google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Elektrische Hyundai IONIQ 5 (CUV): Eerste Elektrische Model In Hyundai’s IONIQ Line Up

Geschreven op 9-3-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Hyundai Motor heeft de IONIQ 5, een middelgrote Crossover Utility Vehicle (CUV) onthult tijdens een virtueel wereldpremière-event.

De Hyundai IONIQ 5 is het eerste model van IONIQ, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen (BEV). De auto verrijkt de lifestyle van elektrische mobiliteit met duurzame en innovatieve voorzieningen en functies.

De IONIQ 5 is gebaseerd op het speciaal voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dat geeft de IONIQ 5 zijn unieke proporties op een lange wielbasis. Het interieurdesign is innovatief en afgewerkt met ecologisch verantwoorde materialen op die plekken waar de inzittenden in aanraking komen met de auto. De elektrische aandrijflijn levert zeer krachtige prestaties en de batterij is ultrasnel op te laden. Dankzij de V2L-functie zijn elektrische apparaten buiten de auto van stroom te voorzien en met de geavanceerde connectiviteit en uitgebreide rijassistentiesystemen biedt de IONIQ 5 de ultieme rijervaring en optimale veiligheid.

Het vooruitstrevende design van de IONIQ 5 doorbreekt de traditionele kaders, dankzij de vrijheid die het specifieke BEV-platform de designers biedt. Verwijzend naar de introductie van de Hyundai Pony, de eerste productieauto van de fabrikant, markeert de IONIQ 5 de 45-jarige ontwikkeling van het design van Hyundai, waarmee het merk een belangrijk onderdeel is geworden van het leven van klanten. Daarmee legt de IONIQ 5 een verbinding van het verleden naar de toekomst. Dit is de nieuwe definitie van tijdloos design. Een thema dat groter wordt naarmate het modellengamma van line-up-merk IONIQ groeit.

De motorkap van de IONIQ 5 heeft een schelpvorm. Dat minimaliseert het aantal naden in de carrosserie en optimaliseert de aerodynamica. De voorbumper valt op door zijn V-vorm en de geïntegreerde dagrijverlichting (DRL) geeft de IONIQ 5 een onmiskenbare lichtsignatuur. Dergelijke kleine pixelachtige lichtelementen komen ook terug op de achterzijde van de auto.

De vrijwel vlak in de portieren geplaatste deurgrepen accentueren de strakke vormgeving en verbeteren de stroomlijn van de carrosserie. De aerodynamisch geoptimaliseerde wielen zijn een voorbeeld van het Parametric Pixel-designthema en hebben een diameter van maar liefst 20 inch.

De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen en geven de inzittenden een gevoel van gewichtsloosheid. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben. Veel van de oppervlakken – zittingen, deurpanelen en armleuningen, hemelbekleding – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen, zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.

De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties, die alle voldoen aan de behoefte van elke klant, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies bieden een uitstekende actieradius en hebben een topsnelheid van 185 km/u.

De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure (alles onder voorbehoud van homologatie).

Het E-GMP-platform van de IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Het multichargingsysteem is het eerste ter wereld. Het is gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen. Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP).

De IONIQ 5 ondersteunt de duurzame lifestyle van elektrische mobiliteit ook met zijn innovatieve V2L-functie. Daarmee kunnen klanten onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – aan de auto opladen en gebruiken. Het maakt van de IONIQ 5 een ‘oplader op wielen’.

De V2L-functie heeft een vermogen van maximaal 3,6 kW. De V2L-aansluiting in het interieur bevindt zich onder de tweede zitrij en is te gebruiken als de auto rijdt. Een tweede V2L-aansluiting bevindt zich aan de buitenzijde, bij de laadaansluiting. Met gebruik van een omvormer kunnen klanten hierop elektrische apparaten aansluiten. Deze aansluiting werkt ook als de auto is uitgeschakeld.

