Anders Bekeken

De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Elektrische Bussen in Nederland

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 26 januari 2020: Op dit moment is 15% van de Nederlandse bussen elektrisch zegt e-busbouwer Ebusco.

“De Europese Unie heeft strenge doelstellingen vastgesteld om de CO2-uitstoot in de nabije toekomst te verminderen. Nederland is in dit opzicht de meest vooruitstrevende EU-lidstaat.

In 2016 heeft de Nederlandse regering een overeenkomst gesloten met alle OV-bedrijven waarin is vastgelegd dat er vanaf 2025 geen nieuwe dieselbussen meer mogen worden verkocht en dat er vanaf 2030 geen dieselbussen meer mogen rijden.”

Eind 2018 waren er 360 elektrische bussen in het Nederlandse openbaar vervoer, eind 2019 was het aantal al opgelopen tot 770. Dit komt overeen met 15 procent van de totale Nederlandse vloot (5236 bussen). Ebusco vond de gegevens in een – nog niet gepubliceerde – inventarisatie van CROW, de publieke kennisinstelling voor infrastructuur, verkeer en vervoer.

Deze groei is nog lang niet klaar, verwacht Ebusco: “Eind 2020 zullen er bijna 1.400 elektrische bussen zijn”. Het aantal emissieloze bussen (ZE) groeit in Nederland sneller dan waar ook in Europa, aldus het bedrijf uit Deurne. “Voor de periode na 2021 zijn er al bijna duizend ZE-bussen besteld. De omvang van de gehele Nederlandse busvloot is in de loop der jaren stabiel gebleven, op ruim 5.000 bussen.

Groningen en Drenthe zijn veruit de meest geëlektrificeerde provincies op het gebied van openbaar busvervoer. In het noorden van Nederland is 47 procent van de bussen elektrisch. Limburg (37 procent) en Noord-Holland (31 procent) staan op de tweede en derde plaats. Maar in Zeeland en Overijssel is er nog steeds geen enkele elektrische bus. Ook in Brabant gaat het niet zo goed.

De verschillen in de regio’s zijn ontstaan door de manier waarop het Nederlandse openbaar vervoer is georganiseerd. Vervoersbedrijven concurreren met elkaar in aanbestedingen voor concessies om gedurende een lange periode, vaak tien jaar, vervoer in de regio’s te verzorgen. Nederland is hiervoor opgedeeld in 34 regionale concessiegebieden. OV-autoriteiten, meestal de gemeente, doen een aanbesteding en selecteren daaruit het vervoersbedrijf. Zij stellen eisen aan de hoeveelheid, maar ook aan het materieel.

17 oktober 2019: Op dit moment is tien procent van de totale bussenvloot in Nederland emissievrij. Dat is in slechts een paar jaar gebeurd en er wordt tot nog toe dus een indrukwekkend tempo aangehouden.  De teller staat inmiddels op 505 uitstootvrije bussen in Nederland op weg naar een volledig geëlektrificeerd bussenpark in 2030. Dat is best een prestatie.

Twee weken geleden ging in Leiden stilletjes de 500e uitstootvrije bus in Nederland van start in de dienstregeling. We zijn al een eind gekomen sinds in 2015 de bestuurders van alle OV-autoriteiten onderling afspraken dat vanaf 2025 er alleen nog maar bussen schoon aan de uitlaat mogen worden aangeschaft.

In 2030 moet daarbij dus het complete bussenpark in het OV (nu ruim 4.900 voertuigen) schoon zijn aan de uitlaat. Het tempo zit er goed in; in een paar jaar tijd is 10 procent van de totale Nederlandse vloot geëlektrificeerd.

Het komende jaar is de lijst weer volledig anders. Een aantal grote klappers staat op stapel: in Groningen en Drenthe gaan 164 zero-emissiebussen de weg op – bussen die tussendoor snelladen (oppurtunity charging), laden op de stalling (depot charging) en waterstofbussen.

