Anders Bekeken

De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen

Geschreven op 15-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Artist impressions van eerste elektrische sleepboot 70 ton Damen RSD-E Tug 2513

Damen gaat voor Ports of Auckland een volledig elektrisch aangedreven sleepboot bouwen.

De RSD-E sleepboot 2513 wordt de eerste volledig elektrische sleepboot ter wereld met een trekkracht van 70 ton.

Het schip voltooit de groene energiecyclus in de haven met zijn ongeëvenaarde prestaties op het gebied van duurzaamheid.

Ports of Auckland en de Damen Shipyards Group hebben onlangs een contract getekend voor de levering van het innovatieve nieuw schip. De sleper wordt in 2021 opgeleverd.

Ports of Auckland heeft als doel gesteld om in 2040 emissieloos te zijn. Tony Gibson, CEO van Ports of Auckland: “Om dit doel te bereiken, moesten we een nulemissie-optie voor onze sleepboten vinden. We zijn erg blij met onze bestaande Damen ASD Tug 2411 en we wisten dat Damen hybride sleepboten bouwt, dus Damen was een logische keuze om naar de mogelijkheid te kijken om een ??volledig elektrisch model te ontwikkelen. De bereidheid van Damen om anders te denken en te investeren in het nodige onderzoek en ontwikkeling is cruciaal geweest voor het succes van dit project.”

Damen heeft de gegevens verzameld uit de ASD Tug 2411 van Ports of Auckland en berekend wat de batterijvereisten zouden moeten zijn.

Het laadstation is gebaseerd op technologie in de auto-industrie. Een eenvoudig systeem, het heeft vier kabels op het schip die op het station worden aangesloten. Eenmaal aangesloten, heeft de 1,5 MW lader maar twee uur nodig om de RSD-E Tug 2513 volledig op te laden.

Voor absolute veiligheid heeft de sleepboot ook twee 1000kW generatorsets. Ze bieden genoeg vermogen voor de sleepboot tot een trekkracht van 40 ton in het geval van een storing in het elektrische systeem of als het schip zijn batterijcapaciteit moet overschrijden. Het is geen hybride systeem. Bij normaal gebruik worden de generatoren niet gebruikt. Het schip en het batterijsysteem zijn ontworpen om te voldoen aan de normale operationele behoeften van de haven.

Geweldig dat een Nederlands bedrijf deze sleepboot gaat realiseren. Wel jammer dat dit in Nieuw-Zeeland wordt uitgevoerd en niet in Nederland, in de Rotterdamse haven bijvoorbeeld.

Zie ook: Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of VerbouwenMilieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services –  De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..