google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Elektrische Autonoom Rijdende Tweepersoons Apple iCar Komt Eraan In 2024

Geschreven op 25-12-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

In april 2017 heeft Apple voor het eerst publiekelijk kenbaar gemaakt toekomst te zien in zelfrijdende auto’s.

Het was Apple topman Tim Cook die in een interview te kennen gaf dat Apple zich richt op autonoom rijden.

‘Eén van de focuspunten van autonoom rijden is zelfrijdende auto’s, die wij als moeder van alle AI projecten beschouwen,’ zo meldde Tim Cook destijds.

Deze uitspraak kwam overigens niet helemaal uit de lucht vallen, want voor die tijd gingen er al geruchten de ronde over een Apple iCar. Eerder dat jaar kreeg Apple namelijk toestemming van de Amerikaanse staat Californië om met een zelfrijdende auto op de publieke wegen te mogen rijden.

Voor diegene die niet bekend zijn met de topografie van Amerika; het hoofdkwartier van Apple is gevestigd Cupertino, Silicon Valley, dat binnen de staat Californië valt.

Apple-fans en autospotters hebben vervolgens verschillende Lexus SUV’s gespot met uitgebreide software installatiesystemen van Apple. Vanzelfsprekend riep dit een hoop vragen op, waardoor Tim Cook zich soort van genoodzaakt voelde om hier enkele woorden aan te spenderen tijdens het interview met Bloomberg.

In de tussentijd heeft Apple tal van medewerkers van Tesla overgenomen, om zo de benodigde kennis in huis te halen om elektrische en zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. De CEO van Tesla, Elon Musk meldde in één van zijn interviews dat het om pakweg 1000 medewerkers zou gaan – waarvan er ondertussen overigens al enkele honderden het veld hebben geruimd. ‘Als je het niet bij Tesla kunt maken, kun je altijd nog bij Apple aan het werk’, zo sneerde hij enige tijd daarvoor op internet.

Al meer dan vijf jaar zou er sprake van zijn dat Apple bezig is met een autonoom rijdende elektrische auto, die intern de naam Project Titan zou hebben. Vorig jaar werd de betreffende afdeling drastisch ingekrompen en werden bijna 200 mensen ontslagen. Het Amerikaanse persagentschap Reuters meldt nu dat Apple tóch plannen voor een elektrische auto heeft. Deze moet zelfs al tegen 2024 in productie gaan.

Volgens de eerdere berichtgeving en de huidige berichten van Reuters gaat het om een autonoom rijdende, tweepersoons auto. De technologie voor het autonoom rijden kan deels een eigen ontwikkeling zijn, maar ook afkomstig zijn van de recent door Apple overgenomen startup Drive.ai. Omdat Apple voor veel componenten, zoals de LIDAR, sowieso afhankelijk van leveranciers is, stegen na het nieuws over Apple’s elektrische auto de beurskoersen van die bedrijven behoorlijk.

Sinds halverwege 2018 wordt het mysterieuze Apple Car project geleid door Doug Field, in samenwerking met hardware-ingenieur Bob Mansfield. Doug Field was reeds bekend met Apple, in het verleden heeft hij geholpen met de ontwikkeling van Mac computers. Vervolgens is Field vijf jaar werkzaam geweest bij Tesla, waar hij verantwoordelijk was voor de engineering en productie van verschillende Tesla auto’s.

Afgelopen jaar werd bekend dat Apple de startup Drive.ai heeft overgenomen, dat zich eveneens richt op autonoom rijden. Vervolgens bleef het lange tijd stil rondom de ontwikkeling van Apple’s eigen auto. Wel vroeg het bedrijf diverse patenten en trademarks aan die betrekking hebben op de auto-industrie. Ook werd Apple CarPlay verder door ontwikkelt, hiervoor werden tevens nieuwe samenwerkingsovereenkomsten gesloten met vooraanstaande autofabrikanten – waaronder Europa’s meest populaire automerken, zoals Audi, BMW, Ford, Kia, Mercedes, Peugeot, Renault, Volkswagen en Volvo.

Door de vele tegenslagen waar Apple mee te maken heeft gehad, zou het bedrijf in de tussentijd hebben overwogen om zich uitsluitend te focussen op de software. Voor de hardware – de auto zelf – zou het bedrijf een samenwerking aan willen gaan met een gerenommeerde autofabrikant. Het lijkt echter uitgesloten dat Apple dit deel uit handen wil geven.

Begin deze week werd er vanuit het niets nieuwe informatie bekend omtrent de Apple iCar. Taiwanese media meldde dat de Taiwanese toeleveringsketen van Apple het druk heeft met het verwerken van de vele bestellingen die Apple heeft geplaatst. Hoewel het initieel de bedoeling was om de Apple Car in 2024 gereed te hebben voor productie, zou de toeleveringsketen zich momenteel voorbereiden om de Apple Car in september volgend jaar al naar de markt te brengen – minstens twee jaar eerder dan aanvankelijk gepland.