Eind volgend jaar laat Keolis 300 schone bussen instromen in de nieuwe concessie IJssel-Vecht (Flevoland, Gelderland en Overijssel). Rond dezelfde periode krijgt de concessie Amstelland-Meerlanden er ruim 100 elektrische bussen bij, waarmee deze concessie vrijwel geheel uitstootvrij is. Ook komen er het in 2020 waarschijnlijk tientallen ZE-bussen bij in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Haarlem. Kortom: een verdubbeling van de zero-emissiebussenvloot in minder dan een jaar.

20 augustus 2019: Driekwart van alle OV-bussen in Nederland rijdt over zes jaar met een elektrische aandrijving. Dat voorspelt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL.

De OV-sector sprak al jaren geleden af dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen zero emissie moeten rijden en op dit moment geldt dat ongeveer voor een tiende deel van de hele busvloot in Nederland.

In 2030 moeten alle OV-bussen in Nederland uitstootvrij zijn. Er worden op dit moment vooral veel elektrische bussen aangeschaft en tien bussen maken gebruik van waterstof. Dat dit aantal in een relatief beperkte periode zal verzesvoudigen, is volgens het kennis- en innovatiecentrum vooral te danken aan de concessiestructuur in Nederland. De komende jaren zullen weer enkele concessies opnieuw worden aanbesteed en binnen die concessie zal zero emissie de norm worden.

18 december 2018: Het aantal emissieloze bussen in Nederland is in 2018 verdubbeld in vergelijking met een jaar eerder. Sinds december van dit jaar rijden er 350 zero emissie-bussen rond in Nederland en dat was een jaar eerder nog 162.

De grootste vloot rijdt in Amstelland-Meerlanden, waar Connexxion sinds begin dit jaar honderd elektrische bussen in de dienstregeling heeft opgenomen.

Dit blijkt uit een telling van het aantal bussen door CROW-KpVV. Bovendien zijn er enkele tientallen bussen gaan rijden in verschillende regio’s en steden, zoals in Alkmaar, Waterland, Almere, Dordrecht, Gorinchem, Den HaagFriesland,Groningen  en Drenthe. Op dit moment zijn dus alle streekvervoerders gestart met het elektrificeren van hun busvervoer.

Van de drie stadsvervoerders zijn RET en GVB inmiddels ook gestart met het elektrificatieproces. Zie: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach en Elektrische Bussen GVB Amsterdam: 31 Elektrische Bussen – Optie 69 Elektrische Bussen by VDL

CROW heeft hoge verwachtingen voor het komende jaar, omdat de komst van nog eens 350 zero emissie-bussen wordt voorzien. Het overgrote deel daarvan zal gaan rijden in december 2019, omdat dan de nieuwe dienstregeling voor 2020 van start gaat. Meerdere vervoerders zullen op dat moment een flink deel van hun dieselvloot vervangen door duurzamere varianten.

RET schaft daarvoor 55 elektrische bussen aan, EBS zal in Zoetermeer en Delft met 23 duurzame voertuigen gaan rijden, in Limburg worden de huidige elektrische bussen aangevuld met nog eens 64 stuks en Qbuzz zet in de concessie Groningen Drenthe 141 emissieloze bussen in. Maar ook gedurende het jaar zullen overigens bussen instromen, zoals in de concessie Noord-Holland, Haarlem-IJmond, Zaanstad en in Leiden.

12 juli 2018: Anno 2018 begint de elektrische bus steeds meer een vertrouwde verschijning te worden in het Nederlandse straatbeeld. Elektrische stadsbussen rijden inmiddels in Maastricht, Venlo, Eindhoven, Den Bosch, Gorinchem, Dordrecht, Utrecht, Almere, Amersfoort, Haarlem en Groningen.

Daarnaast is er een grote vloot elektrische bussen actief op en rondom Schiphol, en op de voorstadslijnen ten zuiden van Amsterdam.

Ten slotte is het openbaar vervoer op de waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog bijna 100% elektrisch. Een belangrijke leverancier van de elektrische bussen is VDL. Van de Citea Electric rijden er inmiddels zo’n 200 rond in Nederland.

