Anders Bekeken

De Elektrische MAN eTGE en Volkswagen eCrafter Bestelbus by MAN Trucks & Bus

Geschreven op 4-4-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

MAN brengt eind dit jaar de elektrisch aangedreven MAN eTGE op de markt.

Volgens MAN rijdt ongeveer 70 procent van alle bestelwagens in stedelijke gebieden in Nederland gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag.

De actieradius van 160 kilometer (NEDC) van de MAN e-TGE moet dus ruim voldoende zijn om driekwart van al het stadstransport emissieloos te kunnen uitvoeren. Praktijkervaring leert overigens dat een NEDC-actieradius van 160 km in de praktijk 125 km betekent.

De MAN eTGE heeft een elektromotor met een vermogen van 110 kW/136 pk die de voorwielen aandrijft. Het maximale koppel van 290 Nm is altijd beschikbaar. De topsnelheid bedraagt 90 km/u en het gemiddelde energieverbruik circa 20 kWh/100 km. Goed nieuws is dat de 4,25 tons versie van de eTGE ook met B-rijbewijs mag worden gereden, dankzij de ontheffing die Brussel heeft toegestaan.

Bij een 40 kW-laadstation zijn de accu’s van de eTGE volgens MAN in 45 minuten opgeladen tot 80 procent. Bij gebruik van een wallbox duurt het volledig laden van de accu’s circa 5,5 uur en bij gebruik van een reguliere 230V-aansluiting 9 uur. De MAN eTGE heeft volgens de fabrikant een hoogwaardige standaarduitrusting met onder meer een navigatiesysteem, verwarmde voorruit en andere features die het rijden veiliger én comfortabel maken. Uiteraard is ook EBA (emergency brake assist) standaard.

De eTGE is naar verwachting vanaf eind dit jaar leverbaar in Nederland, als een van eerste landen in Europa. De MAN eTGE wordt ook leverbaar als eCrafter van Volkswagen. Die wordt naar verwachting later dit jaar gepresenteerd tijdens de Commercial Vehicle Show in Birmingham.

Volkswagen will be officially unveiling its new all-electric van, the eCrafter, at the upcoming Commercial Vehicle Show at the NEC in Birmingham (UK).

The CV Show is scheduled to take place between April 24th and 26th which means that further details on the Volkswagen Commercial Vehicles’ first semi-serious electric van offering should be around the corner.

The van will be of interest no doubt to fleet buyers in the UK, which are under high pressure to transition their delivery van fleets to the all-electric modality. There are a handful of electric vans on the market, so it’ll be interesting to see if the eCrafter slots into the middle of the pack or perhaps has something more to offer.

Volkswagen will be offering test drives of the eCrafter to select customers at the event. Real-world testing of the model in the UK is expected to begin in May, which follows the beginning of real-world testing in Europe back in December 2017.

The eCrafter has been tailored precisely to typical city operations with its 100 kW power output, range of around 160 km and top speed limited to 90 kph. The eCrafter’s lithium-ion battery is completely integrated into the underbody, meaning the standard vehicle’s entire cargo volume (10.7 m3) is fully usable. A maximum payload of between 1.0 and 1.75 tonnes is available. At a CCS charging station supplying the battery can be charged to 80% in just 45 minutes. From a wallbox, charging time to 100% is around 5.5 hours.

With regard to commercial availability of the new Volkswagen eCrafter, it should be noted that while European deliveries are expected to begin later this year, presuming that real-world trials go well, deliveries to the UK and other left-hand-drive markets aren’t expected to begin until 2020 or 2021.

Zie ook: MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks en Elektrische Stadsbussen – De Elektrische Mercedes eSprinter Bestelbus by Mercedes-Benz Vans –  The Battery-Powered Zero Emissions Mercedes-Benz Vito – The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+ – De 100% Elektriche Daily Electric Bestelbus by Iveco met een Actieradius van 280 Kilometer –  Het 100% elektrische Iveco busje komt zo – Paggio: De Electric Van voor Israël – De InnoVan Quicc: De Elektrische Bestelauto van de Toekomst by Duracar  – Nissan Townpod, an Electric Van for Everyman – De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen met een Bereik van 400 km by Opel – The Next Tesla: The all electric Walk-In Van (WIV) – The 1966 GM ElectroVan: The First Fuell Cell Electric Vehicle in the World – ZAP komt met Electric City-Truck – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    11 januari 2019 om 14:00 | Permalink

    VW e-Crafter Electric Cargo Van Makes UK Debut

    The electric VW e-Crafter commercial van made its UK debut in December at the Milton Keynes EV Experience Centre. The 3.5 ton cargo van has 107 miles of range and uses a 35 kWh lithium-ion battery, which can be charged to 80% in 45 minutes or so.

