google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Deelscooterbedrijf Felyx In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag: 1500 Elektrische e-Scooters by Felyx

Geschreven op 31-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

1 december 2020: Felyx, het deelsysteem van elektrische scooters, blijft uitbreiden.

Inmiddels zijn de groene Felyx deelscooters te vinden in steed meer steden In Nederland en België.

Je kunt p dit moment in deze steden gebruik maken van een Felyx deelscooter: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Delft, Eindhoven, Haarlen en Brussel.

28 november 2019: Felyx, het deelsysteem van elektrische scooters, breidt fors uit.

Nog voor de kerst rijden er 663 elektrische scooters van het jonge bedrijf rond in Rotterdam.

In Amsterdam worden bestaande elektrische scooters vervangen met snellere exemplaren, die een groter bereik hebben.

6 augustus 2019: Scooterdeeldienst Felyx blijft uitbreiden. Nu ook in Amstelveen: 200 Elektrische e-Scooters by Felyx.

Naar verwachting zijn de scooters eind 2019, begin 2020 beschikbaar. De samenwerking is een pilot met een looptijd van twaalf maanden.

Bij succes wordt het project verlengd. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Brussel maken al gebruik van elektrische deelscooters.

4 juni 2019: Na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat scooterdeeldienst Felyx naar Brussel. Felyx heeft daarvoor 614 e-scooters besteld, die later deze maand door de Belgische hoofdstad zoeven.

Daarmee verdubbelt Felyx zijn totale vloot met elektrische scooters naar zo’n 1200 stuks. Voor de order van 614 scooters klopte Felyx aan bij een aantal investeerders, die “een aantal miljoen euro” bijlegden. Om alles lokaal in goede banen te leiden, heeft de startup in Brussel een team van tien mensen aangenomen.

4 april 2019: Mooi hoor. Felyx gaat weer uitbreiden. Dit keer naar de gemeente Den Haag. Den Haag is na Amsterdam en Rotterdam de derde stad in Nederland waar de donkergroene deelscooters van Felyx gaan rondrijden.

In totaal biedt Felyx in Den Haag 200 elektrische scooters aan. In Amsterdam zijn 108 elektrische deelscooters beschikbaar en in Rotterdam zelfs 324 e-scooters.

In Amsterdam en Rotterdam hebben de Felyx deelscooters inmiddels meer dan 2 miljoen kilometer afgelegd.

De introductie in Den Haag is onderdeel van een gemeentelijke pilot, waaraan ook deelfietsbedrijven en de Haagse vervoersmaatschappij HTM meedoen.

31 juli 2018: Felyx, aanbieder van elektrische deelscooters gaat uitbreiden naar Rotterdam. Daar komen 324 e-scooters in omloop. In Amsterdam Centrum rijden al sinds 2017 108 elektrische deelscooters rond.

Het hogere aantal scooters in Rotterdam komt doordat het gebied in Rotterdam een stuk groter is dan in Amsterdam. In Amsterdam kan ophalen en inleveren alleen in grote gebieden van het centrum. In Rotterdam kunnen de elektrische deelscooters van Felyx overal in de stad worden gebruikt.

“Mensen moeten niet langer dan twee minuten hoeven lopen voor een scooter”, aldus medeoprichter Quinten Selhorst. De start-up stelt dat met de komst van de scooters verschillende voordelen gepaard gaan. “Als je voor kleine stukken de auto en taxi laat staan, dan krijg je minder verkeersopstoppingen, minder uitstoot en ga je ook nog sneller van A naar B”, somt Selhorst op.

Een gebruiker kan met de Felyx-app overal een van de donkergroene e-scooters oppikken en weer neerzetten. Er zijn dus geen vaste plekken. Een goede uitwerking van dit zogenoemde free-floatingprincipe zou volgens het bedrijf parkeeroverlast voorkomen. De gebruiker betaalt 30 eurocent per minuut. De scooters zijn begrensd op 25 kilometer per uur, waardoor gebruikers de snelheidslimiet in binnensteden niet kunnen overschrijden.

Met de app vind je automatisch alle Felyx scooters die bij jou in de buurt zijn. Wanneer je een geschikte e-scooter hebt gevonden reserveer je hem met één druk op de knop. Met de ingebouwde GPS, die je ook voorziet van een looproute, kan je de e-scooter vervolgens makkelijk vinden. Ontgrendel de e-scooter met de app en start de huur.

Tot nu toe bood Felyx alleen in Amsterdam elektrische scooters aan. Die werden in de zomer van 2017 geïntroduceerd. Daar hebben de motoren in minder dan een jaar tijd zo’n 430.000 kilometer afgelegd en daarmee is volgens Felyx 50 ton CO2 aan uitstoot voorkomen.

Selhorst schat in dat er in de hoofdstad nog extra scooters bij zullen komen. “We hebben nu veel meer vraag dan aanbod, wat niet optimaal is. We zijn daarom met de gemeente in gesprek over meer e-scooters. Ik heb goede hoop, want de nieuwe coalitie wil de stad autoluw en al in 2025 uitstootvrij hebben.”

