google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen met een Bereik van 400 km by Opel

Geschreven op 3-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vivaro E-ConceptUpdate 17 december 2020: De Opel Vivaro-e is verkozen tot International Van of the Year 2021 (IVOTY).

De batterij-elektrische versie van Opels bedrijfswagen heeft de jury van 24 Europese vakjournalisten weten te overtuigen.

Met drie lengtevarianten en talrijke uitvoeringen is de nieuwe, 100% elektrische versie net zo variabel en veelzijdig inzetbaar als elke andere Opel Vivaro.

Daarbij is de Opel Vivaro-e met name interessant voor het bezorgen van goederen binnen de zogenaamde last mile. Dus voor levering in binnensteden waar milieuzones gelden. Klanten kunnen kiezen uit een lithium-ion batterij van 50 kWh en een rijbereik van 230 kilometer of een 75 kWh-batterij voor maximaal 330 kilometer range volgens de WLTP.

11 december 2018: Opel heeft op de IAA-bedrijfsvoertuigensalon in Hannover een Vivaro E-Concept laten zien. Een elektrische bestelwagen met een bereik van meer dan 400 kilometer.

Deze concept-car moet volgens Opel milieuvriendelijke elektromobiliteit ook aantrekkelijk maken voor bestuurders van bedrijfsvoertuigen.

De e-Concept is ontwikkeld met het oog op een laadruimte van vijf kubieke meter en een laadvermogen van 750 kg. De e-Concept is bedoeld om volledig elektrisch en dus volledig emissievrij te zijn. De 111 kWh sterke elektrische motor uit het aandrijfsysteem van de Vivaro e-Concept levert 370 Nm koppel en laat 100 kilometer zuiver elektrisch rijden toe. Bij langere, regionale ritten of shuttlediensten wordt de “range-extender” geactiveerd, die het totale rijbereik uitbreidt tot meer dan 400 kilometer.

Opel-ingenieurs hebben de batterijen, die aan een standaard 230V-stopcontact kunnen worden opgeladen, onder de vloer van de Vivaro e-Concept geplaatst. Daardoor worden de lithium-ionmodules beschermd tegen weersomstandigheden. Tegelijk verlagen de batterijmodules ook het zwaartepunt om het weggedrag te verbeteren en extra bescherming te bieden bij zijwind. Bron: Autoblog Green

Tot zover allemaal prima, maar wat dan weer jammer is: men heeft bij Opel geen plannen om deze elektrische Vivaro te gaan produceren. Het is een studiemodel. Snapt u het nog?

Zie ook: The All Electric Opel GT X Experimental Concept SUV Car by Opel –De Hybride Opel Ampera en De Elektrische Opel Ampera-e by Opel – De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    9 oktober 2020 om 21:52 | Permalink

    Eerste Rit Met De Elektrische Opel Vivaro-e by TTMtv

  2. Erik van Erne zegt:

    10 december 2021 om 09:12 | Permalink

    De waterstoftoekomst begint nu, met de Opel Vivaro-e HYDROGEN by Stellantis

    De eerste Opel Vivaro-e HYDROGEN is van de band gerold en gaat emissievrije kilometers maken in het wagenpark van Miele, fabrikant van premium huishoudelijke apparaten. De bestelwagen op waterstof wordt dagelijks ingezet in het Rijn-Main-gebied. Opel-CEO Uwe Hochgeschurtz en Head of Development Marcus Lott waren aanwezig bij de productiestart in Rüsselheim.

    “Met de nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN beginnen we aan het volgende hoofdstuk van ons aanbod voor duurzame mobiliteit. Het slimme concept combineert de voordelen van waterstofaandrijving met de veelzijdigheid en de eigenschappen van onze bestverkochte lichte bedrijfswagen”, aldus Uwe Hochgeschurtz.

