De Mobiliteit Bij Vakanties Naar Het Buitenland: De Relatie Met Duurzaamheid by KiM
Geschreven op 21-8-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vakantie, Vervoer en OVVeel inwoners van Nederland gaan op vakantie naar het buitenland.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) geeft in de brochure De mobiliteit bij vakanties naar het buitenland inzicht in hoeveel mensen dit doen, waar ze naar toe gaan en welk vervoermiddel ze gebruiken.
Ook beschrijft het KiM de kenmerken van de mensen die deze keuzes maken, de relatie met dagelijkse mobiliteit en de relatie met duurzaamheid.
Deze brochure beschrijft de situatie in 2018 en 2019, dus voorafgaand aan de coronacrisis. De brochure geeft daarmee een beeld van een type mobiliteit, vakantiemobiliteit naar het buitenland, dat er op dit moment vrijwel niet is. Het KiM gaat in de brochure niet in op de gevolgen van de coronacrisis voor de vakantiemobiliteit op de lange termijn.
Een samenvatting van de bevindingen: In 2018 ging 65% van de inwoners van Nederland minimaal 1 keer op vakantie naar het buitenland, 35% deed dit niet. De mensen die op vakantie naar het buitenland gaan, zijn over het algemeen hoger opgeleid, hebben een hoger huishoudinkomen en zijn jonger dan de mensen die niet op vakantie naar het buitenland gaan. 86% van alle vakanties naar het buitenland heeft een bestemming binnen Europa.
Voor de meeste vakanties naar het buitenland wordt de auto (47%) of het vliegtuig (43%) gekozen. Zowel de trein (3%) als de bus (3%) worden minder vaak gebruikt. De meeste afstand voor vakanties naar het buitenland wordt afgelegd met het vliegtuig (circa driekwart van de afstand). Dat komt doordat met het vliegtuig gemiddeld langere afstanden worden afgelegd dan met andere vervoermiddelen. Reizigers verklaren hun keuze voor een bepaald vervoermiddel voornamelijk doordat dit hen de gemakkelijkste manier biedt om op de bestemming te komen. Specifiek voor het vliegtuig noemen ze verder de korte reistijd, voor de auto de vrijheid en voor de trein het comfort. Voor de bus geven ze als voornaamste reden dat deze het goedkoopst is.
Het type bestemming bepaalt de vervoermiddelkeuze. Bij stedelijke bestemmingen kiezen vakantiegangers vaak voor het vliegtuig, terwijl bij landelijke bestemmingen de auto het populairste vervoermiddel is.
We identificeren 6 typen vakantiegangers:’Nederland is prachtig’ (20%), ‘Naar het buitenland met de auto’ (30%), ‘Naar het buitenland met het vliegtuig’ (20%), ‘Afwisseling en variatie’ (20%), ‘Frequente vliegtuigfans’ (8%) en ‘Frequente autofans’ (3%).
Het eerste type vakantieganger gaat vrijwel niet naar het buitenland op vakantie (’Nederland is prachtig’). De volgende 3 typen vakantiegangers gaan circa 1,7 keer per jaar naar het buitenland op vakantie; zij verschillen vooral in de vervoermiddelkeuze. Ze reizen voornamelijk met de auto (‘Naar het buitenland met de auto’), het vliegtuig (‘Naar het buitenland met het vliegtuig’) of variëren het vervoermiddel (‘Afwisseling en variatie’). De laatste 2 typen vakantiegangers kenmerken zich door een zeer hoge frequentie van vakanties naar het buitenland (meer dan 4 keer per jaar), waarbij een deel vooral het vliegtuig gebruikt (Frequente vliegtuigfans’) en een ander deel voornamelijk de auto (‘Frequente autofans’).
Er is een sterke relatie tussen het vervoermiddel dat mensen in het dagelijks leven gebruiken en de vervoermiddelkeuze voor vakanties naar het buitenland.
Mensen die in het dagelijks leven vaak de auto gebruiken, gaan relatief vaak met de auto op vakantie naar het buitenland en juist minder vaak met de bus of de trein. Mensen die in het dagelijks leven daarentegen veel fietsen of het openbaar vervoer gebruiken, gebruiken voor hun buitenlandse vakantie relatief vaak de trein, de bus of het vliegtuig.
Ondanks dat ruim 40% van de mensen aangeeft milieubewust te zijn, is dit niet terug te zien in een aanpassing van het reisgedrag voor buitenlandse vakanties.
Meer KiM publicaties:
Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM
Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM
Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM
Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM
De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM
Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM
Belasting op Vliegen: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen
Wie Zijn De Meest Kansrijke Potentiële Gebruikers Van Mobility-as-a-Service (MaaS) by KiM
Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
Bevolkingsdaling En Effecten Op Bereikbaarheid En Mobiliteit Van Inwoners In Nederland? by KiM
Trends En Hun Invloed Op Zeehavens: Lopende En Komende Ontwikkelingen by Kim
De Bus Over De Grens: Grensoverschrijdende Busverbindingen In Nederland by KiM
Wmo-Vervoer En Valys Houden Mensen Met En Mobiliteitsbeperking Mobiel by KiM
Slapend Onderweg: Het Potentieel Van De Internationale Nachttrein Van En Naar Nederland by KiM
Gezonde Mensen Met Een Gezonde BMI (Body Mass Index) Fietsen En Lopen Vaker by KiM
Fietsfeiten: Feiten En Cijfers Over Gebruik Van De Fiets En De E-Fiets In Nederland by KiM
Loopfeiten: Nederlanders Steeds Vaker En Verder Te Voet Onderweg by KiM
Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
Blik Op De File: Slechts Klein Deel Nederlanders Staat Regelmatig In De File by KiM
Het Kleine Drogeladingschip: Kleine Drogeladingvloot En Vervoersprestatie Steeds Kleiner by KiM
De Invloed Van Het Weer Op De Personenmobiliteit by KiM
Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
Nieuwe Inzichten Mobiliteit En De Coronacrisis: Nederlanders Gaan Gedrag Aanpassen by KiM
Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim
Toets Economische Effecten PlanMER Luchtvaartnota 2019 by KiM
Openbaar Vervoer En De Coronacrisis: Blijvend Effect Op Openbaar Vervoer Gebruik by KiM
Kenmerken Veelbelovende Ketens: Inzichten Voor Stimuleren Ketenmobiliteit in Nederland by KiM
Met De Stroom Mee: Het Stimuleren Van Elektrisch Rijden In Nederland En EV-Feiten by KiM
Monitoring Vrachtwagenheffing: Een Breed Perspectief Op Effecten by KiM
De Impact Van Digitalisering Op de Toegang Tot Vervoersdiensten: Een Literatuurreview by KiM
Verkenning Maatschappelijk Belang Van De Nederlandse Zeehavens by KiM
Verwachting Goederenvervoervolume 2020-2021 Met De Mogelijke Gevolgen Coronacrisis by KiM
Beoordeling Internationale Benchmark Spoor 2019 by KiM
Kostenkengetallen Voor Het Goederenvervoer 2016-2018 by KiM