Felyx is een innovatieve startup met ambitieuze plannen voor duurzaam en gedeeld stadsvervoer. Omdat steden voller worden en de luchtkwaliteit verslechterd, zijn wij van mening dat er een transitie nodig is richting nieuwe vormen van mobiliteit. Groeiende urbanisatie stelt ons voor de uitdaging om meer mensen te vervoeren met minder eigen, grote en vervuilende vervoersmiddelen. Het is dan ook onze missie om met een compact, gedeeld en duurzaam vervoersmiddel de stad leefbaar en bereikbaar te houden voor iedereen.

Wij zien de elektrische deelscooter als een uitstekend alternatief voor de eigen benzinescooter en de auto, die nog steeds goed is voor de meeste verplaatsingen in Amsterdam (32%) en Rotterdam (33%). De huidige benzinescooters zijn vaak vervuilender dan bestelbusjes. Om deze reden worden er steeds meer vervuilende scooters uit de stad geweerd vanwege de milieuzones. Felyx biedt de mogelijkheid om een e-scooter te gaan delen als alternatief voor een eigen (benzine)scooter.

Felyx kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid van fietsers en inwoners. Fietsers hebben namelijk extra blootstelling aan schadelijke stoffen door de korte afstand tussen fietsers en scooters en bij de vele stoplichten waar naast vervuilende scooters wordt gewacht. Doordat fietsers een fysieke inspanning leveren, hebben ze een verhoogde longcapaciteit en zo ademen ze relatief veel schadelijke stoffen in. Het vervangen van benzinescooters door (gedeelde) elektrische scooters kan daarmee een positieve bijdrage leveren aan een ieders gezondheid.

Niet alleen duurzaamheid en gebruiksgemak zijn speerpunten van de Felyx filosofie, ook veiligheid. Om die reden hebben wij er alles aan gedaan om onze elektrische snorscooter zo veilig en verkeersvriendelijk als mogelijk te maken voor alle deelnemers in het verkeer.

Felyx scooters: zijn begrensd op de maximaal toegestane snelheid van 25 km/u; zijn stil en 100% emissievrij, omdat ze elektrisch zijn en met groene stroom worden opgeladen; worden in Europa volgens de hoogste kwaliteits- en veiligheidsstandaarden geproduceerd; hebben een fietsbel, zodat Felyx gebruikers anderen op een vriendelijke manier kunnen waarschuwen of inhalen; kunnen niet gebruikt worden door toeristen, omdat zij de lokale wet- en regelgeving en het Nederlandse verkeerssysteem niet kennen; worden minimaal eens per vier dagen bekeken en geïnspecteerd i.v.m. het wisselen van de batterij; verkeren in de best mogelijke staat, omdat ze onderhouden worden door een gerenommeerde servicepartner; rijden op all season banden voor een optimale grip, gedurende alle seizoenen en weersomstandigheden.

Zie ook: De Eerste Elektrische Deelauto in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht - Car2Go Electric Drive by Daimler: Elektrische Smart Deelauto’s Vanaf Eind 2011 in Amsterdam - Elektrische Deelauto’s Voor Dienstreizen Provincie Noord-Brabant by Amber Mobility - Buurauto: De Elektrische Auto Die Je Deelt Met Je Buren - Mobike, De Elektrische Deelfiets in Rotterdam en Delft by Mobike en Springtime - De Elektrische Deelstep In Rotterdam by Birds En SwheelS2Go - Rotterdam Krijgt 150 Elektrische Deelauto’s by Share’ngo

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    6 augustus 2019 om 15:02 | Permalink

    Deelscooterbedrijf Felyx Nu Ook in Amstelveen: 200 Elektrische e-Scooters by Felyx

    Amstelveners krijgen binnenkort de beschikking over elektrische deelscooters. De gemeente heeft besloten een intentieverklaring te tekenen met een aanbieder van deelscooters, Felyx.

    In eerste instantie gaat het om zo’n tweehonderd elektrische scooters (categorie 45 km per uur) die worden geplaatst op verschillende locaties in Amstelveen.

    De details worden nu verder uitgewerkt. Naar verwachting zijn de scooters eind 2019, begin 2020 beschikbaar. De samenwerking is een pilot met een looptijd van twaalf maanden. Bij succes wordt het project verlengd. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Brussel maken al gebruik van elektrische deelscooters.

    Rob Ellermeijer, wethouder verkeer en vervoer: “De deelscooter is een ideaal alternatief voor de auto en een goede aanvulling op het openbaar vervoer. Steden, ook Amstelveen, worden steeds drukker en voller. Om onze stad leefbaar en bereikbaar te houden stimuleert de gemeente nieuwe, duurzame vormen van mobiliteit. De elektrische deelscooter is een eigentijds, compact en duurzaam vervoersmiddel, vooral geschikt voor woon- werkverkeer. Behalve minder vervuilend kan de elektrische deelscooter ook bijdragen aan het verlagen van de parkeerdruk in Amstelveen.”