    Marcus Lott voegt daar aan toe: De nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN voldoet perfect aan de eisen van wagenparkbeheerders. De bedrijfswagen op waterstof is de ideale oplossing voor het emissievrij afleggen van grote afstanden zonder tijd te verliezen met het opladen van batterijen. De Opel Vivaro-e HYDROGEN brengt emissievrije mobiliteit naar de toekomst, zeker voor zakelijk gebruik.”

    De Vivaro-e HYDROGEN is gebaseerd op de bestaande batterij-elektrische Opel Vivaro-e, de 2021 International Van of the Year. Met volle waterstoftanks bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer (WLTP1). De 45 kW brandstofcel genereert genoeg vermogen voor lange snelwegafstanden. Het tanken van waterstof duurt slechts drie minuten – dat is ongeveer net zo snel als het tanken van een conventionele diesel- of benzineauto.

    De 10,5 kWh lithium-ion-batterij zorgt, indien nodig, voor een dynamisch piekvermogen, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden en accelereren. De batterij-opslag dient als reserve voor dit soort situaties, zodat de brandstofcel altijd onder optimale omstandigheden kan werken. Ook maakt de batterij regeneratief remmen mogelijk en kan hij, indien nodig, met een stekker worden opgeladen bij bijvoorbeeld een laadstation. Dat levert nog eens extra 50 km volledig elektrische actieradius op. De Vivaro-e HYDROGEN is standaard voorzien van een driefase boordlader (11 kW) en een laadkabel.

    Dankzij een slimme indeling vraagt de Vivaro-e HYDROGEN geen enkel compromis ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. Hij biedt nog steeds tot 5,3 of 6,1 m3 laadvolume. De waterstof-elektrische bedrijfswagen is leverbaar in de lengtes M en L (4,95 en 5,30 meter lang) en met een laadvermogen tot 1.000 kg.

    Net als de batterij-elektrische versie en de versie met verbrandingsmotoren biedt de Vivaro-e HDYROGEN ongebruikelijk veel bestuurdersassistentiesystemen die de veiligheid verhogen. Tot het aanbod behoren onder meer een achteruitrijcamera met 180 graden zicht, een Blind Spot Alert en een Park Pilot voor en achter.

    Het infotainmentsysteem Multimedia Navi Pro is te bedienen met stemherkenning of via het kleuren-touchscreen en is geschikt voor verbinding via Apple CarPlay en Android Auto. Het navigatiesysteem is voorzien van kaarten voor Europa, dynamische routebegeleiding en TMC. Het interieur is tijdens het laden te verkoelen of te verwarmen via OpelConnect en de laadtijden zijn in te plannen via de myOpel-app.

    De nieuwe Vivaro-e HYDROGEN profiteert van meer dan 20 jaar aan ervaring op het gebied van de ontwikkeling van waterstof-elektrische voertuigen bij Opel en Stellantis. De productie vindt plaats bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselheim. Met de nieuwe Vivaro-e HYDROGEN breidt Opel het aanbod geëlektrificeerde modellen verder uit. Klanten kunnen kiezen voor de aandrijfvorm die het beste past bij hun wensen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (7)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.804)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (451)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.842)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Duurzaam De Toekomst In Met Een Duurzame Leefomgeving
  • Jouw Huis Verduurzamen? Zo Betaal Je Dat!
  • Zero Emissie Truck Debat: De Transitie Naar Zero-Emission In De Trucksector
  • Mobiliteitsbeeld 2022: Actualisatie Verkenning Gebruik Openbaar Vervoer 2022-2026 by KiM
  • Koningin Máxima Op Werkbezoek Bij Stichting Petje Af
  • Tony Chocolonely: Eerlijike, Heerlijke Chocoladerepen Met Een Verhaal by Greengiving
  • Koning Willem-Alexander Opent Internationaal Elaad Testlab Voor Elektrische Voertuigen In Arnhem
  • De 200ste Windmolen Bij Unilin Insulation in Seneffe by ENGIE
  • De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
  • Essay: Interacties Tussen De Netwerken Voor Energie, Mobiliteit En ICT by KiM
  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • Links

    Milieunet op..