google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Elektrische Mercedes-Benz Vision EQXX Concept Met 1000 Kilometer Rijbereik

Geschreven op 4-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Mercedes-Benz Vision EQXX is het resultaat van een enorm technologisch project van Mercedes om de elektrische voertuigen te verbeteren.

Het resultaat van het project is nu  een echte auto die rijdt en voldoet aan de veiligheids- en verkeersregels. Is het een productieauto? Nee, de Vision EQXX zal nooit in productie gaan, maar Mercedes zegt dat veel van wat het heeft geleerd bij het samenstellen van de Vision EQXX ooit zijn weg zal vinden naar elektrische productieauto’s.

Om de technologie te bewijzen, gaat Mercedes binnenkort zelfs een roadtrip van 621 mijl door Europa proberen met de Mercedes Vision EQXX.

Het doel was om een ??elektrische auto te bouwen met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer en dat is precies gelukt. De ingenieurs van Mercedes hebben dat bereikt door de efficiëntieroute te volgen, niet door de batterij te vergroten. In zijn huidige vorm heeft de EQXX een verbazingwekkende efficiëntie van 6 mijl per kWh. Dat is aanzienlijk beter dan zelfs de meest efficiënte EV’s die momenteel op de markt zijn, inclusief Tesla.

Mercedes zegt dat het met het Formule 1-team van Mercedes-AMG High Performance Powertrains heeft samengewerkt om een ??accupakket met superhoge dichtheid samen te stellen. Het pakket zelf is net geen 100 kWh bruikbare energie, maar het kan in een compacte auto zoals de EQXX worden gestopt. Mercedes schrijft de verbeteringen toe aan de vooruitgang in de chemie – naar verluidt zullen we tegen 2024 een batterij met deze nieuwe chemie in productie zien – en een nieuw OneBox-compartiment dat het niveau van integratie van het batterijpakket in het platform verbetert. Het heeft zelfs een deksel dat is gemaakt van duurzaam composietmateriaal en vervolgens is versterkt met koolstofvezel.

We weten dat andere fabrikanten de lat hebben verhoogd tot 800 volt elektrische systemen, maar de EQXX experimenteert met een 900 volt systeem dat werkt. Mercedes heeft niet bevestigd dat een 900-volt-systeem snel zijn weg naar productie zou vinden, maar het zei wel dat het de technologie aan het beoordelen was voor mogelijk toekomstig gebruik in een productieauto. De enige ontbrekende factor in het batterij verhaal van Mercedes is opladen. Het lijkt erop dat er geen doorbraken zijn gemaakt in de laadtijd voor de EQXX.

De aandrijfeenheid zelf bestaat uit een elektromotor, de transmissie met één versnelling en de vermogenselektronica, waarvan de laatste uit de AMG Project One-hypercar wordt getrokken. Mercedes gebruikt een nieuwe generatie siliciumcarbiden in de aandrijflijn en zegt dat de efficiëntie van de aandrijflijn als geheel 95% is. Dat betekent dat 95% van de energie van de accu naar de wielen gaat, een fantastisch cijfer. Net als de batterij is deze motor gepland voor gebruik in een productie-EV in het bereik van 2024-2025.

Deze superefficiënte aandrijflijn produceert zeer minimale afvalwarmte, wat ook betekent dat het thermische beheersysteem zeer licht van gewicht kan zijn. Door aero-shutters, koelvloeistofkleppen en waterpompen wordt de aandrijfeenheid op de juiste temperatuur gehouden met zeer lage energiekosten. Mercedes zegt dat de batterij zelf luchtgekoeld is, niet vloeistofgekoeld, omdat de vloeistofkoeling meer energie kost dan het waard is. Voor een goede koeling gebruikt Mercedes in plaats daarvan een koelplaat die in de vloer van het voertuig is geïnstalleerd. Hierdoor kan de luchtstroom van de onderkant komen om de batterij te koelen, wat volgens Mercedes de meest aerodynamische manier is om de klus te klaren.

En aangezien we het over luchtbeheer hebben, is het tijd om in te gaan op de aerodynamica van het ontwerp van de Vision EQXX. De weerstandscoëfficiënt is slechts 0,17. Dat verslaat de huidige leider in productieauto’s – de EQS – die een Cd van 0,20 heeft. Mercedes zegt dat op een lange snelwegrit een typische elektrische auto ongeveer tweederde van zijn batterijcapaciteit besteedt aan het doorsnijden van de lucht die voor hem ligt. Daarom is een gladde vorm zo noodzakelijk voor lange afstanden.

