De Honda Urban EV Concept En De Honda E: Honda’s Visie op Elektrisch Rijden
Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV4 september 2019: Nou het is zover. Honda heeft zijn eerste volledig elektrische auto officieel gepresenteerd: de Honda e.
Volgens Honda is hiermee een belangrijke nieuwe stap gezet in het streven om het aanbod in 2025 volledig geëlektrificeerd te hebben.
De Honda e valt heeft geen traditionele zijspiegels maar in plaats daarvan zijn camera’s gemonteerd. De beelden ervan worden op schermen aan weerszijden van het interieur getoond. Het dashboard wordt gedomineerd door twee schermen van 12,3 inch.
Dankzij een interface met kunstmatige intelligentie reageert de auto ook op spraakbediening. Daarmee krijgt de bestuurder onder meer toegang tot de zogeheten Honda Personal Assistant Services.
De elektrische stadsauto wordt afhankelijk van de uitvoering geleverd met een 136 of 154 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een accupakket van 35,5 kWh. Honda claimt dat dat het om een van de compactste batterijen in dit deel van de markt gaat. De Honda e heeft een rijbereik van 220 kilometer, waarmee de auto volgens Honda zeer geschikt is voor gebruik in steden. De accu is in een half uur weer tot 80 procent vol te laden.
De elektrische Honda is vooralsnog niet in Nederland leverbaar. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen is de Honda e met voorrang online te reserveren.
28 februari 2019: De eerste elektrische productieauto van Honda met een accupakket wordt later dit jaar gepresenteerd. De Honda e Prototype wordt op 5 maart onthuld tijdens de Internationale Autosalon van Genève 2019. Productie van Honda’s compacte elektrische urban voertuig begint later dit jaar.
In de aanloop naar die onthulling toont het Japanse merk alvast de E Prototype, de opvolger van de Urban EV Concept uit 2017. De Honda E Prototype geeft aan dat de nieuwe elektrische auto van Honda zo goed als af is. De grootste wijziging is dat het model nu vijfdeurs hatchback is, terwijl de Urban EV Concept nog een driedeursauto was.
Technische specificaties zijn nog niet bekend, maar Honda belooft een actieradius van meer dan 200 kilometer. Dankzij een snellaadfunctie is de auto in een half uur tot 80 procent bij te laden.
De zwarte panelen aan de voor- en achterzijde zitten er nog wel, maar worden niet meer gebruikt om te communiceren met de buitenwereld. Voorheen was hier de onder meer de laadstatus op af te lezen. Dat wordt nu aangegeven bij de laadopening in de motorkap van de E Prototype.
13 september 2017: Honda heeft op de IAA in Frankfurt de Honda Urban EV geïntroduceerd. Een elektrische stadsauto met retro-trekjes en zoals gebruikelijk een concept car. Het design van de Urban EV heeft wat weg van de eerste generatie Civic.
Honda heeft ook bekendgemaakt dat elk model dat het vanaf nu op de markt brengt, ook met een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikbaar komt.
Honda hoopt dat omstreeks 2030 twee derde van z’n verkochte auto’s over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikt. Daartoe behoren dus hybriden, plug-ins, EV’s en auto’s met een brandstofcel.
De Honda Urban EV werd gebouwd op een volledig nieuw platform, dat Honda zal gaan gebruiken voor nog veel meer EV’s. De Urban EV is laag, breed en zelfs nog iets korter dan de Honda Jazz. Binnenin is de auto voorzien van houtinleg, een zeer breed infotainmentscherm en een retro-zitbank. De wagen biedt in totaal plaats aan vier personen.
Achter het Honda-logo is een blauw schijnsel zichtbaar dat het kenmerk zal worden voor toekomstige elektrische Honda’s.
Zie ook: Honda Develops New Personal Mobility Device: U3-X - The Zero Emission Honda EV-N - The Zero Emission Honda 3R-C - The Honda Personal-Neo Urban Transport (P-NUT) - Honda Air - The Honda Fuell-Cell FCX Clarity - Honda Tests Next-Generation Personal Mobility Vehicles and Solar Charging Stations - De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell - The Honda EV-Neo Electric Scooter
Erik van Erne zegt:
13 juli 2018 om 16:33 | Permalink
Honda Stopt Vanaf 2021 met Dieselauto’s in Europa
Honda stopt op termijn met de levering van dieselmotoren in Europa. De huidige Honda Civic is het laatste model met een dergelijke krachtbron.
Net als veel andere merken richt Honda zich liever op elektrificatie dan op diesels. Zo komt er voor het eerst een hybrideversie van de CR-V, staat er in de Verenigde Staten een nieuwe Insight klaar en kunnen we volgend jaar kennis maken met de productieversie van de Urban EV Concept, een stadsauto met een volledig elektrische aandrijflijn.