Enkele uren later zette Reuters een publicatie online waarin gesteld wordt dat de zelfrijdende Apple Car nog wel gewoon gepland staat voor productie in 2024. Het zou gaan om een personenauto – dit in tegenstelling tot rivaal Waymo, onderdeel van Alphabet (het moederbedrijf van Google), die robotaxi’s bouwen om passagiers te vervoeren via een zelfrijdende dienst.

Nadat Doug Field in 2018 is aangetreden lijken de ontwikkelingen zich in een sneltreinvaart te voltooien. Zo zou Apple inmiddels een nieuwe batterij hebben ontworpen die goedkoper is om te produceren en vermoedelijk ook een betere actieradius biedt dan de accu’s die momenteel in elektrische voertuigen gebruikt worden. Optioneel gaat het om een Lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterij, die minder snel oververhit raakt en dus veiliger is dan andere soort Lithium-Ion batterijen. Apple zelf heeft nog geen reactie gegeven op de nieuwe ontwikkelingen.

Het is nog onbekend welke productiepartner de wagen van Apple moet gaan assembleren. Ten slotte is het ontwikkelen en produceren van een auto iets heel anders dan het ontwikkelen van een Mac computer of een iPhone. Apple zou daarom de samenwerking hebben gezocht met diverse externe partijen. Daar komt bij dat de huidige pandemie voor vertraging lijkt te zorgen, waardoor het niet wordt uitgesloten dat de productie pas in 2025 van start zal gaan.

Vanzelfsprekend zal de Apple auto over alle moderne technologieën beschikken die ook in de huidige Apple producten te vinden zijn – denk aan naadloze connectiviteit met de iPhone, maar ook de LiDAR sensor (Light Detection And Ranging) die eerder dit jaar haar intrede maakte in verschillende Apple producten -zoals de iPhone 12 Pro (Max) en de Apple iPad Pro 2020– zal in het voertuig terug te vinden zijn. Al dan niet in aangepaste vorm. Met behulp van een LiDAR scanner kan een 3D beeld van de weg verkregen worden, mogelijk wil Apple gebruik maken van meerdere LiDAR sensoren om verschillende afstanden te kunnen scannen, zo meldde Reuters.

Na de Mac, de iPod en de iPhone moet de Apple Car het volgende revolutionaire product worden van de Amerikaanse producent. Desalniettemin zal het nog een hele opgave worden om een levensvatbare assemblagefabriek op te zetten. Tenslotte gaat het om enorme volumes, die voor een nieuwkomer als Apple niet eenvoudig te realiseren zal zijn. Daar komt bij dat Apple gewend is om met hogere marges te werken dan de meeste autofabrikanten hanteren. Zodoende staan Apple-investeerders niet direct te juichen bij Project Titan. Zo meldde Hal Eddins, hoofdeconoom van Apple-aandeelhouder Capital Investment Counsel aan Reuters: ‘Ik zie nog steeds niet waarom de automarkt interessant is, maar misschien ziet Apple iets wat ik niet zie’.

Het is nog onbekend welke productiepartner de wagen van Apple moet gaan assembleren. Ten slotte is het ontwikkelen en produceren van een auto iets heel anders dan het ontwikkelen van een Mac computer of een iPhone. Apple zou daarom de samenwerking hebben gezocht met diverse externe partijen. Daar komt bij dat de huidige pandemie voor vertraging lijkt te zorgen, waardoor het niet wordt uitgesloten dat de productie pas in 2025 van start zal gaan.

Vanzelfsprekend zal de Apple auto over alle moderne technologieën beschikken die ook in de huidige Apple producten te vinden zijn – denk aan naadloze connectiviteit met de iPhone, maar ook de LiDAR sensor (Light Detection And Ranging) die eerder dit jaar haar intrede maakte in verschillende Apple producten -zoals de iPhone 12 Pro (Max) en de Apple iPad Pro 2020– zal in het voertuig terug te vinden zijn. Al dan niet in aangepaste vorm. Met behulp van een LiDAR scanner kan een 3D beeld van de weg verkregen worden, mogelijk wil Apple gebruik maken van meerdere LiDAR sensoren om verschillende afstanden te kunnen scannen, zo meldde Reuters.

Na de Mac, de iPod en de iPhone moet de Apple Car het volgende revolutionaire product worden van de Amerikaanse producent. Desalniettemin zal het nog een hele opgave worden om een levensvatbare assemblagefabriek op te zetten. Tenslotte gaat het om enorme volumes, die voor een nieuwkomer als Apple niet eenvoudig te realiseren zal zijn. Daar komt bij dat Apple gewend is om met hogere marges te werken dan de meeste autofabrikanten hanteren. Zodoende staan Apple-investeerders niet direct te juichen bij Project Titan. Zo meldde Hal Eddins, hoofdeconoom van Apple-aandeelhouder Capital Investment Counsel aan Reuters: ‘Ik zie nog steeds niet waarom de automarkt interessant is, maar misschien ziet Apple iets wat ik niet zie’.

Het blijft vooralsnog onbekend wanneer Apple haar geheime project aan de wereld zal onthullen. Naarmate de ontwikkelingen rondom de Apple Car vorderen, zullen er ongetwijfeld meer details bekend worden.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..