De Elektrische Waterstofbus Kamaz 6290 Uit Rusland by Kamaz
Geschreven op 13-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Russische bedrijfswagenfabrikant Kamaz heeft zijn eerste elektrische waterstofbus gepresenteerd. De Kamaz 6290 wordt vanaf volgend jaar getest in de straten van Moskou.
De presentatie vond plaats op de vakbeurs Comtrans 2021 in Moskou. De Kamaz 6290 is een solobus met een lengte van 12,4 meter, die plaats biedt aan 80 passagiers (van wie 33 op stoelen). Het is gebaseerd op de elektrische bus 6282, die bijvoorbeeld in Moskou regelmatig rijdt.
Het grote onderscheidende kenmerk van de bekende batterijbussen van Kamaz is de energieopslag. Op het dak van het voertuig zijn zes cilindrische druktanks gemonteerd, maar hun maximale opslagcapaciteit is niet gespecificeerd. De actieradius van de 6290 zou oplopen tot 250 kilometer, wat de bus volgens Kamaz geschikt maakt voor intercityvervoer.
De bus heeft ZF-assen, de achterste is een AxTrax, waarin de elektrische aandrijving is geïntegreerd. Kamaz geeft geen informatie over de kracht van de AxTrax. De brandstofcel zou een vermogen van 45 kW moeten hebben, maar daarover is verder niets bekend, ook niet over de bufferbatterij. De bus zal kunnen werken bij temperaturen van -40 tot +40 graden.
Het chassis en de carrosserie van het in Moskou tentoongestelde voertuig werden vervaardigd door de Kamaz-dochter Nefaz in Basjkortostan, een republiek met soevereine rechten in het oostelijke deel van Europees Rusland. Het aandrijfsysteem en de waterstofcomponenten werden vervolgens geïnstalleerd in het onderzoeks- en technologiecentrum van Kamaz.
De wereld gaat vooruit en we kunnen niet achterblijven”, zegt Sergei Chemezov, CEO van Rostec, het staatsbedrijf dat eigenaar is van Kamaz. “De waterstofbus, oftewel de waterstof elektrische bus, is de volgende stap in de zoektocht naar alternatieve energiebronnen en in de ontwikkeling van modern milieuvriendelijk personenvervoer.”
Andrei Savkinov, hoofdontwerper bij Kamaz, gaf ook aan dat volgend jaar een prototype van de 6290 in de praktijk in Moskou zal worden getest. Moskou werd als testlocatie gekozen, niet alleen vanwege de focus op elektrische bussen : “Er is alleen een autonoom waterstoftankstation in Chernogolovka bij Moskou, dus we kunnen de waterstof-elektrische bus niet elders testen”, zei de hoofdontwerper. De proefritten zullen naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.
“In het geval dat de relevante tankinfrastructuur is opgezet en er vanuit Moskou vraag is naar het nieuwe soort eco-transport, zijn we van plan te zorgen voor de eindmontage van waterstofbrandstofcelbussen in de autoreparatie- en constructiefabriek van Sokolniki in de hoofdstad van het land, waar de elektrische bussen van Kamaz al met succes worden geassembleerd,” zei Savkinov. Met andere woorden, in dezelfde fabriek waar de batterijbussen al worden geassembleerd.