Zie ook: Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch: De 220XPress – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL  – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Region Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Stadsdienst Leiden: 23 Elektrische Volvo Bussen in 2019 by Arriva – Zeven Elektrische BYD Bussen voor AllGo in Almere by Keolis – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen – Qbuzz Wil 22 Waterstofbussen: Op Weg Naar Een 100% Elektrische Qbuzz Busvloot – Acht Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Voor Streekvervoer Regio Waterland by VDL – Zes Elektrische Bussen Van Arriva Rondom Leeuwarden – 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe – Stadsdienst Leiden: 23 Elektrische Volvo 7900 Bussen in 2019 by Arriva – Meer Elektrische Stadsbussen In Maastricht by Arriva – Twee Elektrische Zero-Emission BYD Bussen Voor Amersfoort by Syntus Utrecht – Dordrecht Tweede Stad In Nederland Met Uitsluitend Elektrische Ebusco 2.2 Stadsbussen

Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Winner Busworld Awards 2017 ECOLOGY LABEL: VDL Citea SLF-120 Electric –

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 augustus 2018 om 18:06 | Permalink

    Milieuprestatie OV-Bussen 2018: OV-Wagenparken In Tien Jaar Fors Vergroend by CROW

    Door de snelle instroom van zero emissie-bussen en een afname van Euro III, IV en V-bussen, zijn de wagenparken van vervoerders in de laatste tien jaar veel duurzamer geworden. Dat blijkt uit de poster ‘Milieuprestatie OV-Bussen 2018’ van CROW.

    De belangrijkste verduurzaming vindt in 2018 plaats in de nieuwe concessies Busvervoer Almere, Amstelland-Meerlanden en Haarlem/IJmond. Vooral Amstelland-Meerlanden staat met 100 elektrische bussen en 159 Euro VI-bussen in de belangstelling, ook internationaal.

    Landelijk stijgt het aantal elektrische bussen naar bijna 300 (5,7% van de ov-vloot). De rol van Euro III, IV en V in het bussenpark raakt geleidelijk uitgespeeld en bedraagt samen nog maar 10% van het wagenpark. Vijf jaar geleden bedroeg hun aandeel nog 98,5%.

    Al sinds 2013 is het vervoer op Schiermonnikoog het meest milieuvriendelijk. Hier rijden sinds jaren louter elektrische bussen. De Waddeneilanden scoren allemaal een 10, omdat hier louter elektrische bussen rijden. Verder doen de concessie Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond het goed, net als Arnhem-Nijmegen.

    Overigens krijgen de meeste bussen nu nog een onvoldoende. Een EEV-bus op groengas krijgt een 6,5, terwijl een elektrische bus op grijze stroom een 9,0 krijgt. Alleen een elektrische bus op groene stroom krijgt een 10,0. In het Bestuursakkoord Zero emissie busvervoer is afgesproken dat alle bussen emissievrij zijn in 2030. Dan moet de milieuwaarde dus overal 10 zijn. CROW denkt op basis van prognoses dat dit ook mogelijk is.

    CROW kijkt niet alleen naar de duurzaamheid van de bussen, maar ook naar de ontwikkeling van de wagenparken. Het totale aantal bussen is in Nederland gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In het voorjaar van 2018 reden er in totaal 5147 bussen door Nederland en dat zijn er 134 meer dan een jaar eerder. In West- en Oost-Brabant is het aantal bussen het hoogste gestegen door het gebruik van meer verschillende voertuigen door een van de onderaannemers.

    Bovendien zijn er extra voertuigen ingezet in de concessies Groningen-Drenthe, Haarlem-IJmond en in het stadsvervoer in Amsterdam. Deels gaat het hier om elektrische bussen, die in Nederland in rap tempo aan het instromen zijn. In 2017 was 2,8 procent van het totale wagenpark uit elektrische bussen en dat is in een jaar gestegen naar 5,7 procent.

  2. Erik van Erne zegt:

    8 november 2018 om 18:55 | Permalink

    Total Cost of Ownership-Model voor Zero Emissie Bussen by CROW

    Denken in termen van Total Cost of Ownership (TCO) heeft een belangrijke meerwaarde bij het vormgeven van de transitie naar volledig zero emissie bussen, in pilots, bij bestaande concessies waarin (geleidelijk) zero-emissie materieel instroomt en bij de voorbereiding van nieuwe concessies. Het helpt bij het maken van rationele keuzes en het creëren van een dialoog tussen alle stakeholders in de ov-keten en de energieketen.

