Anders Bekeken

De Elektrische Renault EZ-FLEX: Innovatief Last-Mile Delivery Experiment by Groupe Renault

Geschreven op 29-4-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Renault EZ-FLEX is een compact en wendbaar voertuig dat ontwikkeld is om eenvoudig door druk stadsverkeer te manoeuvreren.

Het model biedt een uitstekende combinatie van formaat en inhoud, gezien zijn lengte van 3,86 meter, breedte van 1,65 meter, hoogte van 1,88 meter en laadruimte van 3m3.

Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in stedelijke smalle straten extra eenvoudig.

Het voertuig is volledig ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van koeriersdiensten. Het biedt een brede toegang tot de bestuurderspositie voor gemakkelijk in- en uitstappen, een goed afleesbaar instrumentarium met de belangrijkste rij-informatie, goed zicht op voetgangers en fietsers rond het voertuig en eenvoudige bedieningselementen.

De interactie tussen mens en machine wordt mogelijk gemaakt door een smartphone-app waarmee services en voertuigfuncties kunnen worden gekoppeld aan de activiteiten van de gebruikers.

Het achterin in- en uitladen is extra eenvoudig dankzij de lage tildrempel van 760 mm en openingen die eenvoudige toegang tot het volledige laadoppervlak mogelijk maken. Het voertuig is ook ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Deze configuraties zijn aanpasbaar en ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van professionals aan wie het voertuig wordt uitgeleend.

De volledig elektrisch aangedreven EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Twaalf exemplaren van de Renault EZ-FLEX worden uitgeleend aan diverse bedrijven en gemeenten in Europa. Het experiment zal naar verwachting twee jaar duren.

Het voertuig is voorzien van sensoren om het gebruik goed in kaart te brengen. De gebruikers kunnen feedback geven op de verzamelde informatie. Er worden ook verschillende soorten gegevens verzameld, zoals locatie, kilometerstand, bereik, het gebruik van de laadopeningen, snelheid en het aantal stops. Deze gegevens worden vervolgens via het connected voertuigsysteem gedeeld, in realtime of eenmaal per dag, om het daadwerkelijke gebruik te analyseren. De gegenereerde data, aangevuld met de feedback van de gebruikers, stelt Renault in staat om voertuigen te ontwerpen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek.

Het doel is om het voertuig en de bijbehorende diensten onder realistische omstandigheden te laten testen door de gebruikers in het ecosysteem, om uiteindelijk een gedeelde visie te ontwikkelen ten aanzien van stedelijke distributie van goederen. Met dit experiment start Renault een nieuwe aanpak voor de ontwikkeling van toekomstige innovaties. Deze onconventionele benadering is een doorbraak in de auto-industrie en komt dicht in de buurt van succesvolle praktijken in andere sectoren.

Door de toenemende urbanisatie woont 60% van de wereldwijde bevolking tegen 2030 in steden, is de verwachting. Daarmee start ook een nieuw tijdperk als het gaat om distributie van goederen. Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid zijn daarbij steeds belangrijkere thema’s voor consumenten, vooral in een tijdperk waarin het aantal online aankopen substantieel toeneemt. De sterke vraag naar snellere en nauwkeuriger te bepalen levertijden gaan gepaard met steeds strengere beperkingen in stadscentra.

‘Duurzame mobiliteit voor iedereen, nu en in de toekomst’ is daarom ook het credo van Groupe Renault. Na de Renault EZ-PRO conceptauto is de Renault EZ-FLEX de volgende stap in de verkenningstocht naar duurzame mobiliteit van morgen.

Zie ook: De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – De Elektrische Renault EZ-ULTIMO: Robo-Vehicle For Premium Mobility Experience by Renault – De Elektrische Renault SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (663)
  • Agenda (3.192)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.415)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.674)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.421)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Microsoft Will Be Carbon Negative by 2030: Micosoft Pathway To Be Carbon Negative In 2030
  • 20.000 Laadpunten Voor Elektrische Auto’s In Noord-Holland, Flevoland En Utrecht by Pitpoint
  • Woven City Bij Mt. Fuji In Japan: De Duurzame Waterstof Stad Van De Toekomst by Toyota
  • Duurzame Energie Groeit 13 Procent In 2019: Aandeel Duurzame Energie Stijgt Naar 8,6 procent
  • Links

    Milieunet op..