De Elektrische Hiperon Carrier Basic En Hiperon Carrier Pro Bestelbus by Hiperon Motors
Geschreven op 13-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVEr is weer een nieuwe kaper op de kust op het gebied van elektrische bestelbussen.
Het nieuwe Hiperon presenteert de Hiperon Carrier en strooit meteen met veelbelovende specificaties.
De Hiperon Carrier is een mooi gelijnde bedrijfswagen die in verschillende varianten op de markt moet verschijnen.
Behalve de voor de hand liggende gesloten bestelbus is er ook een personenbus en een chassiscabine, die geschikt is voor een aparte opbouw door derden.
De bus-variant is 5,66 meter lang, precies twee meter breed, 2,01 meter hoog en heeft een wielbasis van 3,74 meter. Ter vergelijking: de bij iedereen wel bekende Volkswagen Transporter is in zijn kleinste vorm 4,90 meter lang, 1,90 meter breed en 1,99 meter hoog, bij een wielbasis van 3 meter. De Hiperon Carrier is volledig elektrisch en heeft met een accu van 75 kWh een theoretisch rijbereik van 320 km. Vermogen is er trouwens ook zat met 265 pk. Met 995 kg heeft de Carrier ook meer laadvermogen dan eerdergenoemde Transporter.
Het uiterlijk van de Hiperon Carrier is opmerkelijk. De bus is ontworpen door een Europees designbureau en oogt erg glad en futuristisch. De volledig vlakke flanken en opvallend kleine led-verlichtingsunits bezorgen ‘m een opvallen voorkomen. Spiegels zijn vervangen door camera’s en de voorste – en enige – zijruit loopt optisch naadloos over in een streep die helemaal achterlangs om de auto gaat.
De bestelbus heeft een grote achterklep. Opvallende afwezige is een geleiderail voor een eventuele schuifdeur, maar wellicht heeft Hiperon daarvoor een slimme oplossing bedacht. Ook opvallend is dat het front uit één stuk lijkt te bestaan en echte bumpers ontbreken. Dat oogt strak, maar lijkt ons niet zo handig. Ook opmerkelijk: niet alleen de achterste, maar ook de voorste kentekenplaat is verlicht.
Het interieur oogt strak met drie bekerhouders in het midden, separate knoppen voor de klimaatregeling en een groot verticaal scherm. Ook zijn er drie zitplaatsen, verdeeld over een stoel en een tweezits bankje.
Het geheel ziet er nog wel uit als een concept-car-sfeer, maar HiperonMotors zegt dat de Carrier begin januari, kan worden gereserveerd. Ook weten we al dat er drie uitvoeringen beschikbaar komen. De Carrier Basic heeft cruisecontrol, een 13-inch scherm met navigatie en een verwarmbare bestuurdersstoel. De Carrier Pro voegt onder meer adaptieve cruisecontrol, keyless entry, een verwarmd stuur en een groter scherm aan het pakket toe.