De Elektrische L7e Safe Light Regional Vehicle (SLRV) Op Waterstof: Licht, Veilig, Emissievrij
Geschreven op 13-12-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe SLRV Safe Light Regional Vehicle zoals de L7e is het kleinste en lichtste lid van de NGC-voertuigfamilie.
SLRV neemt de zorgen over de veiligheid van de huidige L7e-voertuigen weg met een nieuwe metalen sandwichconstructie.
Samen met een innovatief instapconcept, de zeer efficiënte waterstof-brandstofcelaandrijving en het nieuwe type chassis worden de ambitieuze doelen op het gebied van veiligheid en gewicht (450 kg) van de L7-klasse bereikt.
De carrosserie van de tweezits SLRV is 3,8 meter lang en laag gehouden om een ??zo laag mogelijke luchtweerstand te bereiken. Het is licht en veilig - een combinatie die bestaande voertuigen in deze lichte voertuigklasse (L7e) vaak maar in beperkte mate hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door de zogenaamde metalen sandwichconstructie: het gebruikte materiaal bestaat uit een metalen toplaag en een kunststof schuim aan de binnenkant. De voor- en achterzijde van de SLRV zijn opgebouwd uit sandwichpanelen en dienen als crashzones. Daar is ook een groot deel van de voertuigtechniek ondergebracht. De passagierskooi bestaat uit een kuip met daaraan een ringstructuur. Dit vangt de krachten op die tijdens het rijden op de auto inwerken en beschermt de inzittenden bij een aanrijding.
Om zo efficiënt mogelijk met hulpbronnen om te gaan, heeft de SLRV een zeer lichte carrosserie en een zeer efficiënte hybride aandrijving. Voor de aandrijflijn sloten de DLR-onderzoekers een kleine brandstofcel met 8,5 kilowatt continu vermogen aan op een batterij. Dit levert 25 kilowatt extra vermogen op om te versnellen. Deze combinatie weegt minder dan conventionele batterijsystemen, biedt een actieradius van zo’n 400 kilometer en maakt een topsnelheid van 120 kilometer per uur mogelijk. Aan boord tussen de twee stoelen bevindt zich een 39 liter druktank die 1,6 kilogram waterstof bij 700 bar kan opslaan. De SLRV gebruikt de restwarmte van de brandstofcel om het interieur te verwarmen. Bovendien heeft de goede thermische isolatie van de sandwichopbouw een positief effect op het energieverbruik van de airconditioning van het voertuig in de winter.
Met zijn futuristische, sportieve design is de tweezitter met een gewicht van ongeveer 450 kilogram een ??volwaardige L7e-klasse. De SLRV is bijvoorbeeld geschikt als woon-werkauto, als feeder in het plaatselijk openbaar vervoer of als autodeelvoertuig - vooral in perifere stedelijke gebieden of in suburbane gebieden. Het kan een aanvulling zijn op het lokale openbaar vervoer in een suburbane of landelijke omgeving, kan worden gebruikt als tweede auto en is zeer geschikt voor autodeeldiensten dankzij het snelle tanken van waterstof.
Qua acquisitiekosten rekent het SLRV-team momenteel op zo’n 15.000 euro. Bij een kilometerstand van 300.000 kilometer resulteert een levensduur van tien jaar in een prijs van rond de 10 cent per kilometer.