De Hyundai IONIQ 5 is vanaf de zomer van 2021 leverbaar.

Zie ook: De Hyundai IONIQ in Drie Elektrische Varianten: Volledig Elektrisch – Plug-In Hybride en HybrideDe Elektrische Hyundai KONA SUV op de Autosalon van Genève – De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Actieradius van 600 km – De full-electric Hyundai i10 EV – De 100% elektrische Hyundai Getz EV: Blade Electron – Detroit Auto Show 2010: Hyundai Blue-Will – De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell: 700 kilometer op één tank waterstof – Hyundai Start Uniek Car Sharing Project Met Elektrische Hyundai IONIQ in Amsterdam– FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    26 oktober 2021 om 16:33 | Permalink

    Hyundai IONIQ 5 vs Skoda Enyaq iV: Vorm Of Functie by ANWB Autotest

    De Hyundai IONIQ 5 pakt mensen in met zijn futuristische lijnenspel, maar als je daadwerkelijk iets in te pakken hebt, kun je beter voor de Skoda Enyaq iV kiezen. Deze populaire elektrische gezinsauto’s worden onder de loep genomen door Frank en Gert.

  2. Erik van Erne zegt:

    8 december 2021 om 03:21 | Permalink

    Hyundai Ioniq 5 gets impressive EPA range of over 300 miles (482 kilometer)

    Hyundai announced the EPA range of the Ioniq 5 today ahead of its US launch, and it received an impressive 300+ miles (482 km)

    The Hyundai Ioniq 5 is one of the most exciting new electric cars to launch in a long time. It comes with 800-volt powertrain architecture that enables the fastest charging of any EV, and it also allows for bidirectional charging to power other things.

    Hyundai is offering different drivetrain options (rear-wheel-drive and all-wheel-drive) on both battery packs, which are 58 kWh for the Standard Range, and for the Long Range, it’s a 72.6 kWh pack except in North America, where Hyundai will make the Ioniq 5’s Long Range battery pack 77.4 kWh.

    The vehicle is already been delivered in Korea and Europe, but it has yet to launch in North America. It has achieved an impressive WLTP rating in those markets, but North America’s EPA rating is notoriously stricter. However, Hyundai has a good track record of efficient vehicles with the EPA standard and it looks like the Ioniq 5 is no exception. Today, the Korean automaker announced that it received an EPA rating of 303 miles of range for the base Ioniq 5:

    The all-new IONIQ 5, an electric sport utility vehicle (SUV) features a driving range of more than 300 miles, design inspired by Hyundai’s ‘45’ EV concept, relevant technology and best-in-class ultra-fast charging from 10 to 80 percent in just 18 minutes. IONIQ 5 rides on Hyundai’s exclusive Electric-Global Modular Platform (E-GMP) that allows for more interior space and optimized performance. IONIQ 5 is part of Hyundai Motor Group’s plan to introduce 23 BEV models and sell 1 million BEV units worldwide by 2025. IONIQ 5 goes on sale by the end of the year. When equipped with a single motor (2WD), IONIQ 5’s maximum EPA estimated driving range on a single charge is 303 miles (487 km)

    That’s for the second motor rear-wheel-drive version of the electric car. The range goes down significantly for the dual-motor all-wheel-drive version of the vehicle: The maximum EPA estimated range of the dual motor all-wheel drive models is 256 miles.

    Hyundai also disclosed the top speed and towing capacity of the Ioniq 5: All configurations have a top speed of 115 mph (185 km/u) and can tow a trailer with a capacity of up to 2,000 pounds.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.768)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (430)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Europese Unie Haalt Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Gehaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Winnovatie Challenge De Emissieloze Kas: Lekkages Via De Bodem Vanuit Kassen Voorkomen
  • Milieudefensie Wil Dat 30 Grote Vervuilende Bedrijven Met Een Concreet Klimaatplan Komen
  • Links

    Milieunet op..