google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht

Geschreven op 16-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Utrecht heeft er weer een elektrische vrachtboot bij: De CityBarg duwboot.

Cityport of Utrecht en bouwbedrijf Van Zoelen zijn als eerste marktpartijen gestart met het emissieloos vervoeren van sloop- en bouwmateriaal door de grachten in de binnenstad van Utrecht.

Samen met de gemeente werken deze partijen aan het verder ontwikkelen van schoon vervoer over het water.

“Een stad als Utrecht is gebouwd op het gebruik van water”, zegt Frank Ardesch van Cityport. “Maar sinds 100 jaar zijn we toch meer en meer de weg gaan gebruiken. Veel wegen in de binnenstad, met de werfkelders, kunnen dat helemaal niet aan.” Na een eeuw wil Cityport de oude draad weer oppakken.

Aan de kade ter hoogte van Oudegracht 33-35 ligt een grote dekschuit. Daarop staan vier containers vol puin. Boven wordt de voormalige meisjesschool omgebouwd tot appartementen. Het vervoeren van de bouw- en sloopmaterialen hiervoor gebeurt met een elektrische boot.

Het vervoer via het water is op vele manieren een stuk praktischer, schetst Ardesch. “Vrachtwagens moeten zich houden aan een aslast van twee ton. Daardoor rijden halfvolle vrachtwagens af en aan. Terwijl één tochtje met de boot evenveel bouwmaterialen kan wegbrengen.”

Van Zoelen vervoert al zeker tien jaar bouwmaterialen via de Utrechtse grachten. De stap naar emissieloos varen was makkelijk gemaakt, volgens directeur Martin van Lambalgen. “Ik vind het mooi om mee te gaan in die beweging. Mijn eigen auto rijdt ook op waterstof.”

De ganzen in de Oude Gracht maken plaats voor de duwboot van CityBarge. Deze vorm van vervoer over water is modulair; het is geschikt voor zowel de binnenstad als de grotere binnenvaart. De CityBarge hoeft als duwboot niet te laden of lossen, en hoeft dus ook nooit lang stil te liggen op één plek. Het concept voor de CityBarge is tot stand gekomen met subsidie van de provincie Zuid-Holland en in samenwerking met Provincies Utrecht en Noord-Holland.

Een tochtje van de binnenstad naar Cityport of Utrecht kost bovendien maar zo’n 3 euro, vertelt Geert-Jan van der Wielen van CityBarge. “De duwboot is ook geschikt voor de lage bruggetjes van Delft en Leiden, die zijn nog lager dan die in Utrecht. Maar je kan er ook mee door de binnenvaart.”

“Dit is het eerste volledig particuliere initiatief waarmee de waterwegen in de binnenstad van Utrecht gebruikt worden voor bouwwerkzaamheden”, zegt wethouder Eelco Eerenberg (Milieu & Emissieloos Vervoer). “Op deze manier willen we aan marktpartijen laten zien dat het kan, zodat ook andere partijen hier een voorbeeld aan kunnen nemen.”

De gemeente wil het emissieloze vervoer over het water faciliteren en stimuleren door met betrokken partijen te overleggen over de mogelijkheden. Andere gebruikers van de waterwegen, zoals sporters of pleziervaarders, zullen daar weinig van merken. Eerenberg: “Ook voor het vervoer over het water gelden tijdvakken voor het bezorgen.”

Cityport of Utrecht heeft de ambitie om stadslogistiek over water terug te laten keren in de stad, op een schone & slimme manier! En daarmee samen met partners een duurzame multimodale en circulaire stadshub te realiseren.

De regio Utrecht slibt over de weg letterlijk en figuurlijk dicht. In de (binnen)stad zijn er nu al 2-tons aslast gebieden en een emissievrije zone, de komende tijd zullen deze verder uitgebreid worden.
Naast het verlagen van de CO2 uitstoot en het beperken van de geluidsoverlast worden ook minder logistieke bewegingen over de weg gerealiseerd (de modal shift van weg naar water).

Met als missie ‘samen circulair’ willen wij met onze partners een bijdrage leveren om de stad schoner en leefbaarder te maken.

Cityport of Utrecht ligt aan de Liesboschhaven, op de grens van Utrecht en Nieuwegein. De locatie is uitstekend toegankelijk via de weg (A2/A12/A27) en over water (Amsterdam-Rijnkanaal/Merwedekanaal). Via de Vaartsche Rijn zijn kleine(re) en schone schepen snel in de (binnen)stad. Het industrieterrein van ruim 3 hectare en de 500 meter kade zorgen voor voldoende bewegings- en groeiruimte. En bovenal, de haven is de enige binnen de sluizen van de stad Utrecht. Door de centrale ligging bedient de haven bovendien omliggende steden als Nieuwegein, de logistieke hotspot LageWeide en is er via het Amsterdam-Rijnkanaal aansluiting met heel Nederland.

Zie ook: Elektrische Zero Emission Bierboot In De Vaart Genomen in Utrecht – De Elektrische Zero-Emission Ecoboot in Utrecht Moet Organisch Afval Gescheiden Ophalen – De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten – ZOEV City: De Eerste Elektrische Sleep-/Duwboot Voor Stadsdistributie in Amsterdam by ZOEV City

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (693)
  • Agenda (3.341)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (886)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (526)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.430)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.672)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.720)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (756)
  • MVO (113)
  • Natuur (782)
  • Nederland (38)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.646)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (308)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The New MOKE: A Fully Electric Car From A Full Electric Brand by MOKE International
  • List of Noteworthy Electric Vehicles in 2022: Release Dates, Range and Prices
  • Smallest Electric Cars In 2022: Vision For The Future Of Transportation by Automative Territory
  • Webinar Wat Betekent De Europese Green Deal Voor Gewasbescherming?
  • 25 Years of a Multi Billion Dollar Maritime City Construction: Sabah Al-Ahmad Sea City In Kuwait
  • Deelslee Elektrisch Deelvervoer In Loppersum: Op Weg Naar Een Fossielvrije Gemeente
  • 50 Jaar Milieubeleid In Nederland: Met Oog Voor De Toekomst by I en W
  • Summit Duurzaamheid In Logistiek: De Rol Van Logistieke Sector In De Circulaire Economie
  • Metropoolregio Amsterdam Kiest Voor Groene, Duurzame Koers: Regio Verduurzamen
  • Windparken Prinses Elisabethzone In België Krijgen Grotere Capaciteit Van 3,5 GW
  • Energiebelasting Gaat Fors Omlaag En Heffingskorting Gaat Omhoog: 150 Miljoen Voor Isolatie
  • BeFrank en Stichting De Noordzee Starten Samenwerking: Afval Op Noordzeestrand Stoppen
  • Aardwarmte Trias Westland Springplank Voor Warmtesysteem Westland (WSW)
  • Dutch Water Week Watersport Event: Allianz Regatta Vanuit Almere
  • Agrifoodmonitor 2021: Duurzaam Voedsel Steeds Belangrijker Voor Nederlanders
  • 70 Nederlandse Startups Op Techbeurs Consumer Electronics Show (CES) In Las Vegas
  • Nationale Conferentie Circulaire Economie 2022: De Transitie Naar Een Circulaire Economie
  • De Elektrische Alfa Romeo Tonale: De Eerste Elektrische Alfa Romeo
  • Harry de Vroome Penning 2021 En De Eerste Groene Anjer Prijs 2021 Uitgereikt
  • Inspiratieweek Bedrijfsafval: Re-act, Re-fuse, Re-use En Re-think by VANG Buitenshuis
  • Links

    Milieunet op..