De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen met een Bereik van 400 km by Opel
Geschreven op 3-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 17 december 2020: De Opel Vivaro-e is verkozen tot International Van of the Year 2021 (IVOTY).
De batterij-elektrische versie van Opels bedrijfswagen heeft de jury van 24 Europese vakjournalisten weten te overtuigen.
Met drie lengtevarianten en talrijke uitvoeringen is de nieuwe, 100% elektrische versie net zo variabel en veelzijdig inzetbaar als elke andere Opel Vivaro.
Daarbij is de Opel Vivaro-e met name interessant voor het bezorgen van goederen binnen de zogenaamde last mile. Dus voor levering in binnensteden waar milieuzones gelden. Klanten kunnen kiezen uit een lithium-ion batterij van 50 kWh en een rijbereik van 230 kilometer of een 75 kWh-batterij voor maximaal 330 kilometer range volgens de WLTP.
11 december 2018: Opel heeft op de IAA-bedrijfsvoertuigensalon in Hannover een Vivaro E-Concept laten zien. Een elektrische bestelwagen met een bereik van meer dan 400 kilometer.
Deze concept-car moet volgens Opel milieuvriendelijke elektromobiliteit ook aantrekkelijk maken voor bestuurders van bedrijfsvoertuigen.
De e-Concept is ontwikkeld met het oog op een laadruimte van vijf kubieke meter en een laadvermogen van 750 kg. De e-Concept is bedoeld om volledig elektrisch en dus volledig emissievrij te zijn. De 111 kWh sterke elektrische motor uit het aandrijfsysteem van de Vivaro e-Concept levert 370 Nm koppel en laat 100 kilometer zuiver elektrisch rijden toe. Bij langere, regionale ritten of shuttlediensten wordt de “range-extender” geactiveerd, die het totale rijbereik uitbreidt tot meer dan 400 kilometer.
Opel-ingenieurs hebben de batterijen, die aan een standaard 230V-stopcontact kunnen worden opgeladen, onder de vloer van de Vivaro e-Concept geplaatst. Daardoor worden de lithium-ionmodules beschermd tegen weersomstandigheden. Tegelijk verlagen de batterijmodules ook het zwaartepunt om het weggedrag te verbeteren en extra bescherming te bieden bij zijwind. Bron: Autoblog Green
Tot zover allemaal prima, maar wat dan weer jammer is: men heeft bij Opel geen plannen om deze elektrische Vivaro te gaan produceren. Het is een studiemodel. Snapt u het nog?
Zie ook: The All Electric Opel GT X Experimental Concept SUV Car by Opel –De Hybride Opel Ampera en De Elektrische Opel Ampera-e by Opel – De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
Erik van Erne zegt:
9 oktober 2020 om 21:52 | Permalink
Eerste Rit Met De Elektrische Opel Vivaro-e by TTMtv
Erik van Erne zegt:
10 december 2021 om 09:12 | Permalink
De waterstoftoekomst begint nu, met de Opel Vivaro-e HYDROGEN by Stellantis
“Met de nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN beginnen we aan het volgende hoofdstuk van ons aanbod voor duurzame mobiliteit. Het slimme concept combineert de voordelen van waterstofaandrijving met de veelzijdigheid en de eigenschappen van onze bestverkochte lichte bedrijfswagen”, aldus Uwe Hochgeschurtz.
Marcus Lott voegt daar aan toe: De nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN voldoet perfect aan de eisen van wagenparkbeheerders. De bedrijfswagen op waterstof is de ideale oplossing voor het emissievrij afleggen van grote afstanden zonder tijd te verliezen met het opladen van batterijen. De Opel Vivaro-e HYDROGEN brengt emissievrije mobiliteit naar de toekomst, zeker voor zakelijk gebruik.”
De Vivaro-e HYDROGEN is gebaseerd op de bestaande batterij-elektrische Opel Vivaro-e, de 2021 International Van of the Year. Met volle waterstoftanks bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer (WLTP1). De 45 kW brandstofcel genereert genoeg vermogen voor lange snelwegafstanden. Het tanken van waterstof duurt slechts drie minuten – dat is ongeveer net zo snel als het tanken van een conventionele diesel- of benzineauto.
De 10,5 kWh lithium-ion-batterij zorgt, indien nodig, voor een dynamisch piekvermogen, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden en accelereren. De batterij-opslag dient als reserve voor dit soort situaties, zodat de brandstofcel altijd onder optimale omstandigheden kan werken. Ook maakt de batterij regeneratief remmen mogelijk en kan hij, indien nodig, met een stekker worden opgeladen bij bijvoorbeeld een laadstation. Dat levert nog eens extra 50 km volledig elektrische actieradius op. De Vivaro-e HYDROGEN is standaard voorzien van een driefase boordlader (11 kW) en een laadkabel.
Dankzij een slimme indeling vraagt de Vivaro-e HYDROGEN geen enkel compromis ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. Hij biedt nog steeds tot 5,3 of 6,1 m3 laadvolume. De waterstof-elektrische bedrijfswagen is leverbaar in de lengtes M en L (4,95 en 5,30 meter lang) en met een laadvermogen tot 1.000 kg.
Net als de batterij-elektrische versie en de versie met verbrandingsmotoren biedt de Vivaro-e HDYROGEN ongebruikelijk veel bestuurdersassistentiesystemen die de veiligheid verhogen. Tot het aanbod behoren onder meer een achteruitrijcamera met 180 graden zicht, een Blind Spot Alert en een Park Pilot voor en achter.
Het infotainmentsysteem Multimedia Navi Pro is te bedienen met stemherkenning of via het kleuren-touchscreen en is geschikt voor verbinding via Apple CarPlay en Android Auto. Het navigatiesysteem is voorzien van kaarten voor Europa, dynamische routebegeleiding en TMC. Het interieur is tijdens het laden te verkoelen of te verwarmen via OpelConnect en de laadtijden zijn in te plannen via de myOpel-app.
De nieuwe Vivaro-e HYDROGEN profiteert van meer dan 20 jaar aan ervaring op het gebied van de ontwikkeling van waterstof-elektrische voertuigen bij Opel en Stellantis. De productie vindt plaats bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselheim. Met de nieuwe Vivaro-e HYDROGEN breidt Opel het aanbod geëlektrificeerde modellen verder uit. Klanten kunnen kiezen voor de aandrijfvorm die het beste past bij hun wensen.