Anders Bekeken

De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Elektrische Bussen in Nederland

Geschreven op 12-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

17 oktober 2019: Op dit moment is tien procent van de totale bussenvloot in Nederland emissievrij.

Dat is in slechts een paar jaar gebeurd en er wordt tot nog toe dus een indrukwekkend tempo aangehouden. 

De teller staat inmiddels op 505 uitstootvrije bussen in Nederland op weg naar een volledig geëlektrificeerd bussenpark in 2030. Dat is best een prestatie.

Twee weken geleden ging in Leiden stilletjes de 500e uitstootvrije bus in Nederland van start in de dienstregeling. We zijn al een eind gekomen sinds in 2015 de bestuurders van alle OV-autoriteiten onderling afspraken dat vanaf 2025 er alleen nog maar bussen schoon aan de uitlaat mogen worden aangeschaft.

In 2030 moet daarbij dus het complete bussenpark in het OV (nu ruim 4.900 voertuigen) schoon zijn aan de uitlaat. Het tempo zit er goed in; in een paar jaar tijd is 10 procent van de totale Nederlandse vloot geëlektrificeerd.

Het komende jaar is de lijst weer volledig anders. Een aantal grote klappers staat op stapel: in Groningen en Drenthe gaan 164 zero-emissiebussen de weg op – bussen die tussendoor snelladen (oppurtunity charging), laden op de stalling (depot charging) en waterstofbussen.

Eind volgend jaar laat Keolis 300 schone bussen instromen in de nieuwe concessie IJssel-Vecht (Flevoland, Gelderland en Overijssel). Rond dezelfde periode krijgt de concessie Amstelland-Meerlanden er ruim 100 elektrische bussen bij, waarmee deze concessie vrijwel geheel uitstootvrij is. Ook komen er het in 2020 waarschijnlijk tientallen ZE-bussen bij in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Haarlem. Kortom: een verdubbeling van de zero-emissiebussenvloot in minder dan een jaar.

20 augustus 2019: Driekwart van alle OV-bussen in Nederland rijdt over zes jaar met een elektrische aandrijving. Dat voorspelt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL.

De OV-sector sprak al jaren geleden af dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen zero emissie moeten rijden en op dit moment geldt dat ongeveer voor een tiende deel van de hele busvloot in Nederland.

In 2030 moeten alle OV-bussen in Nederland uitstootvrij zijn. Er worden op dit moment vooral veel elektrische bussen aangeschaft en tien bussen maken gebruik van waterstof. Dat dit aantal in een relatief beperkte periode zal verzesvoudigen, is volgens het kennis- en innovatiecentrum vooral te danken aan de concessiestructuur in Nederland. De komende jaren zullen weer enkele concessies opnieuw worden aanbesteed en binnen die concessie zal zero emissie de norm worden.

18 december 2018: Het aantal emissieloze bussen in Nederland is in 2018 verdubbeld in vergelijking met een jaar eerder. Sinds december van dit jaar rijden er 350 zero emissie-bussen rond in Nederland en dat was een jaar eerder nog 162.

De grootste vloot rijdt in Amstelland-Meerlanden, waar Connexxion sinds begin dit jaar honderd elektrische bussen in de dienstregeling heeft opgenomen.

Dit blijkt uit een telling van het aantal bussen door CROW-KpVV. Bovendien zijn er enkele tientallen bussen gaan rijden in verschillende regio’s en steden, zoals in Alkmaar, Waterland, Almere, Dordrecht, Gorinchem, Den HaagFriesland,Groningen  en Drenthe. Op dit moment zijn dus alle streekvervoerders gestart met het elektrificeren van hun busvervoer.

Van de drie stadsvervoerders zijn RET en GVB inmiddels ook gestart met het elektrificatieproces. Zie: 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach en Elektrische Bussen GVB Amsterdam: 31 Elektrische Bussen – Optie 69 Elektrische Bussen by VDL

CROW heeft hoge verwachtingen voor het komende jaar, omdat de komst van nog eens 350 zero emissie-bussen wordt voorzien. Het overgrote deel daarvan zal gaan rijden in december 2019, omdat dan de nieuwe dienstregeling voor 2020 van start gaat. Meerdere vervoerders zullen op dat moment een flink deel van hun dieselvloot vervangen door duurzamere varianten.

RET schaft daarvoor 55 elektrische bussen aan, EBS zal in Zoetermeer en Delft met 23 duurzame voertuigen gaan rijden, in Limburg worden de huidige elektrische bussen aangevuld met nog eens 64 stuks en Qbuzz zet in de concessie Groningen Drenthe 141 emissieloze bussen in. Maar ook gedurende het jaar zullen overigens bussen instromen, zoals in de concessie Noord-Holland, Haarlem-IJmond, Zaanstad en in Leiden.

12 juli 2018: Anno 2018 begint de elektrische bus steeds meer een vertrouwde verschijning te worden in het Nederlandse straatbeeld. Elektrische stadsbussen rijden inmiddels in Maastricht, Venlo, Eindhoven, Den Bosch, Gorinchem, Dordrecht, Utrecht, Almere, Amersfoort, Haarlem en Groningen.

Daarnaast is er een grote vloot elektrische bussen actief op en rondom Schiphol, en op de voorstadslijnen ten zuiden van Amsterdam.

