Anders Bekeken

De Honda Urban EV Concept En De Honda E: Honda’s Visie op Elektrisch Rijden

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

4 september 2019: Nou het is zover. Honda heeft zijn eerste volledig elektrische auto officieel gepresenteerd: de Honda e.

Volgens Honda is hiermee een belangrijke nieuwe stap gezet in het streven om het aanbod in 2025 volledig geëlektrificeerd te hebben. 

De Honda e valt heeft geen traditionele zijspiegels maar in plaats daarvan zijn camera’s gemonteerd. De beelden ervan worden op schermen aan weerszijden van het interieur getoond. Het dashboard wordt gedomineerd door twee schermen van 12,3 inch.

Dankzij een interface met kunstmatige intelligentie reageert de auto ook op spraakbediening. Daarmee krijgt de bestuurder onder meer toegang tot de zogeheten Honda Personal Assistant Services.

De elektrische stadsauto wordt afhankelijk van de uitvoering geleverd met een 136 of 154 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een accupakket van 35,5 kWh. Honda claimt dat dat het om een van de compactste batterijen in dit deel van de markt gaat. De Honda e heeft een rijbereik van 220 kilometer, waarmee de auto volgens Honda zeer geschikt is voor gebruik in steden. De accu is in een half uur weer tot 80 procent vol te laden.

De elektrische Honda is vooralsnog niet in Nederland leverbaar. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen is de Honda e met voorrang online te reserveren.

28 februari 2019: De eerste elektrische productieauto van Honda met een accupakket wordt later dit jaar gepresenteerd. De Honda e Prototype wordt op 5 maart onthuld tijdens de Internationale Autosalon van Genève 2019. Productie van Honda’s compacte elektrische urban voertuig begint later dit jaar.

In de aanloop naar die onthulling toont het Japanse merk alvast de E Prototype, de opvolger van de Urban EV Concept uit 2017. De Honda E Prototype geeft aan dat de nieuwe elektrische auto van Honda zo goed als af is. De grootste wijziging is dat het model nu vijfdeurs hatchback is, terwijl de Urban EV Concept nog een driedeursauto was.

Technische specificaties zijn nog niet bekend, maar Honda belooft een actieradius van meer dan 200 kilometer. Dankzij een snellaadfunctie is de auto in een half uur tot 80 procent bij te laden.

De zwarte panelen aan de voor- en achterzijde zitten er nog wel, maar worden niet meer gebruikt om te communiceren met de buitenwereld. Voorheen was hier de onder meer de laadstatus op af te lezen. Dat wordt nu aangegeven bij de laadopening in de motorkap van de E Prototype.

13 september 2017: Honda heeft op de IAA in Frankfurt de Honda Urban EV geïntroduceerd. Een elektrische stadsauto met retro-trekjes en zoals gebruikelijk een concept car. Het design van de Urban EV heeft wat weg van de eerste generatie Civic.

Honda heeft ook bekendgemaakt dat elk model dat het vanaf nu op de markt brengt, ook met een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikbaar komt.

Honda hoopt dat omstreeks 2030 twee derde van z’n verkochte auto’s over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikt. Daartoe behoren dus hybriden, plug-ins, EV’s en auto’s met een brandstofcel.

De Honda Urban EV werd gebouwd op een volledig nieuw platform, dat Honda zal gaan gebruiken voor nog veel meer EV’s. De Urban EV is laag, breed en zelfs nog iets korter dan de Honda Jazz. Binnenin is de auto voorzien van houtinleg, een zeer breed infotainmentscherm en een retro-zitbank. De wagen biedt in totaal plaats aan vier personen.

Achter het Honda-logo is een blauw schijnsel zichtbaar dat het kenmerk zal worden voor toekomstige elektrische Honda’s.

Zie ook: Honda Develops New Personal Mobility Device: U3-X – The Zero Emission Honda EV-N – The Zero Emission Honda 3R-C – The Honda Personal-Neo Urban Transport (P-NUT) – Honda Air – The Honda Fuell-Cell FCX Clarity – Honda Tests Next-Generation Personal Mobility Vehicles and Solar Charging Stations – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell – The Honda EV-Neo Electric Scooter

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    13 juli 2018 om 16:33 | Permalink

    Honda Stopt Vanaf 2021 met Dieselauto’s in Europa

    Honda stopt op termijn met de levering van dieselmotoren in Europa. De huidige Honda Civic is het laatste model met een dergelijke krachtbron.

    Net als veel andere merken richt Honda zich liever op elektrificatie dan op diesels. Zo komt er voor het eerst een hybrideversie van de CR-V, staat er in de Verenigde Staten een nieuwe Insight klaar en kunnen we volgend jaar kennis maken met de productieversie van de Urban EV Concept, een stadsauto met een volledig elektrische aandrijflijn.