    The e-Crafter was made for craftspeople (men and women), couriers, and for last-mile applications. It was reported the top speed has been limited to 55 mph, and that typically in urban settings such cargo vans may be driven 40-60 miles a day with many stops. Replacing older diesel vans with all-electric ZEV versions would obviously be very helpful in reducing unhealthy air pollution in cities.

  2. Erik van Erne zegt:

    15 januari 2019 om 18:37 | Permalink

    De e-Crafter Solar Koelwagen: Rijdt én Koelt Elektrisch

    Volkswagen Bedrijfswagens introduceert tijdens de Horecava de volledig elektrische e-Crafter Solar koelwagen. Deze ultieme, duurzame besteller voor leveringen aan onder meer horeca-ondernemers in de binnenstad rijdt en koelt elektrisch.

    Duurzame distributie van gekoelde levensmiddelen in binnenstedelijke gebieden is een belangrijk thema. Door de voordelen van de nieuwe, volledig elektrische e-Crafter te combineren met de innovatieve Solar koelwagentechnologie, introduceert Volkswagen Bedrijfswagens de overtreffende trap in duurzaamheid. Het dak van deze volledig elektrische e-Crafter Solar koelwagen is voorzien van hoog-rendement zonnepanelen, waarmee de transportkoeling de juiste koeling garandeert zonder dat daar een brandstofmotor aan te pas komt. Omdat het koelsysteem volledig los staat van de hoogvolt-accu, heeft het systeem geen invloed op de actieradius van de bus. Met de e-Crafter Solar koelwagen draagt de horeca en de detail- en groothandel bij aan duurzaam en milieuvriendelijk vervoer van gekoelde producten in de stad.

    De accu van het koelsysteem heeft een eigen 220V stekkeraansluiting en staat volledig los van e-Crafter hoogvolt-accu. Hiermee heeft het systeem geen invloed op de actieradius van de bus. Een unieke combinatie, zonder dat er een brandstofmotor aan te pas komt. Het basis accupakket voor het koelsysteem bevat een capaciteit van minimaal 5,5 uur continue koeling. Daarnaast levert Volkswagen Bedrijfswagens uitbreidingspakketten waarmee tot maximaal 11 uur continu gekoeld kan worden. Dankzij de 220V-aansluiting in de voorbumper kunnen de accu’s eenvoudig opladen bij stilstand. Gecombineerd met een nachtkoeling-installatie wordt ook bij stilstand een constante temperatuur gewaarborgd. Door de constante koeling treden er geen onregelmatigheden op in de temperatuur bij gebruik van het start-stopsysteem. Door de eenvoudig geïntegreerde bediening van de koelinstallatie blijft de temperatuur continu volledig onder controle. Dit is één van de belangrijke voorwaarden van HACCP om bijvoorbeeld bederf van etenswaren tegen te gaan.

    Net als elke e-Crafter is ook de e-Crafter Solar koelwagen voorzien van een zeer complete standaarduitrusting, waarbij onder meer automatische airconditioning, een comfortstoel voor de bestuurder, stoelverwarming, LED-verlichting en de modernste comfort- en veiligheidsverhogende assistentiesystemen zijn inbegrepen.

    Voor koelvervoer werkt Volkswagen Bedrijfswagens samen met Carrosseriefabriek Harderwijk. Hun specialisme is het creëren van de optimale mix van isolatie, koelinstallatie en laadvolume. Hiervoor wordt rekening gehouden met een maximale belading van eurokratten van 60 x 40 cm en/of europallets. Elke Solar koelwagen ontvangt het HACCP-certificaat voor hygiëne en temperatuurbeheersing.