Eerder lieten Toyota en Nissan al weten te stoppen met dieselmotoren. Ook Suzuki is in Nederland gestopt met de levering van auto’s met een dergelijke krachtbron. Ook Fiat Chrysler Automobiles, waartoe ook Alfa Romeo en Jeep behoren, heeft aangekondigd de dieselmotor uit te faseren.
Update 25 september 2019: Honda zal vanaf 2021 geen modellen met dieselmotor meer leveren in Europa. De stap is onderdeel van plannen van Honda om in 2025 een volledig geëlektrificeerd modelaanbod te hebben.
De auto’s van het Japanse merk met een dieselmotor worden vanaf 2021 stapsgewijs van de markt gehaald. In Nederland gaat het om de Honda Civic hatchback. In andere landen, waaronder België, zijn ook de Civic sedan en de HR-V leverbaar met een dieselmotor.
Honda is het zoveelste merk dat aankondigt te zullen stoppen met dieselmotoren in Europa. Eerder deden Toyota, Nissan, Suzuki en Porsche hetzelfde. Ook Fiat Chrysler Automobiles, waartoe ook Alfa Romeo en Jeep behoren, heeft aangekondigd de dieselmotor uit te faseren.
Erik van Erne zegt:
14 februari 2019 om 15:11 | Permalink
Honda Offers Some Hints About The Interior Of Its Urban EV
Honda is targeting the Urban EV for the European market, as there have been absolutely no hints that it will make it to the US. But people in the UK can reserve one online now for delivery in early 2020, according to CAR Magazine. Details like price, range, battery size, and motor power are closely guarded secrets.
Two weeks ago, Honda released a teaser photo of the exterior. Today, it has posted photos of the interior of the 4-door, 4-passenger all-electric car. They show a digital dashboard with 5 — count them, five — screens. The three central displays show driving, infotainment, and charging information, according to AutoExpress. The two on either end are for the side view cameras that replace conventional mirrors. If the battery SOC graphic is accurate, the production car will be very close in appearance to the teaser photo from 2 weeks ago.
Erik van Erne zegt:
6 maart 2019 om 19:43 | Permalink
Honda e Prototype First Look at Geneva Motor Show 2019
Honda’s adorable e Prototype first appeared two years ago at the Frankfurt motor show. In Geneva, the automaker unveiled a closer-to-production prototype that still has the spirit of the original concept car and announced that in addition to starting production by the end of 2019, the automaker would also be taking reservations for the tiny car.
Erik van Erne zegt:
31 juli 2019 om 17:33 | Permalink
De Elektrische Honda E Krijgt Een Indrukwekkend Dashboard
De buitenste schermen zijn die van het camerasysteem dat de buitenspiegels vervangt, het beeld van de achteruitkijkcamera wordt op het centrale scherm weergegeven. Direct voor de bestuurder bevindt zich een 8,8-inch TFT-scherm. Dat scherm geeft alle belangrijke informatie over het voertuig, zoals energie en laadstatus, rijmodus en details over de veiligheidssystemen.
Dan zijn er ook nog twee 12,3-inch LCD-touchscreens, deze beslaan het grootste deel van het digitale dashboard. Dit zijn de infotainmentschermen, deze maken het mogelijk om verschillende apps en diensten te gebruiken. De bediening gaat door middel van swipen, net zoals de apps op de smartphone en tablet. De gebruikersinterface van de schermen kan verregaand worden gepersonaliseerd.
Ook is het mogelijk om de inhoud van het ene naar het andere scherm te verplaatsen. Hierdoor kan de relevante informatie op beide touchscreens precies zo worden weergegeven als bestuurder en bijrijder het prettigst vinden. Ook kan de bijrijder bepaalde inhoud, zoals navigatie-instructies, naar de het scherm van de bestuurder sturen. Maar de dubbele schermen kunnen ook onafhankelijk van elkaar verschillende apps naast elkaar gebruiken.
Zo kan de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem volgen terwijl de bijrijder bijvoorbeeld een afspeellijst met muzieknummers maakt of via internet wat informatie over een bepaalde bestemming opzoekt.
Erik van Erne zegt:
7 februari 2021 om 22:37 | Permalink
Honda e: the EV that electric car haters love by Jonny Smith
The Honda e is probably the most fascinating EV without a Tesla badge. In fact it’s probably more fascinating, because its design alone captured the attention and desire of legions of car enthusiasts who don’t even bloody like electric cars.
This 137 mile range Pokemon faced thing has a 35.5kWh battery pack which can be rapid charged in half an hour at 100kw. 0-62 takes 8.3 seconds with this 150hp launch edition car, but you will be able to option it with 134hp thereafter.
On paper it almost loses in every respect to its plug-in peers, but there’s a charm to the £27,000 e, and for some that’s enough. Using the power of finance you’ll be able to live with one from under £300 a month. Regardless of whether you give a toss about zero emission cars, there is no denying this kind of design is precisely what Honda does best. I hope they do more small, slightly-retro-but-not rear wheel drive cars in the near future. Oh, the power of dreams…