google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Destitrans: Dé oplossing van het fileprobleem gaat feestelijk van start met veel glasscherven

Geschreven op 20-7-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

destitrans.bmpMet enige verbazing ontving ik laatst een uitnodiging om de feestelijke start van Destitrans mee te maken. In Vlissingen dat wel. Eigenlijk had ik geen idee waarom ik de uitnodiging ontving en dat maakt nieuwsgierig. Bovendien kon ik een en ander combineren met andere werkzaamheden en afspraken in Middelburg.

Het was mooi in Vlissingen, ik kwam er in mijn jeugd vaak, en ik had tijd voor een mooie boulevard wandeling in de straffe wind. De bijeenkomst was vol humor, vol ambitie en de vele glasscherven zullen ongetwijfeld geluk brengen. Het begon met een mooie speech van C Arendse die het ontstaan van Destritrans uitgebreid toelichtte.

Desitrans zo bleek, was het idee van John, zeg maar Johnny, want die had het een en ander eens bekeken en was tot de conclusie gekomen dat er wel heel veel leeg transport is. Dat is slecht voor het milieu en slecht voor de economie, ook slecht voor de winstgevendheid van transportondernemingen, dus dat kan anders.

Leeg moet vol. Dat is de essentie. Even wat zaken aan elkaar koppelen en het fileprobleem is opgelost. In Zeeland, alhoewel daar nauwelijks files zijn, lichtte Commissaris van de Koningin, Karla Peijs, nog even toe. Maar Destritrans gaat verder, want buiten Zeeland zit u direct in de file en dat kan worden opgelost met Destitrans. Mooi, maar de ambities gaan verder, dus is Destitrans ook de oplossing voor de files in Europa, sterker nog in de wereld. Wow, ik was sprakeloos. Mevrouw Peijs had het al zo vaak gehoord dat ze nou niet één-twee-drie met iemand die het fileprobleem even ging oplossen in gesprek ging. Maar voor Desitrans maakte ze graag een uitzondering, want Destitrans heeft het wel helemaal in zich: dé oplossing van het fileprobleem.

Nou, dat was dus het plan en zoals Johnny het had gezegd: hoe moeilijk kon het nou zijn om dat in een leuk computersysteempje te zetten? Een paar maanden werd vier maanden, die in de praktijk bleken te zijn uitgelopen op een dikke anderhalfjaar. Ik begreep dat de financiers net een tikkeltje meer kwijt waren dan men tevoren had bedacht, maar u weet het toch: Zeeuwen zijn echte doorzetters en zo kon Destitrans afgelopen vrijdag feestelijk van start.

Rest mij de heren van Destitrans te bedanken voor de uitnodiging, de feestelijke bijeenkomst en hen veel succes te wensen met het gestelde doel: het oplossen van het wereldwijde fileprobleem. Hulde voor de initiatiefnemers en de geldschieters.

Destitrans staat voor de oplossing van de huidige vervoersproblematiek door een betere benutting van de vervoerscapaciteit van zowel het goederen- en personenvervoer. Dit zal ondermeer leiden tot een sterke reductie van het fileprobleem, vermindering van CO2 en fijnstof uitstoot en minder uitbreiding van het wegennet. Voordelen daarvan zijn o.a. verbetering van de mobiliteit, een schoner milieu, meer ruimte voor de natuur en een beter rendement en kostenbesparing voor bedrijven en particulieren.

De gemiddelde beladingsgraad van de transportsector is op dit moment slechts ± 60 %, dat betekent dat ± 40 % van de vrachtwagens zich onnodig op het wegennet bevindt. De gemiddelde bezetting van een personenauto komt nauwelijks boven één persoon per auto uit. Dit wordt veroorzaakt door het gebrek aan informatie over de vervoersvraag en het vervoersaanbod voorafgaand of tijdens de rit.

De doelstelling van Destitrans is om met een gebruiksvriendelijke en gratis website wereldwijd uit te groeien tot een online ontmoetingsplaats voor particulieren en bedrijven waar informatie over vervoersvraag en vervoersaanbod bij elkaar wordt gebracht en aan elkaar kan worden gekoppeld. Bron: Destitrans

2 Reacties

  1. Erwin zegt:

    3 november 2009 om 00:54 | Permalink

    Euh oplossing fileprobleem? Linkerbaan sneller dan de middenbaan en middenbaan sneller dan de rechterbaan.. minder linksrijders, sneller inhalen. Volgens mij geen speld tussen te krijgen :P

  2. Paul Mars zegt:

    25 mei 2011 om 15:33 | Permalink

    Koeriers vinden vrachten en verladers vinden koeriers via Twitter. Wij hebben een plattegrond van Google Maps gemaakt en daarop plaatsen we de berichten met #koerier of #vrachtaanbod. Een alternatieve, laagdrempelige, moderne manier om vraag en aanbod af te stemmen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..