  3. Erik van Erne zegt:

    7 maart 2019 om 12:26 | Permalink

    Elektrische Zero Emissie VW E-Crafter Rolstoelbus Binnenkort Beschikbaar by Tribus

    Volkswagen en Tribus zijn een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van een zero emissie E-Crafter rolstoelbus. De volledig elektrische rolstoelbus wordt leverbaar met een verlaagde voor-instap, TriflexAIR klap- en draaistoelen en een rolstoellift.

    De vraag naar personenvervoer met uitstootvrije voertuigen stijgt enorm, met name in stedelijke gebieden. Tegelijkertijd is het aanbod van deze schone voertuigen voor de taxi- en openbaar vervoermarkt beperkt. Vooral als het gaat om voertuigen die niet meer dan 3.500 kilo wegen en dus gereden mogen worden met een rijbewijs B. Met de komst van de elektrische VW E-Crafter Rolstoelbus komt daar nu verandering in, belooft Tribus.

    “Onze engineers hebben hard gewerkt aan een ontwerp dat voldoet aan alle Europese richtlijnen voor M1 personenvervoer”, aldus Tribus. “Aan de uitdagingen in materialen en gewicht zijn voldaan door het gebruik van hoogwaardige en lichtgewicht materialen.” Het maximum gewicht van de VW E-Crafter Rolstoelbus blijft onder de 3.500 kilo en dus kan het voertuig bestuurd worden door mensen met rijbewijs B.

    Medio maart wordt een demovoertuig onderworpen aan een gedegen testprogramma. Deze gaat rijden bij enkele klanten van Tribus. Als de testresultaten goed zijn, gaat de rolstoelbus nog voor de zomer van 2019 van in productie. “De E-Crafter rolstoelbus is in deze vorm bij uitstek geschikt voor gebruik in binnenstedelijk gebied en goed in te passen in de reisschema’s van taxi’s en openbaar vervoer”, aldus Wilfred Wijnands van Tribus.

    De VW E-Crafter rolstoelbus wordt een 8+1 met twee rolstoelplekken en een actieradius van NEDC 173 km. Het voertuig wordt voorzien van het rolstoelvastzetsysteem TriflexAIR en krijgt een verlaagde voor-instap en automatische rolstoellift aan de achterzijde. Dankzij snelladen (DC 40 Kw) kan de accu weer 80 procent worden bijgeladen in 45 minuten. Hierdoor kan de praktische actieradius flink worden vergroot.

    Zie ook: De Elektrische e-Civitas Electron Lagevloer Taxi Mininus by TribusDe Elektrische Fiat e-Ducato Taxibus by Tribus – Tribus presenteert elektrische minibussen op Busworld

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (637)
  • Agenda (3.113)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (793)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.267)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.280)
  • Europa (29)
  • Evenementen (156)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (367)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.643)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.291)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • BYD Levert 183 Elektrische Bussen Voor Metbus In Santiago, Chili
  • De Energieneutrale Rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) Dodewaard by Waterschap Rivierenland
  • Waterschap Rivierenland Realiseert Zonnepark bij RWZI in Hardinxveld-Giessendam
  • Bioboer Frank Lambert Neemt Eerste 100% Elektrische Kramer Wiellader In Gebruik
  • Green Light District Amsterdam: De Groene Duurzame Variant Van Het Red Light District
  • Klimaatnieuws: Gletsjers Himalaya Smelten Steeds Sneller – Kwart IJs In 40 jaar Verdwenen
  • Kleurrijkste En Duurzaamste Festival Van Antwerpen: Herbruikbare Bekers En Afvalplan Borgerrio
  • Energieneutraal Plattelandshotel Fruitpark Hotel in Nationaal Fruitpark Ochten In De Betuwe
  • De Elektrische Bestelbus LCV by Londen Electric Vehicle Company (LEVC)
  • Depot Amsterdam Noord Energieneutraal En EYE Collectiecentrum by Cepezed
  • Kigali Hoofdstad Van Rwanda: De Groene, Schone, Energieneutrale Stad Van Afrika
  • Amsterdam Light Festival Editie #8: Disrupt
  • Duurzaam Dealerpand Met Zonnepanelen Voor MAN Venlo In Gebruik Genomen
  • Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy
  • Dutch Green Building Council Green Leader Award 2019 by DGBC
  • Herbruikbare Drinkbekers Tijdens Elfde Editie Lier Feest
  • Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie
  • Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3
  • Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
  • De Bovengrens by Lebbis
  • Links

    Milieunet op..