Mercedes somt talloze ontwerpkeuzes op die het heeft gemaakt om het ontwerp van de EQXX zo efficiënt te maken als het is. De spoorbreedte is aan de achterkant 50 mm minder dan aan de voorkant. Het luchtgordijn bij de voorbumper is gekoppeld aan de wieldoppen om elke mogelijke aerodynamische scheiding van de voorwielen te verwijderen. Luchtkanalen op de motorkap helpen de weerstand rond de spiegels te verminderen, en koelluiken die op de motorkap openen, veroorzaken minder weerstand dan wanneer ze in de bodemplaat waren gemonteerd. Lucht stroomt over de auto in een afscheurrand aan de achterzijde. Het maakt gebruik van een intrekbare achterdiffusor die bij hoge snelheden wordt ingezet. Mercedes werkte zelfs samen met Bridgestone om unieke Turanza Eco-banden te creëren die aerodynamisch geoptimaliseerde zijwanden hebben die passen bij de covers die op de 20-inch gesmede magnesiumwielen zijn gemonteerd.

Natuurlijk komt efficiëntie ook door lichtgewicht te zijn, en dat is iets waar elektrische auto’s traditioneel behoorlijk slecht voor zijn. In een poging om de structuur lichter te maken, gebruikte Mercedes een intrigerend BIONEQXX aluminium structureel gietstuk als het belangrijkste structurele onderdeel aan de achterkant. Wat is BIONEQXX? Het is een gietstuk dat een webachtig uiterlijk heeft met gaten waar geen structurele elementen nodig zijn. Materiaal wordt alleen gebruikt waar het nodig is voor de structurele functie en waar belastingen worden uitgeoefend. Natuurlijk zijn gaten in de carrosserie niet ideaal wanneer een auto in water en modder rijdt, dus Mercedes gebruikt een duurzame plastic vervanger geproduceerd door 3D-printen om de gaten te vullen – 42 van hen om precies te zijn. Dit complexe proces bespaart ongeveer 15-20% van het gewicht van een traditioneel gietstuk, zegt Mercedes. Hetzelfde proces wordt gebruikt voor de demperkoepels en bespaart 8,8 pond ten opzichte van conventionele koepels.

De deuren zijn gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en glasvezelversterkte kunststoffen. Mercedes gebruikt aluminium remschijven die het gewicht drastisch verminderen in vergelijking met gegoten stalen remschijven – de uitstoot van remstof wordt ook met 90% verminderd dankzij een unieke coating die op de remschijven wordt gebruikt. Glasvezelversterkte kunststof veren vervangen ook conventionele schroefveren, wat gewicht bespaart. Uiteindelijk weegt de Vision EQXX 3.858 pond. Dat is nog steeds geen lichtgewicht, maar het is lichter dan de meeste luxe EV’s die tegenwoordig te koop zijn.

Er zijn ook tal van efficiëntiegerelateerde inspanningen geleverd aan het interieur van de EQXX. Het massieve 47,5-inch mini-LED 8K-scherm heeft meer dan 3.000 lokale dimzones, wat betekent dat het alleen energie verbruikt voor de delen van het scherm die oplichten. Het detail van het navigatiesysteem past zich aan de plaats van uw reis aan, aangezien het digitale details tijdens lange snelwegritten vermindert om het energieverbruik te verminderen dat wordt gebruikt om 3D-kaarten in stedelijke gebieden te produceren. Dit scherm zelf wordt beheerd door een nieuwe game-engine die grafische mogelijkheden opent voor Mercedes die het voorheen niet had. Het 4D Burmester-geluidssysteem is vernieuwd door het aantal luidsprekers te verminderen en de luidsprekers dichter bij de inzittenden te plaatsen. Om dezelfde kwaliteit te behouden die we van Mercedes verwachten, gebruikt het systeem twee luidsprekers in elke hoofdsteun en een basopwekker in elke stoel.

Bovendien is het dak voorzien van zonnepanelen. Mercedes beweert dat de panelen op een ideale, zonnige dag een actieradius van 25 kilometer kunnen opleveren. In de meeste gevallen wordt de zonne-energie echter gewoon opgeslagen in een lithium-ijzerbatterij die stroom levert aan het klimaatsysteem, het infotainmentsysteem en andere ondersteunende systemen. Dit betekent dat er minder stroom nodig is van het grote lithium-ionpakket om al die andere systemen van stroom te voorzien, waardoor uw totale bereik groter wordt.

