De Elektrische Double Decker Bus by Hyundai
Geschreven op 5-6-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVHet Koreaanse automerk Hyundai doet niet alleen aan personenwagens met duurzame aandrijflijnen.
Hyundai is ook bezig met een truck op waterstof, maar heeft nu ook een volledig elektrische dubbeldeksbus onthuld.
Deze elektrische bus werd gepresenteerd op de Land, Infrastructure and Transport Technology Fair in Zuid-Korea.
Concrete productieplannen zijn nog niet bekend. Wat we wel weten is dat de bus 12,990 mm lang is en 3,995 mm hoog. Beneden kunnen er 11 personen plaatsnemen, op het bovendek is er ruimte voor 59 passagiers. Er wordt gewerkt met twee assen, één waarop het veersysteem werkt, de ander wordt gecombineerd met een elektromotor van 240 kW (327 pk).
Zie ook: Londen Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners - BYD Gaat 37 Elektrische Dubbeldekker Bussen Voor Londen Leveren by ADL En BYD - Londen Bestelt 20 Elektrische Streetdeck Fuell Cell Double Decker Bussen by TfL - Hyundai Nieuwe Mobiliteitspartner Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) - De Elektrische Hyundai KONA Electric SUV op de Autosalon van Genève - De Hyundai IONIQ in Drie Elektrische Varianten: Volledig Elektrisch – Plug-In Hybride en Hybride – De 100% Elektrische Hyundai Getz EV: Blade Electron – De Full-Electric Hyundai i10 EV – De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Actieradius van 600 km – Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO – Hyundai Blue-Will en de Honda CR-Z – Hyundai Kite IED: An Electric Dune Buggy That Converts Into A Jet Ski by Hyundai – FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
Erik van Erne zegt:
1 september 2020 om 22:33 | Permalink
Waterstoftruck Hyundai H2 Xcient Gaat Europa Veroveren
Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in zwaar transport, zoals vrachtwagens en schepen. Waterstof wordt al volop gebruikt door de industrie en de verwachting is dat dat alleen maar zal toenemen. Nadat Hyundai in 2012 de allereerste in serie geproduceerde personenauto op waterstof – de Hyundai ix35 Fuel Cell – presenteerde, gaat het nu ook als eerste automerk ter wereld op grote schaal vrachtwagens op waterstof fabriceren: de Hyundai H2 Xcient.
De eerste vrachtwagens met brandstofcel staan op het punt Europa te veroveren en de verwachting is dat de eerste exemplaren binnen enkele jaren ook in Nederland – het vrachtwagenland bij uitstek – zullen rijden.
Zwitserland heeft de primeur. Daar zullen de komende vijf jaar 1.600 Hyundai’s H2 Xcient worden geleverd. De eerste tien exemplaren zijn onderweg en arriveren binnenkort in het Alpenland. Deze waterstof-elektrische vrachtwagens gaan onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in Zwitserland voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien. De Zwitserse overheid subsidieert de waterstofplannen door transporteurs die overschakelen op schoon vervoer fiscale voordelen te bieden.
Waterstoftechnologie is perfect voor vrachtwagens. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact. Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met in totaal een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan 20 minuten.
De eerste waterstof-elektrisch aangedreven trucks van Hyundai zijn onderweg naar Zwitserland. Het gaat om tien exemplaren van de H2 Xcient, Hyundai’s in serie geproduceerde vrachtwagen met een brandstofcel. Over vijf jaar moeten er maar liefst 1.600 van deze ecovriendelijke trucks in het Alpenland rondrijden.