google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Elektrische Skoda Enyaq iV: De Eerste Elektrische SUV In Vijf Uitvoeringen by Skoda

Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Zie ook: AM Driving Business Awards: Kia Niro Zakenauto Van Het Jaar 2022 – Skoda Enyaq iV Beste Nieuwkomer

Update 8 mei 2020: Skoda komt met de elektrische Enyaq. De serieproductie van de Skoda Enyaq start eind 2020 en begin 2021 komt hij naar verwachting naar Nederland.

Er komen maar liefst vijf verschillende uitvoeringen van de Skoda Enyaq. Uiteindelijk zal er keuze zijn voor achter- of vierwielaandrijving, drie accuversies, vijf vermogensvarianten en versies met een snellaadfunctie.

De Skoda Enyaq opladen kan op diverse manieren. Thuis met een 230-volt aansluiting (2,3 kW) of met een 11 kW wallbox. Afhankelijk van de grootte van de batterij is hij op deze manier in 6 tot 8 uur op te laden.

Met een DC snellader van 125 kW kan de accu naar verwachting in 40 minuten worden geladen van 10% naar 80%.

14 februari 2020: De eerste elektrische SUV van Skoda komt binnenkort op de markt. Deze EV wordt gebouwd op de Modular Electrification Toolkit (MEB-platform) van de Volkswagen Groep. Naar aanloop van de onthulling deelt Skoda de naam: Enyaq.

Skoda koos niet zomaar voor de naam Enyaq. De eerste letter verwijst naar de elektrische aandrijflijn en de laatste letter naar de carrosserievorm. Bij Skoda eindigen namelijk alle SUV-namen op een q: Kodiaq, Karoq en Kamiq. Verder kozen ze voor de naam, omdat Enya in het Iers bron van leven betekent. Skoda heeft het gevoel dat ze aan het begin staan van een nieuw era: dat van de elektrificatie. Skoda geeft aan dat alle elektrische modellen een Ierse verwijzing in de naam krijgen.

De Enyaq is het eerste model van Skoda dat op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep staat. De Volkswagen ID.3 en Seat el-Born maken hier ook al gebruik van. Dit platform gaan we nog wel vaker terugzien. Skoda wil voor eind 2022 meer dan tien elektrische modellen onder het Skoda iV submerk introduceren. Ook Volkswagen, Seat en Audi zullen tussen nu en 2025 de nodige modellen lanceren op dit modulaire platform.

Tegen 2021 investeert Skoda 21 miljard in de ontwikkeling van elektrische modellen. Skoda verwacht dat rond 2025 ongeveer 25 procent van hun verkoop uit volledig elektrische en plug-in hybride modellen bestaat. De Enyaq is, na de Citigo iV, hun tweede elektrische model.

Zie ook: De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km –  De Elektrische Skoda Vision iV Crossover-Coupé – De Skoda Element Concept Car: Een Elektrische Buggy by De Skoda AcademyDe Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda – Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo – Skoda Gaat Biobased Materialen Toepassen In Interieur: Gras, Suikerbieten En PET-Flessen

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    12 september 2021 om 21:44 | Permalink

    Skoda Enyaq: meer waar voor je geld dan de Volkswagen ID.4?

    De Skoda Enyaq is op papier een Volkswagen ID.4 met een ander jasje, maar kan zich prima onderscheiden. Scherpere prijs, mooier uiterlijk en een aantal unieke functies (paraplu!) maken van de Enyaq een Skoda om rekening mee te houden.

  2. Erik van Erne zegt:

    26 oktober 2021 om 16:33 | Permalink

    Hyundai IONIQ 5 vs Skoda Enyaq iV: Vorm Of Functie by ANWB Autotest

    De Hyundai IONIQ 5 pakt mensen in met zijn futuristische lijnenspel, maar als je daadwerkelijk iets in te pakken hebt, kun je beter voor de Skoda Enyaq iV kiezen. Deze populaire elektrische gezinsauto’s worden onder de loep genomen door Frank en Gert.

  3. Erik van Erne zegt:

    12 januari 2022 om 15:31 | Permalink

    Skoda Enyaq Coupé Komt EraanDe elektrische Skoda Enyaq Coupé Komt Eraan

    Op 31 januari laat Skoda de Skoda Enyaq Coupé zien. Dat doet de fabrikant vanuit Praag, waarvoor nu een digitale show in mekaar wordt gezet. Na eerst een marketingverhaal zal de autobouwer het doek officieel van de Enyaq Coupé trekken. Op dat moment is het precies drie jaar geleden dat de Tsjechische Volkswagen-dochter een eerste studiemodel van de auto presenteerde. Skoda deed dat op de Autosalon van Genève in 2019, vooralsnog de laatste Geneefse autotentoonstelling.

    Skoda voegt de Coupé-telg aan het gamma toe. De variant wijkt van de reeds verkrijgbare Enyaq af door een afwijkende daklijn. Vanaf de B-stijl daalt de daklijn al, om over te gaan in een schuin aflopende achterruit. Achterop de klep prijkt een spoiler voor een betere aerodynamica. Skoda plaatst de auto bovendien op grotere wielen, iets dat mogelijk is omdat de gestroomlijnde carrosserievorm al in de basis voor een lager energieverbruik zorgt.

    De Tsjechen zeggen dat het front van de Enyaq Coupé zich kenmerkt door een unieke bumper met daarboven een bredere grille, geflankeerd door smalle koplampen. Het moet bijdragen aan het coupé-concept, dat als sportief wordt gezien. Zo zijn ook de dorpels in carrosseriekleur gespoten.

    Wanneer de Skoda Enyaq Coupé op de markt komt, is niet bekend.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.769)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (431)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hydrohub Gigawatt Scale Electrolyser: 1 GW Industriële Groene Waterstof Fabriek by ISPT
  • De Elektrische Bugatti Step by Bugatti En Bytech International
  • Europese Unie Heeft Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Behaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Links

    Milieunet op..