De Vliegwijzer: Een Duurzaam Vliegbeleid In Vijf Concrete Stappen by Anders Reizen En N&M
Geschreven op 2-2-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVVoor internationale bedrijven bepaalt vliegen een groot deel van de CO2-voetafdruk.
In de afgelopen maanden hebben we ervaren dat zaken doen over de grens ook goed op andere manieren kan.
Samen met Natuur & Milieu ontwikkelde Anders Reizen de Vliegwijzer, een concreet stappenplan waarmee organisaties hun reis- en vliegbeleid kunnen verduurzamen.
De Vliegwijzer biedt praktische handvatten en veel praktijkvoorbeelden die laten zien hoe het morgen anders kan.
In de Vliegwijzer wordt een stappenplan beschreven dat werkgevers kunnen doorlopen om tot verantwoord vliegbeleid te komen. Dat betekent het in kaart brengen van de CO2-reductiepotentie, het opstellen van CO2-doelen en indicatoren om voortgang te monitoren, en het vastleggen van de nieuwe reisafspraken in beleid. De Vliegwijzer geeft voorbeelden wat werkgevers kunnen doen om medewerkers bewuster te maken van hun reisgedrag en keuzes. Daaronder valt een CO2-voetafdruk per medewerker, en ook belonen van duurzaam reizen.
Deze vliegwijzer – opgesteld door Natuur & Milieu en Anders Reizen – biedt organisaties concrete handvatten om de CO2-impact van hun internationale zakenreizen te verminderen. De wijzer bevat een stappenplan om het reis- en vliegbeleid te verduurzamen op korte termijn. Diverse concrete maatregelen zijn in kaart gebracht en voorzien van praktijkvoorbeelden uit de coalitie Anders Reizen.
Medewerkers van Arcadis reizen in principe standaard met de trein voor afstanden tot 700km. Bij een reistijd vanaf twee uur mag eersteklas worden gereisd.
Stukton ontwikkelde een reisapp Anders Reizen. Als je een reis wilt maken, geeft de app de mogelijkheden weer met de uitstoot en reistijd erbij. Het maakt de medewerkers bewuster en zorgt ervoor dat ze een afgewogen keuze voor hun reis maken.
PWC hanteert een CO2-schaduwprijs van 100 euro per ton CO2. Met dat geld investeren zij in innovatie, compensatie en reductie.
Zie ook: Anders Reizen Coalitie: Bedrijven Willen in 2030 Helft Minder CO2-Uitstoot Door Zakelijke Reizen – Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM – Belasting op Luchtvaart: Nationale Vliegtaks Ingevoerd Per 1 Januari 2021 Reizigers Blijven Vliegen