De Elektrische Maxus EV80 Bestelbus by SAIC
Geschreven op 10-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVHet Chinese SAIC, de huidige eigenaar van de Maxus, gebruikt de IAA voor de Europese lancering van zijn elektrisch aangedreven EV80 bedrijfswagen.
Bijzonder is dat de voertuigen exclusief te leasen zullen zijn via LeasePlan.
De elektrische Maxus EV 80 rijdt in China al enige jaren rond. Hij kan gezien worden als een typisch Chinees, robuust no nonsens voertuig. De gebruikte techniek is 100 procent van Chinese bodem en verrassend actueel.
De grote kracht van de EV 80 moet zijn, dat hij met een basisprijs van 47.500 euro ex BTW zeker een 25 mille goedkoper is dan bijvoorbeeld een VW Crafter en in ieder geval op papier, hetzelfde kan.
De Maxus EV 80 is een bestelauto met een laadvolume van 10m3 en 11,5m3 voor de versie met een hoog dak. Het laadvermogen is 950 kilo en de auto mag 1.200 kg trekken. Daarvoor heeft hij een krachtige 100 KW motor met een koppel van 320 Nm. Het 56 kW accupakket met LifePo4 Lithium Iron Phosphate cellen zou een bereik van maximaal 200 km mogelijk maken.
Net als de Europese modellen kan ook de EV 80 DC laden waarmee de auto weer in 2 uur helemaal vol is. Gewoon laden duurt tot zeven uur wat ongeveer de standaard is met AC. De garantie is drie jaar of 100.000 km op de auto en vijf jaar op de accu’s.
De vier modellen hebben standaard airconditioning, elektrisch bediende zijruiten, parkeersensoren (op de bestelwagens) en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Maar de auto heeft af fabriek ook naast ABS, ook BAS (remassistent), EBD (automatische remkrachtverdeling), hill hold assist, een elektronische handrem, LED-dagrijverlichting en airbags voor bestuurder én passagier. Optioneel is een 10 inch infotainmentscherm leverbaar, voorzien van de nieuwste AppleCarPlay- en Android Auto-toepassingen.
Zie ook: De Elektrische Maxus eDeliver 9 Grote Bestelbus by SAIC - Mondial Movers Oostland Verhuisbedrijf In Groningen Neemt Elektrische Maxus EV80 Bestelbus In Gebruik - Koopman TransMission heeft de elektrische Maxus EV 80 in gebruik genomen voor het afleveren van stukgoed in de binnenstad van Groningen - Maxus 2020 Live Virtual Launch - Red Je Pakketje Bezorgt Fossielvrij Met 105 eElektrische Maxus Bestelwagns
Erik van Erne zegt:
10 december 2018 om 18:30 | Permalink
Mondial Movers Oostland Verhuisbedrijf In Groningen Neemt Elektrische Maxus EV80 Bestelbus In Gebruik
De elektrische Maxus EV80 is er als reguliere bestelbus, maar zoals gebruikelijk in bestelwagenland is de auto ook verkrijgbaar als chassis-cabine. De sleutels van de eerste van Europa zijn overhandigd aan verhuisbedrijf Mondial Oostland Verhuizingen in Groningen. Uiteraard is de keuze voor een elektrische bus ingegeven door een duurzaamheidsgedachte. Veel bedrijven zijn bezig met het verminderen de uitstoot.
Met een rijbereik van 200 kilometer kan Groningen prima worden bediend, het moet evenmin een probleem vormen om de omliggende plaatsen te bereiken. Zeker omdat er met de gemiddelde verhuiswagen gedurende een werkdag niet doorlopend wordt gereden. Tot de klanten van het verhuisbedrijf kunnen de Rijksuniversiteit Groningen, de provincie Groningen, de gemeente Assen, het Noorderpoort College en Avebe worden gerekend.
Erik van Erne zegt:
10 december 2018 om 19:48 | Permalink
Koopman TransMission heeft de elektrische Maxus EV 80 in gebruik genomen voor het afleveren van stukgoed in de binnenstad van Groningen
Het bedrijf neemt daarmee het voortouw in het plan voor emissieneutraal vervoer in de binnenstad in 2025. Vanaf 2025 mogen alle bedrijven in de Groninger binnenstad alleen nog bevoorraad worden door emissievrije voertuigen.
Om dit te bereiken is het convenant Duurzame Stadslogistiek ondertekend. Harm Koopman, directeur, over de rol van Koopman TransMission: “Op dit moment functioneert onze vestiging in Noordhorn al als hub voor diverse andere vervoerders. Wij verzamelen de goederen en brengen ze vervolgens emissievrij én efficiënt naar de binnenstad. Iedere dag weer hebben wij minimaal 100 zendingen voor de binnenstad. Hierdoor zijn onze wagens altijd optimaal beladen. Zo beperken we het aantal verkeersbewegingen in de binnenstad van Groningen. We zijn nu met één voertuig begonnen maar zien dit als een opstap naar een verdere uitrol in de toekomst.”
Erik van Erne zegt:
9 maart 2021 om 21:49 | Permalink
Maxus 2020 Live Virtual Launch