwerking vindt in Nederland plaats.

De actieradius is geen probleem. Na een nachtje opladen op de nieuwe thuisbasis aan de Weeskinderendijk kunnen de bussen een kleine 300 kilometer vooruit. Dat is voldoende voor een dag, maar voor het geval dat er toch moet worden bijgeladen, zijn er snellaadpalen geplaatst in de wijken Stadspolders en Sterrenburg en bij het plaatselijke Van der Valk hotel. In nog geen tien minuten krijgt een bus daar 20 procent extra elektrische lading.

Opladen is niet moeilijker dan tanken, al moet de bus bij de snel-laadpalen wel op de juiste plek staan om de pantograaf omhoog te zetten. Bij de remise is het een kwestie van een slang aansluiten en op de knop ‘start’ tikken: Binnenkort is die knop ook niet meer nodig.

Dordrecht is de eerste stadsdienst waar volledig elektrisch gereden wordt. Op Schiermonnikoog rijden ze ook alleen elektrisch, maar dat is geen stad. Die claim blijkt overigens niet terecht: Arriva deed de diesel in Venlo al eind 2016 in de ban.

Met Qbuzz droomt wethouder Rik van der Linden van een toekomst waarin overtollige energie van zonnepanelen in de wijk Krispijn aan de accu’s van de bussen geleverd kan worden, maar zo ver is het nog lang niet.

Bij Qbuzz is men allang blij met andere moderne opties. De bussen kunnen worden aangesloten op de laadpalen, om pas met laden te beginnen als dat bij het energiebedrijf het beste uitkomt. De bussen kunnen ook worden geprogrammeerd dat de kachel van tevoren aanslaat. Dan komt een chauffeur nooit meer in een koude bus.

Zie ook: Alle Stadsbussen In Emmen Elektrisch In December 2019 – De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Elektrische Bussen in Nederland – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 (U-OV) in Utrecht – Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In UtrechtElektrische Bussen Voor Qbuzz (Q-link 4 ) In Roden – Qbuzz Wil 22 Waterstofbussen: Op Weg Naar Een 100% Elektrische Qbuzz Busvloot – Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Regio Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – 181 Elektrische Bussen Voor Qbuzz In Groningen En Drenthe

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    18 december 2020 om 18:48 | Permalink

    This is the Electric Ebusco 2.2

    No doubt, 350 km! No doubt, 90 pax! The Ebusco 2.2 is a very innovative electric bus. With its 350 kWh battery pack, the Ebusco 2.2 (12 meters) can run a range of up to 350 km. With the optional 400 kWh battery pack, the Ebusco 2.2 (12 meters) can run a range of up to 450 km. With this, practically all city and regional transport can run on 1 battery in a day. At night, the buses will charge in a depot to be ready for a new day the next morning.

  2. Erik van Erne zegt:

    18 december 2020 om 18:53 | Permalink

    Dit is de Ebusco 2.2 elektrische bus van fabrikant Ebusco

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.476)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.770)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (431)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Anders Werken, Anders Reizen En Anders Inkopen by Ministerie Van Binnenlandse Zaken (BZK)
  • IKEA Plaatst 1.584 Zonnepanelen Op Carports IKEA Eindhoven Son en Breugel
  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Links

    Milieunet op..