De Moreelsebrug (Rabobrug): Fiets- en Voetgangersbrug Tussen Croeselaan en Moreelse Park
Geschreven op 22-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Moreelsebrug in Utrecht wordt een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De brug is een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes.
De totale lengte wordt circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark.
De breedte is zo’n 10 meter. Kenmerkend voor de brug is de rij IJzerbomen (Parotia persica - Perzisch ijzerhout). De ijzerboom is een sterke boomsoort, die goed kan groeien in wind en extreme weersomstandigheden. De ijzerboom heeft een stevig blad, dat goed bestand is tegen droogte. Naast een sterke stabiele boom, heeft de boom een mooie herfstkleur en een decoratieve stam. De brug wordt aangelegd als nieuwe ‘interwijkverbinding’, vooralsnog zonder trappen naar de perrons. In de toekomst kunnen de trappen alsnog worden aangebracht. Bij het ontwerp van cepezed is hiermee rekening gehouden.
In een vol gebied als het Stationsgebied is bouwen over het spoor ingewikkeld, het is passen en meten en er moet met vele factoren en aangrenzende projecten rekening worden gehouden. De aanlanding van de brug is er één van. Aan de oostkant komt de brug uit bij het drukke Moreelsepark. Aan de westkant moet rekening gehouden worden met de toekomstige ontwikkelingen op en rond het terrein van de Knoopkazerne.
Om de doorstroming van treinen op en rond Utrecht Centraal te verbeteren wordt een aantal perrons verlegd. Deze operatie gaat in de toekomst zorgen voor minder wissels op en rondom Utrecht Centraal. De steunpunten van de brug worden zodanig geplaatst dat ze goed op de toekomstige verlegde perrons komen te liggen.
Tot juni 2015 had de brug de projectnaam Rabobrug. Voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van de Rabobank Nederland, moest de bank een exploitatiebijdrage aan de Gemeente Utrecht betalen. Een deel van dat bedrag wordt besteed aan de bouw van de nieuwe Moreelsebrug. Deze naam is de winnende naam van de prijsvraag voor het bedenken van een nieuwe naam.
Zie ook: De Dafne Schippersbrug: Fietsbrug over het Amsterdam Rijn Kanaal Tussen Leidse Rijn en Oog in Al
Het Utrechtse Stadkantoor van de Gemeente Utrecht: Licht en Duurzaam met Een Groen Dak - De Duurzame MicroCity Het Platform in Utrecht Gaat voor BREEAM Outstanding - Weg tot de Wetenschap Onderzoeksgebouw voor RIVM en CBG met BREEAM Outstanding Certificaat – Koningsberggebouw: Duurzaam Onderwijscentrum Biomedische Wetenschappen Universiteit Utrecht – Nieuwbouw Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht by LIAG – Herman Wijffels over Utrecht 2040: Provincie Utrecht als Pilotgebied voor Duurzame Ontwikkeling – Creative Valley Utrecht: The Way We Work Today Manifest voor de Werkomgeving als Eco Systeem