  2. Erik van Erne zegt:

    6 december 2019 om 15:27 | Permalink

    Deelscooterbedrijf Felyx Krijgt In 2020 Concurrentie Van Deelscooterbedrijf Juuve In Rotterdam

    Startup Juuve zet volgend jaar enkele honderden elektrische deelscooters in Rotterdam. Daarvoor krijg Juuve een investering van een niet nader genoemd bedrijf, zegt oprichter Niki Sie tegen Sprout.

    Juuve gaat in Rotterdam de concurrentie aan met Felyx, dat al bijna 700 scooters neerzette in de havenstad. “Rotterdam is onze hometown”, zegt Sie, “en we hebben een iets ander concept, waarbij we ons meer richten op gebieden buiten het centrum.” Felyx ziet de komst van Juuve als bewijs dat de marFelyx ziet de komst van Juuve als bewijs dat de markt groeit, zegt Felyx-oprichter Quinten Selhorst in een reactie. “Of dit nu door ons wordt gedaan of samen met andere partijen, samen maken we de taart groter.”

  3. Erik van Erne zegt:

    1 december 2020 om 03:59 | Permalink

    Markt Voor Elektrische Deelscooters In Nederland Groeit Sterk

    De markt voor elektrische deelscooters is het dit jaar het sterkst gegroeid in Nederland. De toename ten opzichte van 2019 kwam uit op aar liefst 794 procent. Nederland telt nu 5.650l elektrische deelscooters. Dat is goed voor de achtste plek wereldwijd, achter Frankrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Taiwan, Spanje en India.

    Het aantal deelscooters is sinds eind 2019 wereldwijd met 58 procent gestegen naar 104.000 stuks. Ruim drie kwart daarvan is volledig elektrisch. Het aantal gebruikers verdubbelde in die periode bijna tot negen miljoen.

    In Duitsland kun je in 26 steden terecht voor een elektrisch deelscooter. Polen zit daar met 23 steden kort achter, gevolgd door Nederland. Hier kun je inmiddels in negentien steden een deelscooter gebruiken.

    New York kende de snelste stijging van deelscooter met een toename van 200 procent tot drieduizend stuks. Ook in het Spaanse Valencia en in Taipei in Taiwan namen de aantallen flink toe. In Valencia rijden nu 3.350 deelscooters rond. In Taipei zijn dat er 10.650. In het Indiase Bengaluru rijden de meeste deelscooters. Ongeveer 22.000 exemplaren.

  4. Erik van Erne zegt:

    5 februari 2022 om 10:59 | Permalink

    ReclameCodeCommissie (RCC): Elektrische Deelscooters GO Sharing En Felyx Niet Duurzaam

    Duurzaamheidsclaims van deelscooterbedrijven zoals Felyx en GO zijn overdreven en moeten gematigd worden. Dat zegt de Reclamecodecommissie na een klacht van Actiegroep Scootervrij.

    GO Sharing en Felyx misleiden de consument door te stellen dat hun scooters duurzaam zijn, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). GO Sharing en Felyx mogen hun huurscooters niet meer als zodanig aanprijzen. “Deze bedrijven zijn uitmuntend in greenwashing,” zegt Collin Molenaar van Scootervrij, die de klacht indiende.

    De websites van GO Sharing en Felyx stonden vol met PR-leuzen over ‘duurzame’, ‘milieuvriendelijke’ huurscooters die de ‘planeet groen maken’. Molenaar: “Door de straten vol te zetten met groene scooters wordt de planeet misschien letterlijk groengekleurd, maar het heeft niets met duurzaamheid te maken.” Actiegroep Scootervrij diende een klacht in bij de RCC, waarna GO Sharing direct beloofde om haar website aan te passen. Felyx ging in verweer, maar zonder succes.

    Huurscooters zorgen voor veel vervuiling. Zo heeft het Kennisinstituut voor Mobilitieitsbeleid (KiM) onlangs berekend dat een elektrische huurscooter twee-en-een-half keer zo vervuilend is als een elektrische scooter in privébezit en zelfs nog vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. De grootste vervuiling ontstaat bij de productie van de scooters en de accu’s. Huurscooters hebben een kortere levensduur en worden eerder vervangen door een nieuwe.

    Scooterverhuurders zijn in enkele jaren tijd enorm gegroeid. GO Sharing en Felyx bezitten samen al meer dan tienduizend scooters in tientallen Nederlandse steden. Beide bedrijven kregen vorig jaar kapitaalinjecties van miljoenen euro’s om verder uit te breiden in Nederland en Europa. Molenaar: “Deze bedrijven willen zo snel mogelijk groeien. Dat mag in Nederland. Maar niet door de consument te misleiden.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle - Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (459)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden - Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Plastic Wegwerp Draagtasjes Versus Herbruikbare Draagtasjes
  • Verhuizen? Regel Regel Deze Drie Dingen Vooraf
  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Links

    Milieunet op..