De Elektrische Skoda Enyaq iV: De Eerste Elektrische SUV In Vijf Uitvoeringen by Skoda
Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 31 januari 2022: De Enyaq Coupé iV is zojuist onthuld!
De nieuwe elektrische Skoda Enviaq iV Coupé wordt onder andere gekenmerkt door de stijlvol aflopende daklijn en scherpe spoilerrand aan de achterzijde.
Mede daardoor is een maximale actieradius van maar liefst 545 km mogelijk.
Zie ook: AM Driving Business Awards: Kia Niro Zakenauto Van Het Jaar 2022 – Skoda Enyaq iV Beste Nieuwkomer
Update 8 mei 2020: Skoda komt met de elektrische Enyaq. De serieproductie van de Skoda Enyaq start eind 2020 en begin 2021 komt hij naar verwachting naar Nederland.
Er komen maar liefst vijf verschillende uitvoeringen van de Skoda Enyaq. Uiteindelijk zal er keuze zijn voor achter- of vierwielaandrijving, drie accuversies, vijf vermogensvarianten en versies met een snellaadfunctie.
De Skoda Enyaq opladen kan op diverse manieren. Thuis met een 230-volt aansluiting (2,3 kW) of met een 11 kW wallbox. Afhankelijk van de grootte van de batterij is hij op deze manier in 6 tot 8 uur op te laden.
Met een DC snellader van 125 kW kan de accu naar verwachting in 40 minuten worden geladen van 10% naar 80%.
14 februari 2020: De eerste elektrische SUV van Skoda komt binnenkort op de markt. Deze EV wordt gebouwd op de Modular Electrification Toolkit (MEB-platform) van de Volkswagen Groep. Naar aanloop van de onthulling deelt Skoda de naam: Enyaq.
Skoda koos niet zomaar voor de naam Enyaq. De eerste letter verwijst naar de elektrische aandrijflijn en de laatste letter naar de carrosserievorm. Bij Skoda eindigen namelijk alle SUV-namen op een q: Kodiaq, Karoq en Kamiq. Verder kozen ze voor de naam, omdat Enya in het Iers bron van leven betekent. Skoda heeft het gevoel dat ze aan het begin staan van een nieuw era: dat van de elektrificatie. Skoda geeft aan dat alle elektrische modellen een Ierse verwijzing in de naam krijgen.
De Enyaq is het eerste model van Skoda dat op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep staat. De Volkswagen ID.3 en Seat el-Born maken hier ook al gebruik van. Dit platform gaan we nog wel vaker terugzien. Skoda wil voor eind 2022 meer dan tien elektrische modellen onder het Skoda iV submerk introduceren. Ook Volkswagen, Seat en Audi zullen tussen nu en 2025 de nodige modellen lanceren op dit modulaire platform.
Tegen 2021 investeert Skoda 21 miljard in de ontwikkeling van elektrische modellen. Skoda verwacht dat rond 2025 ongeveer 25 procent van hun verkoop uit volledig elektrische en plug-in hybride modellen bestaat. De Enyaq is, na de Citigo iV, hun tweede elektrische model.
Zie ook: De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km – De Elektrische Skoda Vision iV Crossover-Coupé – De Skoda Element Concept Car: Een Elektrische Buggy by De Skoda Academy – De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda – Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo – Skoda Gaat Biobased Materialen Toepassen In Interieur: Gras, Suikerbieten En PET-Flessen
Erik van Erne zegt:
12 september 2021 om 21:44 | Permalink
Skoda Enyaq: meer waar voor je geld dan de Volkswagen ID.4?
De Skoda Enyaq is op papier een Volkswagen ID.4 met een ander jasje, maar kan zich prima onderscheiden. Scherpere prijs, mooier uiterlijk en een aantal unieke functies (paraplu!) maken van de Enyaq een Skoda om rekening mee te houden.
Erik van Erne zegt:
26 oktober 2021 om 16:33 | Permalink
Hyundai IONIQ 5 vs Skoda Enyaq iV: Vorm Of Functie by ANWB Autotest
De Hyundai IONIQ 5 pakt mensen in met zijn futuristische lijnenspel, maar als je daadwerkelijk iets in te pakken hebt, kun je beter voor de Skoda Enyaq iV kiezen. Deze populaire elektrische gezinsauto’s worden onder de loep genomen door Frank en Gert.
Erik van Erne zegt:
12 januari 2022 om 15:31 | Permalink
Skoda Enyaq Coupé Komt EraanDe elektrische Skoda Enyaq Coupé Komt Eraan
Skoda voegt de Coupé-telg aan het gamma toe. De variant wijkt van de reeds verkrijgbare Enyaq af door een afwijkende daklijn. Vanaf de B-stijl daalt de daklijn al, om over te gaan in een schuin aflopende achterruit. Achterop de klep prijkt een spoiler voor een betere aerodynamica. Skoda plaatst de auto bovendien op grotere wielen, iets dat mogelijk is omdat de gestroomlijnde carrosserievorm al in de basis voor een lager energieverbruik zorgt.
De Tsjechen zeggen dat het front van de Enyaq Coupé zich kenmerkt door een unieke bumper met daarboven een bredere grille, geflankeerd door smalle koplampen. Het moet bijdragen aan het coupé-concept, dat als sportief wordt gezien. Zo zijn ook de dorpels in carrosseriekleur gespoten.
