google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Elektrische Renault EZ-FLEX: Innovatief Last-Mile Delivery Experiment by Groupe Renault

Geschreven op 29-4-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Renault EZ-FLEX is een compact en wendbaar voertuig dat ontwikkeld is om eenvoudig door druk stadsverkeer te manoeuvreren.

Het model biedt een uitstekende combinatie van formaat en inhoud, gezien zijn lengte van 3,86 meter, breedte van 1,65 meter, hoogte van 1,88 meter en laadruimte van 3m3.

Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in stedelijke smalle straten extra eenvoudig.

Het voertuig is volledig ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van koeriersdiensten. Het biedt een brede toegang tot de bestuurderspositie voor gemakkelijk in- en uitstappen, een goed afleesbaar instrumentarium met de belangrijkste rij-informatie, goed zicht op voetgangers en fietsers rond het voertuig en eenvoudige bedieningselementen.

De interactie tussen mens en machine wordt mogelijk gemaakt door een smartphone-app waarmee services en voertuigfuncties kunnen worden gekoppeld aan de activiteiten van de gebruikers.

Het achterin in- en uitladen is extra eenvoudig dankzij de lage tildrempel van 760 mm en openingen die eenvoudige toegang tot het volledige laadoppervlak mogelijk maken. Het voertuig is ook ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Deze configuraties zijn aanpasbaar en ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van professionals aan wie het voertuig wordt uitgeleend.

De volledig elektrisch aangedreven EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Twaalf exemplaren van de Renault EZ-FLEX worden uitgeleend aan diverse bedrijven en gemeenten in Europa. Het experiment zal naar verwachting twee jaar duren.

Het voertuig is voorzien van sensoren om het gebruik goed in kaart te brengen. De gebruikers kunnen feedback geven op de verzamelde informatie. Er worden ook verschillende soorten gegevens verzameld, zoals locatie, kilometerstand, bereik, het gebruik van de laadopeningen, snelheid en het aantal stops. Deze gegevens worden vervolgens via het connected voertuigsysteem gedeeld, in realtime of eenmaal per dag, om het daadwerkelijke gebruik te analyseren. De gegenereerde data, aangevuld met de feedback van de gebruikers, stelt Renault in staat om voertuigen te ontwerpen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek.

Het doel is om het voertuig en de bijbehorende diensten onder realistische omstandigheden te laten testen door de gebruikers in het ecosysteem, om uiteindelijk een gedeelde visie te ontwikkelen ten aanzien van stedelijke distributie van goederen. Met dit experiment start Renault een nieuwe aanpak voor de ontwikkeling van toekomstige innovaties. Deze onconventionele benadering is een doorbraak in de auto-industrie en komt dicht in de buurt van succesvolle praktijken in andere sectoren.

Door de toenemende urbanisatie woont 60% van de wereldwijde bevolking tegen 2030 in steden, is de verwachting. Daarmee start ook een nieuw tijdperk als het gaat om distributie van goederen. Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid zijn daarbij steeds belangrijkere thema’s voor consumenten, vooral in een tijdperk waarin het aantal online aankopen substantieel toeneemt. De sterke vraag naar snellere en nauwkeuriger te bepalen levertijden gaan gepaard met steeds strengere beperkingen in stadscentra.

‘Duurzame mobiliteit voor iedereen, nu en in de toekomst’ is daarom ook het credo van Groupe Renault. Na de Renault EZ-PRO conceptauto is de Renault EZ-FLEX de volgende stap in de verkenningstocht naar duurzame mobiliteit van morgen.

Zie ook: De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – De Elektrische Renault EZ-ULTIMO: Robo-Vehicle For Premium Mobility Experience by Renault – De Elektrische Renault SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – De Elektrische Renault City K-ZE SUV: De Betaalbare Kleine Elektrische Renault – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.769)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (431)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Links

    Milieunet op..