De Hyundai ix35 Tucson Fuel Cell EV (FCEV): Elektrische Waterstofauto by Hyundai
Geschreven op 5-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVEen veelgehoorde ergernis bij bestuurders van een elektrische auto: je kunt er maar een korte afstand mee afleggen, vaak niet meer dan 150 km.
Die beperking heeft de Hyundai ix35 Fuel Cell niet. Integendeel, de actieradius bedraagt maar liefst 600 km, terwijl ook deze auto wordt aangedreven door een elektromotor.
Deze vierde generatie brandstofcelauto legt met een volle tank waterstof ongeveer 600 km af. Het tanken van waterstof gaat verbazingwekkend snel: in slechts 3 minuten vol. De Hyundai ix35 Fuel Cell stoot geen schadelijk stoffen uit. Uit de uitlaat komt alleen water.
Zie ook: De Elektrische Hyundai KONA SUV op de Autosalon van Genève -De Hyundai IONIQ in Drie Elektrische Varianten: Volledig Elektrisch – Plug-In Hybride en Hybride - De full-electric Hyundai i10 EV - De 100% elektrische Hyundai Getz EV: Blade Electron - Detroit Auto Show 2010: Hyundai Blue-Will en de Honda CR-Z - De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto - De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell: 700 kilometer op één tank waterstof - Eerste Waterstof Energiecentrale staat in Delfzijl - Dé Nationale Waterstof Coalitie DutchHy - De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin - The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan - FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
Erik van Erne zegt:
21 juli 2017 om 14:22 | Permalink
Hyundai-Kia Electric Car Production Up to 50,000 Cars in 2018
Hyundai and Kia will aggressively increase production of electric cars next year. The production increase comes amid the combined automaker’s goal to become the second largest maker of green vehicles (hybrids, plug-in hybrids, and electric cars) by 2020.
Erik van Erne zegt:
4 januari 2018 om 13:58 | Permalink
Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO
Hyundai toont op de Consumers Electronics Show (CES 2018, 9-12 januari in Las Vegas) de nieuwe generatie waterstof aangedreven Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV): de Hyundai NEXO met een actieradius van 800 kilometer.
Hyundai lanceerde in 2013 als eerste autofabrikant ter wereld de Hyundai ix35 FCEV. Dit is een elektrische auto met een brandstofcel die rijdt op waterstof.
Deze volledig emissievrije innovatieve Hyundai heeft nu een opvolger die 20% lichter, 10% efficiënter en 30% krachtiger is dan de huidige Hyundai ix35 FCEV. Ook wordt deze nieuwe waterstofauto uitgerust met de laatste generatie van het spraakmakende Advanced Driver Assistance System (ADAS) waarmee autonome rijfuncties verder worden vergroot.
Tijdens de CES 2018 geeft Hyundai de nieuwe waterstofauto niet alleen een naam, de Hyundai NEXO, maar zal het ook diverse andere spraakmakende technologieën presenteren. Zoals de Intelligent Personal Cockpit, een cockpit die is voorzien van diverse sensoren die reageren op stem en handsignalen. Hierdoor wordt het bedienen van deze waterstofauto nog gemakkelijker.
Hyundai heeft zich tot doel gesteld om het groenste automerk van de wereld te zijn in 2021. Om dit doel te kunnen realiseren heeft de autofabrikant aangekondigd om vóór 2020 14 nieuwe eco-vriendelijke voertuigen te introduceren. Het gaat hierbij om vijf hybridemodellen, vier plug-in-hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en deze nieuwe auto met een brandstofcel. Ook de Hyundai IONIQ Electric, Hybrid en Plug-in Hybrid én de reeds aangekondigde KONA Electric (die na de zomer 2018 in Nederland arriveert) maken deel uit van dit duurzame modellenoffensief.
De Hyundai NEXO, opvolger van de Hyundai ix35 FCEV, is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen op een volle accu. Talloze andere geavanceerde technologieën van de laatste generatie van het Advanced Driver Assistance System (ADAS) zorgen ervoor dat autonome rijfuncties van de Hyundai NEXO verder vergroot. Zo kan de Hyundai NEXO uitgerust worden met onder meer Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Blind-spot View Monitor (BVM).
Bijzonder is ook dat de Hyundai NEXO extreme temperaturen aankan. Tests hebben bewezen dat het voertuig in staat is te starten na te zijn blootgesteld aan temperaturen van -29 graden Celsius. De NEXO beschikt over een koudestartmogelijkheid binnen 30 seconden, wat een toonaangevende prestatie is en het brandstofcelsysteem sneller opwarmt voor maximale prestaties. De Hyundai NEXO heeft ook uitstekende koelprestaties op hoger gelegen plekken bij temperaturen van meer dan 49 graden Celsius.
De Hyundai Nexo zuivert de lucht! De filter in de auto neemt kleine CO2 deeltjes uit de lucht op. 99,9% van de deeltjes die rondvliegen kan de Nexo zuiveren. De luchtfilters in de Nexo zuiveren de lucht en de hoeveelheid valt af te lezen in het scherm op het dashboard.
Hyundai deed samen met een universiteit in London een test. De auto reed rond in de meest vervuilde straten van London en na een uur rijden had de auto 26,9 kilogram lucht heeft gezuiverd. Volgens Hyundai staat dat gelijk aan de hoeveelheid lucht die 42 volwassenen in een uur inademen.
Zie ook: FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
Erik van Erne zegt:
19 maart 2018 om 11:33 | Permalink
Hyundai Nexo Fuel Cell & Hyundai Kona Electric Extreme Cold Weather Testing in Lapland
Erik van Erne zegt:
9 september 2018 om 19:22 | Permalink
Hyundai NEXO by Fully Charged