Wanneer de Skoda Enyaq Coupé op de markt komt, is niet bekend.
Erik van Erne zegt:
31 januari 2022 om 20:52 | Permalink
De Enyaq Coupé iV is zojuist onthuld!
‘
De Enviaq iV Coupé komt als eerste beschikbaar in een sportieve RS variant, die naar verwachting begin maart bestelbaar wordt en in mei 2022 in Nederland wordt verwacht. De overige uitvoeringen volgen naar verwachting begin juli.
Net zoals de ENYAQ iV, beschikt de Enviaq iV Coupé over een Digital Cockpit (5,3 inch) en een groot (13 inch) infotainmentscherm in het dashboard. Mede dankzij de Design Selections is het interieur van de ENYAQ COUPÉ iV eenvoudig en naar eigen smaak samen te stellen. Deze pakketten zijn geïnspireerd op moderne woonomgevingen, waarbij natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecyclede materialen een belangrijke rol spelen.
De nieuwe Enviaq iV Coupé is 4,65 meter lang, 1,88 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis is met 2,77 meter ruim bemeten. De elegant aflopende daklijn, die uitmondt in een scherpe, spoilerachtige rand in de achterklep, is hét stijlkenmerk. Het donker getinte panoramadak, dat standaard is op alle modellen, loopt bijna ononderbroken door tot in de achterruit. De lichtinval via het dak accentueert het ruimtelijke karakter van het interieur en de coating van het glas draagt bij aan het handhaven van een aangename interieurtemperatuur. Het panoramadak is ook nog eens dunner dan een conventioneel stalen dak. Resultaat: maximale hoofdruimte voor de inzittenden.
Ook onderscheidt de ENYAQ COUPÉ iV zich ook door het eigen design van het front. LED-koplampen zijn standaard. Optioneel is hij leverbaar met de ‘Crystal Face’, een grille met transparante spijlen die door 131 LED’s én een opvallende horizontale LED-lichtstrip worden verlicht.
De ENYAQ COUPÉ RS iV beschikt standaard over de Crystal Face en full-LED Matrix-koplampen. Hij combineert dit met RS-accenten als een verlaagd onderstel, zwarte afwerkingsaccenten, achterlichtunits die door middel van een lichtstrip met elkaar zijn verbonden, een diffuser achter en grote lichtmetalen velgen (20 inch standaard, 21 inch optioneel).
De elegante lijnvoering is fraai én functioneel. Mede door de aflopende daklijn heeft de ENYAQ COUPÉ iV een Cw-waarde van slechts 0,234. Daarmee is hij nog gestroomlijnder dan de ENYAQ iV. De gunstige stroomlijn draagt, evenals de optionele warmtepomp, bij aan het maximaliseren van de actieradius. Met volledig geladen accupakket kan de ENYAQ COUPÉ iV 80 bijvoorbeeld 545 km* afleggen. Daarmee is hij zeer geschikt voor lange (internationale) trips. Nog een praktisch pluspunt: de ENYAQ COUPÉ iV is geschikt voor het trekken van aanhangers (maximaal gewicht 1.400 kg, stijgingspercentage maximaal 8%).
Evenals de ENYAQ iV heeft de ENYAQ COUPÉ iV een digitaal interieur. Elke uitvoering beschikt bijvoorbeeld over de Digital Cockpit (5,3 inch) en een groot (13 inch) centraal geplaatst infotainment touchscreen. Dit is te bedienen met touch-sliders, bewegingen of via Laura, de digitale stemassistent. Dankzij Wireless SmartLink zijn Android- en Apple telefoons draadloos te koppelen. Door de ingebouwde e-SIM is een ENYAQ COUPÉ iV altijd online. Daarmee is er toegang tot ŠKODA Connect online diensten en zijn over the air-updates mogelijk. Een head-up display dat gebruikmaakt van augmented reality is optioneel.
Mede dankzij de Design Selections is een ENYAQ COUPÉ iV eenvoudig naar eigen smaak samen te stellen. De Design Selections zijn geïnspireerd op moderne woonomgevingen. Daarbij spelen natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecyclede materialen een belangrijke rol. Om de uitrusting verder te finetunen is er een ruime keuze uit optiepakketten en individuele opties.
De range start met de ENYAQ COUPÉ iV. Deze heeft achterwielaandrijving en beschikt over de 132 kW sterke elektromotor en een accupakket met een capaciteit van 62 kWh. De eveneens achterwielaangedreven ENYAQ COUPÉ iV 80 heeft een 150 kW sterke elektromotor in combinatie met het 82 kWh-accupakket. Vervolgens zijn er twee vierwielaangedreven versies die beide beschikken over een extra elektromotor op de vooras en het 82 kWh-accupakket. De ENYAQ COUPÉ iV 80x heeft een systeemvermogen van 195 kW. De ENYAQ COUPÉ iV RS is het sportieve topmodel van de range. Met een systeemvermogen van 220 kW en een maximaal koppel van 460 Nm vergt de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u (overige modellen: 160 km/u). Elke ENYAQ COUPÉ iV is geschikt voor snelladen tot 125 kW. Het 82 kWh-accupakket van de ENYAQ COUPÉ iV is bij een snellaadstation in circa 29 minuten van 10-80% te laden.