De Elektrische Opel Rocks-e Vierwieler: Tussen Scooter En Personenauto
Geschreven op 28-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVOpel opent met de nieuwe Rocks-e een nieuw hoofdstuk op het gebied van duurzame, stedelijke mobiliteit.
De volledig elektrische, compacte vierwieler met twee zitplaatsen, uitzonderlijke wendbaarheid en een praktische cabine is het antwoord op de toenemende behoefte aan individuele, duurzame mobiliteit in grote steden.
Het autootje is weliswaar alleen voor stadsritten geschikt, maar het volgt duidelijk een trend van dit moment. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper.
Dankzij een aantrekkelijke aanschafprijs onder de 10.000 euro, lage gebruikskosten, slimme laadoplossingen en geschiktheid voor bestuurders vanaf 16 jaar slaat de Opel Rocks-e een brug tussen de scooter en traditionele stadsauto.
Nederland is na Duitsland het tweede land waar de Opel Rocks-e op de markt komt. Definitieve prijzen en officieel showroomdebuut worden in een later stadium bekend gemaakt.
De Opel Rocks-e is het nieuwe instapmodel van Opel. Met de beste laadinfrastructuur van Europa en de vele stedelijke gebieden biedt Nederland een perfect klimaat om van de Opel Rocks-e een succes te maken. De Rocks-e heeft een piepklein accupakket van 5,5 kWh en het volledig opladen daarvan duurt ongeveer 3,5 uur met behulp van een gewoon huishoudelijk stopcontact en de meegeleverde oplaadkabel van 3 meter. Voor optimaal gebruiksgemak levert Opel een optionele adapter om te kunnen laden bij een openbaar laadpunt.
Opel wil met de nieuwe Rocks-e inspelen op de vraag naar kleine, elektrische stadsauto’s. Buiten de stad heeft deze auto niks te zoeken. De slechts 8 pk sterke Rocks-e komt eenmaal opgeladen niet verder dan 75 kilometer, heeft een topsnelheid van slechts 45 km/u en mag vanwege zijn beperkingen zelfs worden gereden door 16-jarigen zonder rijbewijs. Hij is strikt tweepersoons en zijn bagageruimte van 63 liter (bij de voetenruimte aan de passagierszijde) volstaat niet eens om er de wekelijkse boodschappen mee te doen.
De 2,41 meter lange Opel Rocks is nagenoeg identiek aan de Citroën Ami: in grote lijnen is dat precies dezelfde auto. Moederbedrijf Stellantis (o.a. Opel, Citroën, Peugeot, Fiat) durft het tot nu toe niet aan om de Citroën in Nederland te introduceren, maar ziet blijkbaar voor de Opel wél kansen.
Het segment van dit soort auto’s is in Nederland tot nu toe weinig succesvol gebleken. Renault probeerde het al eens met de elektrische Twizzy (vanaf zo’n 12.000 euro) en ook de Canta Premium Electric en de in Amsterdam populaire Biró (vanaf 15.000 euro) bleken geen hardlopers. Zij hebben net als de Rocks-e nogal wat praktische beperkingen.
Zie ook: De Elektrische Citroën Ami Citycar: De Scootmobiel Of Brommobiel by Citroën - De Elektrische Citroën My Ami Buggy Concept