Anders Bekeken

De Sendo Liner: Duurzaam Zero-Emission Binnenvaartschip by Sendo Shipping En Concordia

Geschreven op 1-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De vraag kwam vanuit MCS Meppel om een binnenvaartschip te ontwikkelen die meer kan vervoeren op een duurzame manier.

Sendo Shipping en Concordia Damen namen de uitdaging aan om een innovatief, duurzaam en emissieloos binnenvaartschip te maken.

Op 15 februari werd de Sendo Liner gedoopt bij Concordia Damen in Werkendam. Het nieuwe schip kan 8 procent meer containers vervoeren dan andere schepen met dezelfde afmetingen.

Het schip heeft de afmetingen van 110 x 11,45 meter. Binnen deze afmetingen is er één extra containerlengte gecreerd t.o. de traditionele ontwerpen. Er gaan 14 lengtes in het laadruim en dit zal zorgen voor meer vervoerde eenheden per reis. Opgegeven als referentiekader in de achterliggende ontwerpfase zijn: diepgang (3,2 mtr), diepte onder de kiel (1,5 mtr) in combinatie met een vaarsnelheidvan 14 km/h (3,89 m/s).

De door Sendo Shipping en Concordia-Damen ontwikkelde Sendo Liner (110 x 11,45 meter) vaart volledig emissieloos door de havens van Amsterdam en Rotterdam en delen van het Prinses Margrietkanaal.

In plaats van de in het beginstadium van het ontwerp geplande dieseldirecte aandrijving krijgt het dubbelschroefs containerschip elektromotoren, die door één van de twee Volvo Penta generatoren (435 kWe elk) en/of het EST Floattech lithium-ion accupakket (560 kWh) van stroom zullen worden voorzien.

De video geeft een goed beeld van de ontwikkeling en de bouw van de Sendo Liner.

Zie ook: Europese Subidie Voor Elektrische Binnenvaartschepen by Port Liner – De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Het Werkprogramma Maritieme Strategie Voor Een Duurzame Toekomst – Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart by ECIB – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    25 juni 2019 om 12:36 | Permalink

    Sendo Liner Genomineerd Voor Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2019

    De drie genomineerden voor de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2019 zijn bekend. Binnenvaartschip ‘Sendo Liner’ van Concordia Damen Shipbuilding, Sleephopperzuiger ‘DC Orisant’ van Royal IHC en superjacht ‘Bravo Eugenia van Oceanco.

    De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS) heeft ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan in mei 1998 de ‘Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar’ ingesteld om de technische innovaties in de Nederlandse scheepsbouw te promoten. Deze prestigieuze award wordt ieder jaar tijdens het Maritime Award Gala uitgereikt aan een bedrijf of consortium van bedrijven uit de Nederlandse maritieme industrie, die verantwoordelijk is geweest voor de ontwikkeling en realisatie van het door de beoordelingscommissie geselecteerde ‘Schip van het Jaar’.

    Als ‘Schip van het Jaar’ komen alleen schepen in aanmerking: Die van 1 mei tot en met 30 april dit jaar zijn opgeleverd, waarvan de ontwikkeling van het concept, met name betreffende de innovatieve aspecten, en de uitwerking van (tenminste) het functioneel ontwerp zijn uitgevoerd in Nederland die bij voorkeur (uitzonderingen ter discretie van de beoordelingscommissie) gebouwd of afgebouwd zijn, in de brede betekenis van het woord, in Nederland of bij een buitenlandse vestiging van een Nederlands bedrijf

    Schepen uit de volgende categorieën worden in beschouwing genomen : zeevaart, binnenvaart, jachtbouw, visserij en speciale vaartuigen (b.v. baggerschepen, offshore support schepen, sleepboten, vaartuigen voor overheidstaken b.v. marinevaartuigen).

    Een beoordelingscommissie, bestaande uit vooraanstaande functionarissen uit de maritieme bedrijfstak heeft beoordeeld of de voordracht voldoet aan de voorwaarden en heeft een selectie gemaakt op basis van de bovenstaande criteria. Uiteindelijk maakt de commissie vanuit de genomineerde schepen de keuze van het “Schip van het Jaar”. De winnaar wordt tijdens het Maritime Awards Gala op 4 november 2019 bekendgemaakt.

    Het Maritime Awards Gala is hét jaarlijkse evenement waar de innovatieve topprestaties uit de sector gepresenteerd worden aan de captains of industry. Tijdens het gala ontmoet u relaties uit de sector, geniet u van een heerlijk diner en bent u getuige van de uitreiking van vijf prestigieuze Maritime Awards. Jaarlijks zijn ruim 800 maritieme professionals aanwezig om de innovatiekracht van de Nederlandse maritieme sector te vieren.

