De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
Geschreven op 18-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 30 augustus 2021: Omwonenden van laadpalen klagen over geluidsoverlast bij het opladen van de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Een inwoner van Gouda noemt het geluid ondraaglijk.
Ford erkent het probleem en zegt een oplossing paraat te hebben. Ford bevestigt dat er “klachten zijn over bovenmatig geluid bij het laden van een Mustang Mach-E”. In Nederland wordt er zelfs veel meer over geklaagd dan in andere landen.
Dat heeft volgens Ford te maken met het type laadpaal dat hier veel wordt gebruikt, met een 3-fasenaansluiting en maximaal 400 volt. Daarmee behaalt de Mustang zijn maximale laadvermogen van 11 kW en daarbij kan herrie optreden.
“Het kan gebeuren dat de auto onder bepaalde omstandigheden, bij hogere buitentemperaturen, maximaal gaat koelen”, aldus Ford.
Inmiddels is er een permanente oplossing beschikbaar. Die bestaat uit een software-update die bij de dealer moet worden geïnstalleerd. Mach-E-rijders kunnen zich hiervoor aanmelden, aldus Ford. De laadsnelheid zou niet onder deze update lijden.
14 februari 2020: Ford heeft de details van de Europese versie van de volledig elektrische Mach-E bekend gemaakt. Het merk belooft voor het topmodel van de reeks een rijbereik van maximaal 600 kilometer op één acculading.
18 november 2019: Ford heeft zijn eerste elektrische auto onthuld. Ford heeft zijn legendarische Ford Mustang als uitgangspunt genomen om tot een volledig elektrisch model te komen: De Ford Mustang Mach-E.
De Ford Mustang Mach-E is in tegenstelling tot de Ford Focus Electric vanaf het begin ontwikkeld als elektrische auto. De aloude Mustang diende als inspiratie, wat vooral aan de achterzijde tot uiting komt in onder meer de karakteristieke achterlichten.
De Mustang Mach-E heeft een lengte van 4,70 in en een wielbasis van 3 meter. Op de achterbank is het ruimteaanbod daardoor royaal, zowel voor knieën als hoofd. Voorin valt het grote, staande aanraakscherm van 15,5 inch op. Het systeem kan door middel van zelflerende technologie de gewoontes en voorkeuren van de gebruiker herkennen. Over de hele breedte van het dashboard zit een soundbar van B&O.
De smartphone dient als sleutel. Via een touchpad op de b-stijl tussen de voor- en achterruit kan ook toegang tot de auto worden verkregen. De smart entry is ook handig voor het delen van de auto en het laten bezorgen van pakketjes. Dat kan in de bagageruimte voorin, zodat de bezorgen geen toegang krijgt tot de rest van het interieur. Die extra bagageruimte van 100 liter in de neus van de auto is waterdicht en afspoelbaar, zodat hij ook geschikt is voor bijvoorbeeld vuile laarzen of schoenen na een dagje in het terrein.
De Ford Mustang Mach-E heeft een accupakket van 75 kWh, een elektromotor van 258 pk en voorwielaandrijving. Deze versie komt volgens Ford ongeveer 500 kilometer ver op een acculading. Daarnaast komt er een Extended Range-uitvoering, die dankzij een accupakket van 99 kWh ongeveer 600 kilometer ver komt. Ford levert ook een 338 pk sterke versie met vierwielaandrijving.
De nieuwe Ford Mustang Mach-E komt in het vierde kwartaal van 2020 naar Nederland.
Zie ook: De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland - De Elektrische Ford Pick Up Truck: The Electric Ford F 150 Pick Up Truck - Autosalon Brussel: De Ford Focus BEV Zero Emission - De Elektrische Ford Waterstof Bus - De Elektrische Ford F-Vision Autonomous Concept Semi Truck - De Cradle to Cradle Concept Car: Ford Model U
Erik van Erne zegt:
31 december 2019 om 15:35 | Permalink
Ford Bring On Tomorrow: 14 Electrified Vehicles In 2020
Erik van Erne zegt:
19 februari 2020 om 20:10 | Permalink
Ford Mustang Mach-e UK Launch by Fully Charged
Erik van Erne zegt:
28 september 2021 om 09:40 | Permalink
Ford investeert miljarden in productie van elektrische wagens
De Amerikaanse autoproducent Ford heeft bekendgemaakt 11,4 miljard dollar (ruim 9,7 miljard euro) te investeren in de productie van elektrische voertuigen. Ook gaat het bedrijf vier nieuwe fabrieken bouwen die tegen 2025 zo’n elfduizend nieuwe banen opleveren.
Samen met zijn Zuid-Koreaanse partner SK Innovation gaat Ford de fabrieken in de staten Kentucky en Tennessee bouwen. Ford zal 7 miljard dollar investeren. Dat is een deel van de investering van 30 miljard dollar die vorig voorjaar al werd aangekondigd. SK Innovation zal de rest bijpassen.
Ford maakt duidelijk dat het gaat om het “grootste, geavanceerdste en efficiëntste autoproductiecomplex” in zijn 118-jarige bestaan. Daarmee denkt de autoproducent in de VS een voortrekkersrol te gaan spelen bij de verschuiving naar elektrische voertuigen.
“Deze investering ondersteunt de langetermijndoelstelling van het bedrijf om een duurzaam Amerikaans productie-ecosysteem te creëren en sneller CO2-neutraliteit te bereiken”, staat in de verklaring.
Ford verwacht dat tussen de 40 en 50 procent van zijn wereldwijde voertuigen in 2030 volledig elektrisch zal zijn.