Anders Bekeken

De Elektrische Zero-Emission Ecoboot in Utrecht Moet Organisch Afval Gescheiden Ophalen

Geschreven op 16-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

13 april 2018: Op de Ecoboot van de gemeente Utrecht wordt er één grote bak gebruikt voor het restafval.

Het organisch afval wordt niet gescheiden maar afgevoerd als restafval naar een afvalverbrandingsinstallatie.

GroenLinks in Utrecht wil dat de Ecoboot het restafval van restaurants gescheiden gaat ophalen.

De Ecoboot vaart sinds 2012 in Utrecht. De bedrijven waarvan het afval wordt opgehaald met de Ecoboot zijn voornamelijk restaurants, die produceren een grote stroom aan organisch afval zoals groente, fruit en voedselresten. Om praktische redenen is er voor gekozen om één grote bak voor het restafval te gebruiken.

Het organisch afval wordt dus niet gescheiden, maar wordt afgevoerd als restafval naar een afvalverbrandingsinstallatie. Dit is volgens GroenLinks niet efficiënt omdat organisch afval een hoog vochtgehalte heeft en dus niet geschikt is voor verbranding.

12 april 2012: Mooi hoor. Na de elektrische Bierboot heeft Utrecht nu ook een elektrische Ecoboot, die de taak van de oude vuilnisboot overneemt en wordt ingezet om vuilnis van bedrijven aan het water in de binnenstad gescheiden op te halen.

In de oude vuilnisboot werd al het afval los of in vuilniszakken in het open ruimte gestort, de Ecoboot werkt met kliko’s. Met dezelfde hefboomtechniek als op vuilnisauto’s worden de kliko’s geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers van ieder drie kubieke meter herbergen de aparte afvalstromen.

De Ecoboot is gebouwd door Scheepswerf Bocxe uit Delft. De scheepswerf heeft de opgedane ervaringen met de bouw van de Bierboot en Amsterdamse City Supplier verwerkt in dit nieuwe ontwerp. Het vaartuig heeft een lengte van 16,80 meter, een breedte van 4,20 meter. De bedraagt gemiddeld 1,00 meter en een kruiplijnhoogte van 1,63 meter. De Ecoboot is voorzien van vier accupakketten van elk 480 Volt. Deze accu’s worden gebruikt voor de aandrijving van de 55 kW sterke elektromotor en alle op het schip aanwezige apparatuur.  De Ecoboot is onder andere voorzien van een telescopische spudpaal die voorin het schip is geïnstalleerd, waardoor het vaartuig  overal kan stilliggen.

Waar vuilnisauto’s slechts geschikt zijn voor groen, grijs of glasafval, haalt de Ecoboot in één keer alle afvalsoorten op. Er zijn aparte containers voor iedere afvalstroom. In de oude vuilnisboot werd al het afval los of in vuilniszakken in het open ruimte gestort, de Ecoboot werkt met kliko’s. Met dezelfde hefboomtechniek als op vuilnisauto’s worden de kliko’s geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers van ieder drie kubieke meter herbergen de aparte afvalstromen. In het schip passen ook 26 rolcontainers of 24 koel/vriescontainers. Met een elektrisch aangedreven kraan kan de boot ook vracht van en naar straatniveau, in en uit de boot takelen. ’s Nachts wordt de accu opgeladen voor de volgende dag.

De Ecoboot is een voorbeeldproject voor andere Europese steden. Utrecht, Nieuwegein en de provincie Utrecht werken samen in het Europees programma Connecting Citizen Ports 21 met steden met een binnenhaven in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

Zie ook: Elektrische Zero Emission Bierboot In De Vaart Genomen in Utrecht – De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.166)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.399)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (741)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Rainforest XPrize: Discover, Understand, Preserve by XPrize
  • Energie Uit De Wijk Challenge In Den Haag: 12 Haagse Energie Toppers
  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • Links

    Milieunet op..