Er is ook veel te zeggen over de materialen die in de cockpit worden gebruikt, aangezien Mercedes ons een nieuwe duurzame interieurfilosofie laat zien. De deurgrepen zijn gemaakt van een biostaalvezel, een veganistische zijdeachtige stof. De stoelen zijn gemaakt van mycelium, een leervervanger die is opgebouwd uit de ondergrondse wortelachtige structuur van paddenstoelen. Ander leer is overal vervangen door Deserttex, een materiaal gemaakt van verpulverde cactusvezels. Desgevraagd zegt Mercedes dat het nog niet klaar is om leer te vervangen, maar het is wel van plan om klanten in de toekomst duurzamere opties te bieden. De vloerkleden zijn gemaakt van bamboevezel en de traditionele Mercedes Dinamica is gemaakt van 38% gerecyclede PET-flessen.

Als het op technologie aankomt, herbergt dat enorme enkelvoudige scherm dat zich uitstrekt van pilaar tot pilaar de nieuwste innovatie van Mercedes: een roadtrip-sidekick. De “sidekick” is bedoeld als uw gids die inspeelt op de behoeften van de bestuurder en passagiers. Een van die functies is de verbeterde “Hey Mercedes”-functionaliteit, omdat de stem nu veel reëler van aard is, en machine learning het personage een soort persoonlijkheid geeft. Deze zogenaamde sidekick is bedoeld om te voorspellen wat je zou willen weergeven op de scherm en heeft zijn eigen zone op het display. Mercedes zegt echter dat je het kunt uitschakelen als je dat wilt.

Het laatste punt van discussie met de Vision EQXX is de snelheid waarmee Mercedes in wezen een volgens de veiligheidsvoorschriften passerende, bestuurbare auto heeft ontwikkeld. Door nieuw gebruik van digitale tools in ontwerp en engineering, werd de Vision EQXX in slechts 18 maanden voltooid. Dit omvat meer dan 186.000 “testkilometers” die op een computer zijn gelopen. Het is vooral indrukwekkend als je kijkt hoeveel teams er ook bij het project betrokken waren, aangezien deze auto werd geholpen door zowel de F1- als de Formule E-teams om hem zo goed mogelijk te maken.

Maximale efficiëntie in elektrisch rijden was het doel, en de inspanningen van Mercedes zullen hopelijk in de nabije toekomst leiden tot een nog betere efficiëntie van in productie genomen elektrische auto’s.

Zie ook: De Elektrische Mercedes EQE: De Elektrische Sedan Van Mercedes-Benz – Mercedes-Benz Electric EQC: De Eerste Elektrische Mercedes-Benz – Elektrische Mercedes EQV MVP New V-Class: De Familie Bestelbus by Mercedes Benz Vans – Mercedes-Benz Concept EQA: Trailer IAA 2017 – Mercedes-Benz EQA: Explore the Future – Mercedes-Benz Electric Car EQC 2019: Black Forest Road Testing – Mercedes-Benz Electric Car EQC 2019: Extreme Testing – Mercedes Vision EQ Silver Arrow by Mercedes-Benz –Mercedes-Benz EQ: Formula E 2018 – Mercedes EQC –Mercedes-Benz EQC (2019): Personalization Explained by Felix Smith – The Mercedes EQS Concept: Svelte, Sensuous, & Sustainable – Electric Mercedes-Benz EQC: Enjoy Travelling – Digital World Premiere Of The New Mercedes EQA Compact SUV by Mercedes-Benz – The Electric Lucid Air Dream Car a New Era of Luxury Mobility: Rijbereik 837 Kilometer

De Goene Smart: De Elektrische Smart – Daimler brings electric smart cars under new Mercedes-Benz EQ family – Smart ED: The Full Electric Smart by Daimler –Smart Vision EQ Fortwo –2017 Smart Fortwo Electric Drive Cabrio  – The Full Electric Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Ultimate Luxury of the Future – De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh – Mercedes-Benz Concept EQ at The 147th Open: Return of the Claret Jug – Mercedes-Benz Concept Marco Polo: Camper Van Of The Future – Mercedes Geeft Met Transparant Model Van De Elektrische Mercedes EQC Inkijkje In Techniek Van de Elektrische Auto – Carbon Footprint of Mercedes-Benz EQC production – Mercedes Vision Of Mobility: Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (457)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie 
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Links

    Milieunet op..