    Het TCO-model Zero Emissie Bussen (TCO ZEB) is het meest geavanceerde en meest integrale in zijn soort. Het berekent alle kosten van bussen, laadinfrastructuur en exploitatie en de maatschappelijke baten en geeft die op inzichtelijke wijze weer. Het model wordt actueel gehouden en ondersteunt zo op een neutrale manier de kennisdeling die essentieel is voor de versnelling van de transitie.

  3. Erik van Erne zegt:

    29 januari 2020 om 12:00 | Permalink

    In 2028 Moeten Alle Bussen In De Provincie Utrecht Rijden Zonder Uitstoot

    De provincie Utrecht wil dat al het openbaar vervoer in de regio in 2028 rijdt zonder uitstoot van uitlaatgassen. De 500 dieselbussen vervangen voor elektrische bussen is echter een hele klus. Daarom doet de provincie samen met de Hogeschool Utrecht mee aan het Europees project eBussed.

    Er zijn nog een aantal jaar te gaan maar dan moet de uitstoot van dieselbussen verleden tijd zijn. De provincie staat daarmee voor een uitdaging en gaat samen met de Hogeschool Utrecht meewerken aan het Europese project eBussed.

    In het project eBussed bundelen zes Europese regio’s kennis. Zij willen de beste voorbeelden uit de praktijk verzamelen om zo makkelijker over te schakelen naar milieuvriendelijk openbaar vervoer. De Universiteit van Turku in Finland heeft de leiding bij het project. Andere partijen zijn onder andere Hamburg en het Italiaanse Livorno. Elke Europese regio levert in 2022 een actieplan in. Daarin staan de belangrijkste bevindingen en leerpunten rondom de overgang naar elektrisch openbaar vervoer.

    In totaal rijden er nu al 17 elektrische bussen in de regio Utrecht. Vanaf begin 2020 komen daar nog eens 60 nieuwe elektrische bussen bij. Vervoerder U-OV zet 55 nieuwe elektrische bussen in voor het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht en Syntus Utrecht zet 5 nieuwe bussen in voor de stad en regio Amersfoort.

  4. Erik van Erne zegt:

    16 februari 2020 om 13:42 | Permalink

    Aantal Elektrische Bussen Groeit Explosief In West-Europa

    Het aantal elektrische bussen in West-Europa groeit explosief. In het afgelopen jaar werden meer E-bussen geregistreerd dan in de jaren 2012 tot en met 2018 in totaal. Dat blijkt uit een onderzoek van Chatrou CME Solutions.

    Bijna twaalf procent van de in 2019 geregistreerde (stads)bussen is elektrisch aangedreven. Het jaar daarvoor bedroeg het aantal slechts 548. Dat betekent dat het aantal registraties binnen een jaar verdrievoudigd is. Op een totale markt van 14.392 stadsbussen komt dit overeen met een aantal van 1.687 E-bussen.

    Maar het was niet alleen het segment van de E-bussen dat in 2019 groeide. Ook het aantal met alternatieve aandrijfsystemen nam flink toe. E-bussen, hybride bussen, aandrijvingen op basis van CNG (gecomprimeerd aardgas) en brandstofcel-stadsbussen hebben nu samen een marktvolume van 39 procent. In het voorgaande jaar was dat 28 procent.

    Eind 2019 is de Nederlandse fabrikant VDL marktleider met in totaal 386 geregistreerde E-bussen. Het marktaandeel is 22,5 procent. Alleen al op de binnenlandse markt, de belangrijkste markt van Europa, werden 232 voertuigen geregistreerd. Tussen 2012 en 2019 zijn in Nederland in totaal 726 E-bussen op de weg gekomen.

    Op de tweede plaats komt de Chinese fabrikant BYD, die in 2019 236 E-bussen registreerde. BYD heeft in samenwerking met de Schotse busfabrikant Alexander Dennis Limited (ADL nog eens 79 E-bussen voor de Britse markt geproduceerd. Op de derde plaats staat de Poolse fabrikant Solaris met in totaal 145 registraties. Op de vierde plaats staat de Zweedse fabrikant Volvo met 135 registraties.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..