De Elektrische Peugeot e-208: Winnaar Auto Van Het Jaar 2020 by PSA
Geschreven op 1-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 12 oktober 2020: De nieuwe PEUGEOT e-208 heeft de titel ‘Electric Small Car of the Year’ in de wacht gesleept bij de eerste verkiezing voor Electric Car Awards van het Britse automaandblad What Car?
De PEUGEOT e-208 liet daarmee een aanzienlijk aantal concurrenten achter zich, onder meer de Honda E en de Renault Zoe.
2 maart 2019: Vandaag werd in Genève de nieuwe PEUGEOT 208 door 60 Europese vakjournalisten verkozen tot Auto van het Jaar 2020.
De jury prees het motoraanbod, dat klanten de keuze biedt uit elektrisch, benzine of diesel. De juryleden waren ook enthousiast over het gedurfde design en de technologie in de nieuwe PEUGEOT 208.
Het was al een bestseller en nu ook de eerste van de ‘2-serie’ van PEUGEOT die deze prestigieuze prijs krijgt. De nieuwe 208 is de 6e PEUGEOT die de titel Auto van het Jaar mag dragen.
Sinds de lancering in Europa begin oktober 2019 werden er zo’n 110.000 PEUGEOT 208 besteld, waarvan 15% met een elektrische motor. Eind februari 2020 staat in Frankrijk de nieuwe PEUGEOT 208 met stip op 1 op de lijst met geregistreerde personenauto’s.
Met 6 titels staat PEUGEOT in de top 3 van de merken met de meeste Auto van het Jaar awards. De PEUGEOT 208, prijswinnaar in 2020, volgt na Auto van het Jaar-winnaars SUV 3008 (2017), compacte sedan 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) en 504 (1969).
De Auto van het Jaar award is de meest begeerde prijs. De jury van deze award bestaat uit 60 autojournalisten uit 23 Europese landen. Hij werd in het leven geroepen in 1964 en is daarmee ook de oudste onderscheiding. Hij wordt ieder jaar in principe op de Autosalon van Genève uitgereikt.
Peugeots grote nieuws op het Autosalon van Genève is dit kleine autootje. Het is de nieuwe elektrische Peugeot 208.
1 maart 2019: Het model dat binnen het gamma van het merk nog altijd een erg groot verkoopsvolume vertegenwoordigt. Officiële informatie is er nog niet, maar de eerste beelden zijn inmiddels op het internet terechtgekomen.
De Peugeot e-208 is niet de eerste elektrische hatchback in het B-segment, maar wel de eerste elektrische auto in dit segment die op het oog nauwelijks te onderscheiden valt van benzine- en dieselversies.
Zelfs wie naar een laadklep gaat speuren komt bedrogen uit, want het toedienen van stroom gaat via hetzelfde luik waar bij andere varianten het vulpistool in verdwijnt. Een dichte neus schittert door afwezigheid, zodat eigenlijk alleen logo’s en wielen verraden dat hier een 208 met een accupakket staat. Ook zijn er in de grille kleine elementjes in carrosseriekleur aangebracht en is de e-208 voorzien van, jawel, dichroïsche Peugeot-leeuwen op neus en kont: de logo’s zouden afhankelijk van de lichtinval van kleur veranderen. De getoonde blauwe e-208 is overigens een GT-versie en daarom uitgerust met grote wielen, wielkastverbreders, led-koplampen en nog wat verfraaiingen.
Het accupakket heeft een capaciteit van 50 kWh, waarmee de e-208 volgens de WLTP-cyclus 340 km moet kunnen afleggen. Peugeot verdient bovendien een compliment voor de manier waarop de batterijen zijn weggewerkt. Het accupakket neemt 220 liter ruimte in beslag, maar is bij het e-CMP-platform volledig verwerkt in de bodemplaat. Het interieur blijft dus volledig ongemoeid en zelfs de kofferbak is even groot als bij iedere andere 208.
Zoals het een goede EV betaamt, is de e-208 in staat om het accupakket te koelen om de actieradius te verlengen en de laadtijd te optimaliseren. Dat opladen kan bij een regulier stopcontact, maar gaat aanzienlijk sneller als er een wallbox wordt geïnstalleerd. Met driefasenspanning en 11 kW moet een laadtijd van 5 uur en 15 minuten dan binnen bereik liggen, met 1-fase en 7,4 kW staat daar 8 uur voor. Het merk heeft vertrouwen in de levensduur van de stroomopslag en geeft de garantie dat na 8 jaar of 160.000 km nog zeker 70 procent van de capaciteit beschikbaar moet zijn. Aan een snellader moet de accu onder optimale omstandigheden binnen een half uur weer voor 80 procent zijn gevuld.
Zie ook: De Peugeot iOn Zero Emission by PSA – The Futuristic Hybrid Eco-Friendly Peugeot Epine Concept Car – Paris Motor Show 2010: Peugeot EX1 Concept Electric Extreme Dream Car – Autosalon Brussel: De Peugeot BB1 Concept Car Zero-Emission - De Peugeot e-Legend: De Elektrische Variant van de Peugeot 504 by PSA
Erik van Erne zegt:
8 december 2021 om 19:00 | Permalink
Peugeot is vanaf 2030 volledig elektrisch in Europa
” alt=”” />Vanaf 2030 is elke nieuwe Peugeot die op de Europese markt wordt gebracht volledig elektrisch, heeft CEO Linda Jackson gezegd. Opvallend genoeg blijft de Franse autobouwer verbrandingsmodellen maken voor andere markten buiten Europa. Met de aankondiging schaart Peugeot zich in een steeds langer wordende lijst van automerken die volledig elektrisch gaan.
Peugeot is na Volkswagen het grootste automerk in Europa. In Nederland staat het bedrijf op de vierde plaats. Het concern heeft in ons land onder meer de elektrische Peugeot e-208 en de e-2008 in zijn aanbod. Een volledig elektrische versie van de 308 is in aantocht.
Andere merknamen van Stellantis, het moederbedrijf van Peugeot, gingen het Franse merk al voor met hun aankondiging van elektrificatie. Zo wil Alfa Romeo in 2027 volledig elektrisch zijn en Opel in 2028.
Volkswagen wil dat zijn auto’s in Europa in 2035 elektrisch zijn. Dat is betrekkelijk laat in vergelijking met andere merken; zo willen Audi en Volvo respectievelijk in 2028 en 2030 elektrisch zijn.
Vanaf 2035 is het verplicht dat alle nieuwe auto’s in de EU op stroom rijden.