    Eerder lieten Toyota en Nissan al weten te stoppen met dieselmotoren. Ook Suzuki is in Nederland gestopt met de levering van auto’s met een dergelijke krachtbron. Ook Fiat Chrysler Automobiles, waartoe ook Alfa Romeo en Jeep behoren, heeft aangekondigd de dieselmotor uit te faseren.

    Update 25 september 2019: Honda zal vanaf 2021 geen modellen met dieselmotor meer leveren in Europa. De stap is onderdeel van plannen van Honda om in 2025 een volledig geëlektrificeerd modelaanbod te hebben.

    De auto’s van het Japanse merk met een dieselmotor worden vanaf 2021 stapsgewijs van de markt gehaald. In Nederland gaat het om de Honda Civic hatchback. In andere landen, waaronder België, zijn ook de Civic sedan en de HR-V leverbaar met een dieselmotor.

    Honda is het zoveelste merk dat aankondigt te zullen stoppen met dieselmotoren in Europa. Eerder deden Toyota, Nissan, Suzuki en Porsche hetzelfde. Ook Fiat Chrysler Automobiles, waartoe ook Alfa Romeo en Jeep behoren, heeft aangekondigd de dieselmotor uit te faseren.

  2. Erik van Erne zegt:

    14 februari 2019 om 15:11 | Permalink

    Honda Offers Some Hints About The Interior Of Its Urban EV

    The Geneva Motor Show kicks off on March 7, and one of the most eagerly anticipated cars this year is the Honda Urban EV, which first broke cover at the IAA Frankfurt motor show in 2017. Honda says it has been surprised by the expressions of interest in that concept and has been busy turning it into a real production car ever since.

    Honda is targeting the Urban EV for the European market, as there have been absolutely no hints that it will make it to the US. But people in the UK can reserve one online now for delivery in early 2020, according to CAR Magazine. Details like price, range, battery size, and motor power are closely guarded secrets.

    Two weeks ago, Honda released a teaser photo of the exterior. Today, it has posted photos of the interior of the 4-door, 4-passenger all-electric car. They show a digital dashboard with 5 — count them, five — screens. The three central displays show driving, infotainment, and charging information, according to AutoExpress. The two on either end are for the side view cameras that replace conventional mirrors. If the battery SOC graphic is accurate, the production car will be very close in appearance to the teaser photo from 2 weeks ago.

  3. Erik van Erne zegt:

    6 maart 2019 om 19:43 | Permalink

    Honda e Prototype First Look at Geneva Motor Show 2019

    Honda’s adorable e Prototype first appeared two years ago at the Frankfurt motor show. In Geneva, the automaker unveiled a closer-to-production prototype that still has the spirit of the original concept car and announced that in addition to starting production by the end of 2019, the automaker would also be taking reservations for the tiny car.

  4. Erik van Erne zegt:

    31 juli 2019 om 17:33 | Permalink

    De Elektrische Honda E Krijgt Een Indrukwekkend Dashboard

    De bestuurder en passagier van de Honda E, die volgend jaar op de markt komt, kunnen beschikken over een dashboard dat over bijna de gehele breedte uit beeldschermen bestaat. Het dashboard is samengesteld uit vijf hoge-resolutie kleurenschermen, die naadloos in elkaar overgaan.

    De buitenste schermen zijn die van het camerasysteem dat de buitenspiegels vervangt, het beeld van de achteruitkijkcamera wordt op het centrale scherm weergegeven. Direct voor de bestuurder bevindt zich een 8,8-inch TFT-scherm. Dat scherm geeft alle belangrijke informatie over het voertuig, zoals energie en laadstatus, rijmodus en details over de veiligheidssystemen.

    Dan zijn er ook nog twee 12,3-inch LCD-touchscreens, deze beslaan het grootste deel van het digitale dashboard. Dit zijn de infotainmentschermen, deze maken het mogelijk om verschillende apps en diensten te gebruiken. De bediening gaat door middel van swipen, net zoals de apps op de smartphone en tablet. De gebruikersinterface van de schermen kan verregaand worden gepersonaliseerd.

    Ook is het mogelijk om de inhoud van het ene naar het andere scherm te verplaatsen. Hierdoor kan de relevante informatie op beide touchscreens precies zo worden weergegeven als bestuurder en bijrijder het prettigst vinden. Ook kan de bijrijder bepaalde inhoud, zoals navigatie-instructies, naar de het scherm van de bestuurder sturen. Maar de dubbele schermen kunnen ook onafhankelijk van elkaar verschillende apps naast elkaar gebruiken.

    Zo kan de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem volgen terwijl de bijrijder bijvoorbeeld een afspeellijst met muzieknummers maakt of via internet wat informatie over een bepaalde bestemming opzoekt.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.164)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Links

    Milieunet op..