Ten slotte is het openbaar vervoer op de waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog bijna 100% elektrisch. Een belangrijke leverancier van de elektrische bussen is VDL. Van de Citea Electric rijden er inmiddels zo’n 200 rond in Nederland.

Zie ook: Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch: De 220XPress – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL  – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Region Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Stadsdienst Leiden: 23 Elektrische Volvo Bussen in 2019 by Arriva – Zeven Elektrische BYD Bussen voor AllGo in Almere by Keolis – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen – Qbuzz Wil 22 Waterstofbussen: Op Weg Naar Een 100% Elektrische Qbuzz Busvloot – Acht Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA-181 Bussen Voor Streekvervoer Regio Waterland by VDL – Zes Elektrische Bussen Van Arriva Rondom Leeuwarden – 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe – Stadsdienst Leiden: 23 Elektrische Volvo 7900 Bussen in 2019 by Arriva – Meer Elektrische Stadsbussen In Maastricht by Arriva – Twee Elektrische Zero-Emission BYD Bussen Voor Amersfoort by Syntus Utrecht – Dordrecht Tweede Stad In Nederland Met Uitsluitend Elektrische Ebusco 2.2 Stadsbussen

Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Winner Busworld Awards 2017 ECOLOGY LABEL: VDL Citea SLF-120 Electric –

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 augustus 2018 om 18:06 | Permalink

    Milieuprestatie OV-Bussen 2018: OV-Wagenparken In Tien Jaar Fors Vergroend by CROW

    Door de snelle instroom van zero emissie-bussen en een afname van Euro III, IV en V-bussen, zijn de wagenparken van vervoerders in de laatste tien jaar veel duurzamer geworden. Dat blijkt uit de poster ‘Milieuprestatie OV-Bussen 2018’ van CROW.

    De belangrijkste verduurzaming vindt in 2018 plaats in de nieuwe concessies Busvervoer Almere, Amstelland-Meerlanden en Haarlem/IJmond. Vooral Amstelland-Meerlanden staat met 100 elektrische bussen en 159 Euro VI-bussen in de belangstelling, ook internationaal.

    Landelijk stijgt het aantal elektrische bussen naar bijna 300 (5,7% van de ov-vloot). De rol van Euro III, IV en V in het bussenpark raakt geleidelijk uitgespeeld en bedraagt samen nog maar 10% van het wagenpark. Vijf jaar geleden bedroeg hun aandeel nog 98,5%.

    Al sinds 2013 is het vervoer op Schiermonnikoog het meest milieuvriendelijk. Hier rijden sinds jaren louter elektrische bussen. De Waddeneilanden scoren allemaal een 10, omdat hier louter elektrische bussen rijden. Verder doen de concessie Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond het goed, net als Arnhem-Nijmegen.

    Overigens krijgen de meeste bussen nu nog een onvoldoende. Een EEV-bus op groengas krijgt een 6,5, terwijl een elektrische bus op grijze stroom een 9,0 krijgt. Alleen een elektrische bus op groene stroom krijgt een 10,0. In het Bestuursakkoord Zero emissie busvervoer is afgesproken dat alle bussen emissievrij zijn in 2030. Dan moet de milieuwaarde dus overal 10 zijn. CROW denkt op basis van prognoses dat dit ook mogelijk is.

    CROW kijkt niet alleen naar de duurzaamheid van de bussen, maar ook naar de ontwikkeling van de wagenparken. Het totale aantal bussen is in Nederland gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In het voorjaar van 2018 reden er in totaal 5147 bussen door Nederland en dat zijn er 134 meer dan een jaar eerder. In West- en Oost-Brabant is het aantal bussen het hoogste gestegen door het gebruik van meer verschillende voertuigen door een van de onderaannemers.

    Bovendien zijn er extra voertuigen ingezet in de concessies Groningen-Drenthe, Haarlem-IJmond en in het stadsvervoer in Amsterdam. Deels gaat het hier om elektrische bussen, die in Nederland in rap tempo aan het instromen zijn. In 2017 was 2,8 procent van het totale wagenpark uit elektrische bussen en dat is in een jaar gestegen naar 5,7 procent.

  2. Erik van Erne zegt:

    8 november 2018 om 18:55 | Permalink

    Total Cost of Ownership-Model voor Zero Emissie Bussen by CROW

    Denken in termen van Total Cost of Ownership (TCO) heeft een belangrijke meerwaarde bij het vormgeven van de transitie naar volledig zero emissie bussen, in pilots, bij bestaande concessies waarin (geleidelijk) zero-emissie materieel instroomt en bij de voorbereiding van nieuwe concessies. Het helpt bij het maken van rationele keuzes en het creëren van een dialoog tussen alle stakeholders in de ov-keten en de energieketen.

    Het TCO-model Zero Emissie Bussen (TCO ZEB) is het meest geavanceerde en meest integrale in zijn soort. Het berekent alle kosten van bussen, laadinfrastructuur en exploitatie en de maatschappelijke baten en geeft die op inzichtelijke wijze weer. Het model wordt actueel gehouden en ondersteunt zo op een neutrale manier de kennisdeling die essentieel is voor de versnelling van de transitie.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..