    De volgende prijzen worden uitgereikt:
    Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award
    Maritime Innovation Award
    Maritime KVNR Shipping Award
    Maritime Designer Award
    Maritime Award: KNVTS Schip van het Jaar

    Het gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritime Awards Gala. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, Koninklijke Marine, Nederland Maritiem Land en het NISS vertegenwoordigd.

    Genomineerden Maritime Innovation Award 2019 bekend.De genomineerden voor de Maritime Innovation Award zijn bekend. In totaal hebben 17 bedrijven een inzending gedaan. Vijf werden uitgenodigd hun inzending toe te lichten voor de jury. Uiteindelijk staken deze drie genomineerden erbovenuit: Conoship, Huisman Equipment BV en Value Maritime. Lees hieronder meer over hun innovaties. Tijdens het Maritime Awards Gala 2019 op 4 november a.s. wordt de winnaar bekend gemaakt!

  2. Erik van Erne zegt:

    5 november 2019 om 17:09 | Permalink

    Sendo Liner, gebouwd door Concordia Damen wint Maritime Award: KNVTS Schip van het Jaar 2019

    Binnenvaartschip Sendo Liner, gebouwd door Concordia Damen, is tot winnaar van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2019 uitgeroepen. De Sendo liner is een binnenvaart containerschip met afmetingen 110 x 11.45 x 3.2 m (LxBxT). Het schip is in eigen beheer ontworpen door Sendo Shipping. Bij het ontwerp van het schip is zowel uitgebreid aandacht besteed aan het nu zo efficiënt, zuinig en schoon mogelijk maken van het schip als aan het toekomstbestendig maken ervan. De Sendo Liner kan over zijn gehele levensduur een koploper zijn op het gebied van emissiearm varen.

    Speciale aandacht werd besteed aan uitgebreide optimalisatie van de scheepsvorm, het ontwikkelen van een diesel-elektrisch voortstuwingsconcept met een accupakket, een ontwerpopzet die het mogelijk maakt om in de toekomst op relatief eenvoudige wijze van energiebron te wisselen en maximalisatie van de ladingcapaciteit.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (661)
  • Agenda (3.188)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (821)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.311)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.411)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.672)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.412)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Jaarbeursdistrict Utrecht: Een Nieuwe Wijk In Utrecht Met De Nieuwe Jaarbeurs Utrecht
  • GIGA Rhino: De Krachtigste Batterij (12 MW) Van Nederland bij Accres In Lelystad by Giga Storage
  • Veerpont Kop van ‘t Land Dordrecht-Werkendam Volledig Elektrisch Vanaf 2022
  • Wave Power Energy: Energie Uit De Kracht Van Golven Op Zee by Sinn Power
  • Grootste Zonnedak Amsterdam Met 1.680 Zonnecollectoren In City Plot by Westpoort Warmte
  • Minister Stientje van Veldhoven Rijdt In Elektrische Audi E-tron Dienstauto
  • Ros Beiaard 2020 In Dendermonde: 600.000 Herbruikbare Bekers Voor Ros Beiaardommegang
  • Zes Nieuwe Waterstoftankstations In Drenthe
  • Gebouw HL 15 Hogeschool Utrecht (HU) Genomineerd Voor BREEAM Award Duurzaamheid
  • Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG): De Energieprestatie-Eisen Nieuwbouw Vanaf 2021
  • Eerste Rondetafel Circulaire Maakindustrie In Gelderland En Overijssel by BOOST En CIRCLES
  • Duurzamer Leven? Doe Eens Wat Meer Vanuit Huis!
  • De Groene Tramhalte In Amsterdam: De Eerste Rainproof Abri Van Nederland
  • De Elektrische Sony Auto: De Sony Vision-S Concept Car
  • Chemiebedrijf Avantium Wil Fabriek Voor Grondstoffen Groene Biobased Plastics (PEF) In Delfzijl
  • De Elektrische Hyundai S-A1: Vliegende Auto, De Elektrische eVTOL Luchttaxi by Hyundai En Uber
  • Afvalintercommunale Limburg net Start Uitleendienst Met 150.000 Herbruikbare Bekers
  • Nieuwjaarsreceptie op Kamiel van Belleplein In Buggenhout Met Herbruikbare Bekers
  • INTELEC95 Energiesymposium 2020: Gevolgen Veranderend Energiesysteem by INTELEC95
  • Plastic Soup: An Atlas of Ocean Pollution
  • Links

    Milieunet op..