Anders Bekeken

De Elektrische Renault EZ-FLEX: Innovatief Last-Mile Delivery Experiment by Groupe Renault

Geschreven op 29-4-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Renault EZ-FLEX is een compact en wendbaar voertuig dat ontwikkeld is om eenvoudig door druk stadsverkeer te manoeuvreren.

Het model biedt een uitstekende combinatie van formaat en inhoud, gezien zijn lengte van 3,86 meter, breedte van 1,65 meter, hoogte van 1,88 meter en laadruimte van 3m3.

Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in stedelijke smalle straten extra eenvoudig.

Het voertuig is volledig ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van koeriersdiensten. Het biedt een brede toegang tot de bestuurderspositie voor gemakkelijk in- en uitstappen, een goed afleesbaar instrumentarium met de belangrijkste rij-informatie, goed zicht op voetgangers en fietsers rond het voertuig en eenvoudige bedieningselementen.

De interactie tussen mens en machine wordt mogelijk gemaakt door een smartphone-app waarmee services en voertuigfuncties kunnen worden gekoppeld aan de activiteiten van de gebruikers.

Het achterin in- en uitladen is extra eenvoudig dankzij de lage tildrempel van 760 mm en openingen die eenvoudige toegang tot het volledige laadoppervlak mogelijk maken. Het voertuig is ook ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Deze configuraties zijn aanpasbaar en ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van professionals aan wie het voertuig wordt uitgeleend.

De volledig elektrisch aangedreven EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Twaalf exemplaren van de Renault EZ-FLEX worden uitgeleend aan diverse bedrijven en gemeenten in Europa. Het experiment zal naar verwachting twee jaar duren.

Het voertuig is voorzien van sensoren om het gebruik goed in kaart te brengen. De gebruikers kunnen feedback geven op de verzamelde informatie. Er worden ook verschillende soorten gegevens verzameld, zoals locatie, kilometerstand, bereik, het gebruik van de laadopeningen, snelheid en het aantal stops. Deze gegevens worden vervolgens via het connected voertuigsysteem gedeeld, in realtime of eenmaal per dag, om het daadwerkelijke gebruik te analyseren. De gegenereerde data, aangevuld met de feedback van de gebruikers, stelt Renault in staat om voertuigen te ontwerpen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek.

Het doel is om het voertuig en de bijbehorende diensten onder realistische omstandigheden te laten testen door de gebruikers in het ecosysteem, om uiteindelijk een gedeelde visie te ontwikkelen ten aanzien van stedelijke distributie van goederen. Met dit experiment start Renault een nieuwe aanpak voor de ontwikkeling van toekomstige innovaties. Deze onconventionele benadering is een doorbraak in de auto-industrie en komt dicht in de buurt van succesvolle praktijken in andere sectoren.

Door de toenemende urbanisatie woont 60% van de wereldwijde bevolking tegen 2030 in steden, is de verwachting. Daarmee start ook een nieuw tijdperk als het gaat om distributie van goederen. Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid zijn daarbij steeds belangrijkere thema’s voor consumenten, vooral in een tijdperk waarin het aantal online aankopen substantieel toeneemt. De sterke vraag naar snellere en nauwkeuriger te bepalen levertijden gaan gepaard met steeds strengere beperkingen in stadscentra.

‘Duurzame mobiliteit voor iedereen, nu en in de toekomst’ is daarom ook het credo van Groupe Renault. Na de Renault EZ-PRO conceptauto is de Renault EZ-FLEX de volgende stap in de verkenningstocht naar duurzame mobiliteit van morgen.

Zie ook: De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – De Elektrische Renault EZ-ULTIMO: Robo-Vehicle For Premium Mobility Experience by Renault – De Elektrische Renault SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..