De Kia Mohave FCEV: Elektrische Kia Met Waterstof Brandstofcel En 800 km Actieradius
Geschreven op 17-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVMooi hoor. Kia gaat de komende vijf jaar fors inzetten op energiezuinige auto’s en wil zelfs leidend worden in groene mobiliteit, zoals ze het zelf noemen.
Klinkt mooi, maar doet bij mij altijd alle alarmbellen afgaan. Is dit greenwashing of gaat Kia echt iets doen aan duurzame mobiliteit, zoals ik het zou noemen?
Het klinkt allemaal mooi in het persbericht. Kia wil brandstofverbruik tot 2020 met 25% verbeteren. Een roadmap voor auto’s met laag emissieniveau omvat schone verbrandingsmotoren en hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen. Bovendien wordt 70% van de huidige motoren vervangen door efficiëntere exemplaren. En het mooiste bewaren we voor het laatst: binnen vijf jaar kunnen we de eerste elektrische Kia’s verwachten met een accupakket of met een waterstof brandstofcel.
Als onderdeel van het vijfjarenplan mikt Kia voor 2020 op de lancering van een massa-geproduceerd voertuig, dat met een brandstofcel op waterstof rijdt. De research die Kia uitvoert naar de productie van een brandstofcel dateert al uit 1998, wat eerder geresulteerd heeft in de creatie van de Kia Borrego (Mohave) FCEV. De Kia Mohave (Boreggo) FCEV wordt reeds in beperkte oplage geproduceerd en is in staat om met één volle tank 690 km te rijden.
Kia werkt nu met 300 bedrijven samen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie FCEV-technologie (Fuel Cell Electric Vehicle). De productie van de nieuwe Kia FCEV wordt geschat op ongeveer 1.000 auto’s per jaar, een cijfer dat waarschijnlijk toeneemt wanneer de vraag naar brandstofcelauto’s groeit. De Kia FCEV zal een brandstofopslag kennen die qua omvang overeenkomt met een 2.0-liter verbrandingsmotor. De ontwikkelingsteams zijn ervan overtuigd dat de bestuurder profiteert van de enorme duurzaamheid en het grote vermogen dat de nieuwe toekomstige geavanceerde aandrijflijn levert. Ingenieurs van Kia willen de brandstofcel van de volgende generatie van het merk 5% efficiënter maken en 10% meer actieradius geven, ondanks het feit dat de unit ongeveer 15% lichter is en 15% minder volume heeft in vergelijking met de huidige serie brandstofcellen. Het resultaat is een verwachte actieradius van meer dan 800 kilometer op één tank en een topsnelheid van ongeveer 170 km/u.
Nou dat was het dan. Over vijf jaar, als het niet langer gaat duren, gaat Kia ongeveer 1000 elektrische auto’s met een waterstof brandstofcel per jaar produceren. Geweldig toch? Zal vast een enorme bijdrage leveren aan het terugdringen van de wereldwijde CO2-uitstoot! Overigens heeft Kia het in het persbericht helemaal niet over de Kia Soul EV, de elektrische Kia, die nu al te koop is.
Zie ook: De Kia e-Soul EV: De Eerste 100% Elektrische Auto by Kia – De Kia e-Niro EV 6: De Tweede 100% Elektrische Auto by Kia – De Elektrische Kia Ray met Solar Roof by Kia – De Kia FCEV: De Elektrische Kia met een Waterstof Brandstofcel en een Actieradius van 800 km – Kia POP: Full Electric Concept City Car with OLED Panels by Kia – De Kia e-Niro EV 9 SUV: De Derde 100% Elektrische Auto by Kia
Erik van Erne zegt:
21 juli 2017 om 14:21 | Permalink
Hyundai-Kia Electric Car Pproduction Up to 50,000 Cars in 2018
Hyundai and Kia will aggressively increase production of electric cars next year. The production increase comes amid the combined automaker’s goal to become the second largest maker of green vehicles (hybrids, plug-in hybrids, and electric cars) by 2020.
Erik van Erne zegt:
7 januari 2021 om 16:20 | Permalink
New Kia Logo Unveiling Show: Livestream Highlight by Kia