google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri

Geschreven op 24-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het is volgens zijn makers het enige en eerste schip in zijn soort ter wereld.

Zijn naam is Zeus. Dat staat voor ‘Zero Emission Ultimate Ship’, maar natuurlijk ook voor de Griekse oppergod.

Zeus is het eerste marineschip dat is uitgerust met een hybride motor (twee dieselgeneratoren en twee elektromotoren).

Het schip heeft een serie van brandstofcelcellen aan boord die goed zijn voor het leveren van 130kW.

De ongeveer 50 kilo waterstof komt uit acht metalen hydridecilinders, volgens een technologie die al in gebruik is op onderzeeërs.

Het batterijenstelsel zorgt voor een emissievrije vaartijd van acht uur bij een snelheid van ongeveer 7,5 knopen. De boot heeft een lengte van ongeveer 25 meter en een gewicht van zo’n 170 ton.

Het voortstuwingssysteem is zo ontworpen dat de motoren op vier verschillende manieren zijn aan te drijven. Bij de zogeheten optie ‘Zero Noise’ worden alleen de lithium batterijen gebruikt, die goed zijn voor een bereik van vier uur bij een snelheid van vier knopen. Als de kapitein geen emissie wil uitstoten (althans van NOx en Sox) dan vaart hij op elektrische energie die geleverd wordt door de brandstofcellen. Er bestaat ook de optie om te navigeren met behulp van een dieselgenerator terwijl de batterijen worden opgeladen. Voor het overbruggen van langere afstanden worden puur de twee dieselmotoren ingezet, die zorgen voor meer autonomie (zestig uur) en snelheid (negen knopen).

Het schip is een proefschip, een drijvend laboratorium naar de woorden van de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri. Het doel is milieuvriendelijke en duurzame oplossingen te vinden voor cruiseschepen, megajachten en veerboten. De makers willen met name informatie vergaren over het ‘gedrag’ van brandstofcellen in de praktijk.

Daarom is Zeus een belangrijk speerpunt in de nog jonge Europese politiek om de ontwikkeling en het gebruik van waterstofenergie te stimuleren. In juli 2020 lanceerde de Europese Unie een Europabrede strategie voor waterstof (‘EU Strategy for Hydrogen’ geheten). “Waterstof is een kans voor Europa,” zei Kadri Simson, de Europese commissaris voor Energie afgelopen november en zij noemde het Zeusschip als lichtend voorbeeld.

Waterstofvoortdrijving kan een oplossing zijn voor tenminste een type scheepvaart, bijvoorbeeld cruisevaart, omdat brandstofcellen een zo goed als geruisloze werking hebben zonder draaiende onderdelen of trillingen. Dat is wel zo prettig als je tijdens je vakantie een hut op zo’n cruiseschip hebt geboekt. Waterstofverbranding is uiteraard minder belastend voor het milieu. In een brandstofcel vindt geen verbranding plaats. Hierdoor wordt er geen NOx en SOx gevormd.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.414)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (180)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.763)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (430)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.794)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Winnovatie Challenge De Emissieloze Kas: Lekkages Via De Bodem Vanuit Kassen Voorkomen
  • Milieudefensie Wil Dat 30 Grote Vervuilende Bedrijven Met Een Concreet Klimaatplan Komen
  • Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Zeesluis IJmuiden: De Grootste Zeesluis Ter Wereld
  • Energiepark Ballumerbocht Op Ameland: Zonnepanelen En Energieopslag by AEC En Wetterskip Fryslân
  • Het Woord Strippen Is Verkozen Tot Eufemisme Van 2021 by Wakker Dier
  • De Eerste Elektrische Mercedes EQV Camper by Mercedes Benz Vans
  • De Elektriche Citroën Berlingo En Citroën SpaceTourer
  • ABN AMRO Sustainable Impact Fund Investeert In INNAX; Energizing The Future
  • Duurzaam Bouwen Is Ook Topsport Op Sportcentrum Papendal by Eneco
  • Merten Gerecycled Schakelmateriaal Gemaakt Van Oceaan Plastic by Schneider Electric
  • Het 24/7 Energy Lab In The Green Village Van De TU Delft
  • De Elektrische PEUGEOT RIFTER En PEUGEOT TRAVELLER En PEUGEOT EXPERT Combi
  • Links

    Milieunet op..